01 April 2018

Yong Belar - Charlie - 3 Boundaries - 6040 #GEMASelangorBackpackerz Part 1

Assalamualaikum dan haiyee! Apa khabar semua! *lambai2*

Bertemu lagi kita dalam edisi outdoor yang seterusnya! Lolzzz

AVENGERS ASSEMBLE!

Gambar sopan sikit hehe

Kali ni nak cerita pengalaman mendaki gunung G7 saya yang keempat, iaitu gunung Yong Belar (2181m) yang terletak di negeri Kelantan pada cuti Tahun Baru Cina yang lalu. Tapi sebenarnya bukan Yong Belar je, ada lagi 3 puncak lain iaitu Charlie, 3 Boundaries dengan 6040 yang kami kena tapau sekali pakej dengan Yong Belar ni. Awaa awaa banyaknyeww gunumm

Yong Belar ialah gunung ketiga tertinggi di Semenanjung Malaysia selepas Tahan (2187m) dan Korbu (2183m). Gunung Yong Belar – Charlie– 3 Boundaries – 6040 (nak pendek nama, tulis YB3B jelah ye hewhew) ni mengambil masa selama 3 hari untuk diselesaikan, sama macam KorGa. Cuma KorGa bawak beg berat sampai Kem Kijang je. Naik puncak Korbu dengan Gayong bawak daypack. YB3B ni ketiga-tiga hari kena bawak beg. Aigo, kali last saya bawak beg berat ke puncak ialah waktu trip Yong Yap – Bubu – Tok Nenek, 2 tahun lepas. Seram jugak mengenangkan beban berat nak dibawa.

Pada mulanya, rancangan asal kami nak ke KorGa atau Korbu dan Gayong di Perak, tapi disebabkan last minute permit kami tak diluluskan, kami terpaksa tukar rancangan ke Yong Belar. Mujur pergi Yong Belar, bolehlah tambah koleksi G7 kan agituu. Kalau pergi ke KorGa jadi repeat KorGa je. Disebabkan saya baru je habis mendaki Kenderong Kerunai minggu sebelumnya, adalah keyakinan nak mendaki YB3B ni hewhew #yakin

Lineup kesayangan hati hamba. Acewah

Trip kami ni agak last minute, jadi ramai yang jugak yang join last minute seperti KimT dan Din-senpai dan coach Fareez lol dan ada yang nak pergi KorGa cancel last minute sebab taknak pergi Yong Belar, termasuklah Irsyad, Amir dan Nurel. Irsyad kata dia mental sebab trek batang paip lol jadi dia memang tak teringin nak repeat YB.

Afiq selaku pengarah program atau bahasa hikingnya, gogo lols menjadi tunjang utama untuk program kami. Dialah AJK makanan, dialah pengarah program, dialah AJK teknikal, dialah driver. Eheh.

Kali ni jugak Naja buat pertama kalinya buat kemunculan ikut hiking trip yang ada bermalam. Sebelum ni dia ikut daypack je. Din-senpai pun buat kemunculan pertama hiking G7 lepas YYBTN tahun 2016 lol lama betul senpai punya hiatus.

Kereta 1
Fareez
Hakim
ME!

Kali ni saya ditugaskan untuk menyusunatur carpool atau nama glamernya, Biro Pengangkutan Awam gituu. Banyak jugak drama pening-pening nak susun carpool, sebab ramai yang kereta tak available waktu ni. Sebab nak ringankan muatan kereta, saya pergi ofis Tokie tengahari tu nak pass beg dekat dia mintak dia bawak. Tokie, kak Nora, Din-senpai dan Syiemey naik satu kereta, kereta Persona Syiemey. Sebab deorang berempat dan kami berlima, saya mintak Tokie bawakkan beg.

Dekat ofis Tokie, saya singgah 99 Speedmart beli gummy candy yakni makanan ruji waktu hiking sekali dengan gula-gula pelbagai jenis; Lot 100 perisa anggur dengan mangga, Skittle taste-the-rainbow, kismis rasberi dan 3-in-1 iced lemon tea. Sebab haritu naik GBH ada akak pass air Nutrisari sampai teringat-ingat rasa dia, jadi saya pun beli iced lemon tea yang boleh bancuh dengan air sejuk nak bawak ke YB.

Mengangkut barang ke kereta Epi
Saya, Fareez, Yunuss, Hakim naik kereta Vios Epi. Lepas habis kerja malam tu, saya terus bergerak ke rumah (mak) Fareez lol. Tak lama sampai situ, Hakim dengan Yunuss sampai. Yunuss sampai dari Melaka dan Hakim ambil dia dari Shah Alam. Lepas solat Isyak, Fareez pun sampai dari Putrajaya (Fareez duduk Putrajaya sekarang lepas kahwin hehe)

Kami sempat makan malam sambil menunggu Epi. Hakim bawak keluar kuih koci mak dia yang legend sedap yang amats tu. Kalini bukan setakat koci biasa, ada sekali koci labu y’all amagaddd sedapp. Kami berpiknik berempat dekat kaki lima masjid lepas siap solat lol

Kereta Din-senpai pulak pergi makan dekat Manhattan Fish Market dulu. Have-have sangat haha

Kami tunggu Epi, dalam pukul 10 lebih Epi sampai. Mula-mula tersalah masuk simpang jugak Epi sebab belum pernah sampai rumah (mak) Fareez hewhew. Lepas kami susun barang semua dalam bonet kereta, kami pun mula bergerak. Fareez mula-mula bawak. Sekali “SCREECHH!” bunyi tayar Epi. Adoih rupanya kereta Epi lowered, lepas tu dengan beg berat dan kami pulak beberapa ratus kilogram muatan berat lagilah kereta dia tak boleh nak tampung. Kami berhenti tepi jalan, tukar Yunuss drive, susun balik beg dan tukar posisi, kami cuba sekali lagi.

Tak lama jalan, “SCREECH!” bunyi besi bergesel lagi dari tayar. Adoih, Epi masa tu mesti rasa macam hati dia kena calar setiap kali tayar dia berbunyi lol

Nak tak nak, kami call Tokie yang naik kereta Syiemey, mintak jumpa nanti dekat R&R Sungai Buloh dan agihkan muatan dan manusia.

Kami pun teruskan perjalanan, Yunuss drive dengan penuh berhemah sebab setiap kali kereta terhenjut atau membelok, mesti keluar bunyi besi berlaga. Akhirnya sampai jugak kami dekat R&R Sungai Buloh.

Time nilah baru Yunuss dengan Fareez sempat berkenalan dengan Epi lol sebab ni first time jumpa kan. Saya dengan Hakim dah beberapa kali jumpa Epi. Lepas kereta Persona Syiemey yang dipandu Din-senpai sampai (it rhymes!), kami pun pindahkan barang-barang dan penumpang ke kereta Syiemey. Tokie dan kak Nora naik kereta Epi, saya, Fareez Hakim pindah kereta Syiemey. Sebab saya paling, ahem, montel, saya pun jadi codriver kepada senpai (Fareez tak bagi drive hehehe)
Kereta Vios Epi, Yunuss drive, Epi copilot. Kak Nora dengan Tokie duduk belakang. Masa deorang naik kereta Epi, tak turun pun kereta dia, nampak sangat gigirls ni ringan-ringan je haha

Lepas dah siap tukar kereta, kami bergerak lagi. Jalan agak jam sebab cuti Tahun Baru Cina. Lagi-lagi kami ni menuju ke Kelantan, perjalanan agak jauh.

Yunulis jadi pengerusi majlis time tunggu ayam goreng kunyit siap

Kami berhenti sekali keluar dari exit Simpang Pulai ke sebuah kedai makan. Untuk pendakian pagi nanti, lunch tak disediakan, kami semua kena tapau makanan siap-siap. Semua orang tapau ayam goreng kunyit dengan nasik putih nak cepat. Masa bayar, Fareez terkejut sebab kena dalam RM10. Tukang kira dekat kaunter tu siap tukar orang sebab Fareez macam tak percaya dekat dia. Tapi sebab kami datang kedai ni pukul 2 pagi kot lol memanglah harga dia ketuk kaw kaw. Lagi-lagi mesti dia fikir kami ni orang KL kan.

Kami sampai ke Masjid Lojing dalam pukul 2:30. Turun je, brrr! Sejuk ya auloh! Tapi dah jangka dah, sebab masa pergi YYBTN dulu pun sama, turun dari bas je udara lagi sejuk dari aircond bas.
Dah sampai tu nampak dekat kereta Afiq ada bentang ground, budak-budak ni tengah kemas-kemas barang. Saya singgah toilet kejap, lepas tu masuk masjid nak lelap. Masuk masjid cari port dekat-dekat plug nak charge phone dengan powerbank hewhewhew

Baru turun dari 4 wheel. Ya ampun Didiy awat pandang camtu takuddd

Tak lama pun lelap, pukul 5 alarm masing-masing berbunyi. Saya tukar baju siap-siap dekat tandas, pakai buff, ambil wuduk terus nak solat subuh nanti dekat pintu masuk gunung. Kami berkumpul dekat luar masjid, kemas-kemas barang, agihkan ration. Sebab waktu ni mindset nak training untuk Tahan kan hewhew saya pun ambillah ration yang agak berat. Ada satu plastik yang ada maggi dan mayonis peket besar. Tengah-tengah kemas barang tu eh, ternampak Ajaq yang baru sekali mendaki K2 last week.

"Nak, mak teringin pakai telekung Siti Khadijah" - Najashe

Dia terkejut nampak saya, saya pun tekejut nampak dia. Kami bertegurlah kejap, tapi dia tak ingat nama saya haha cisss

Laaa rupanya Ajaq nak naik Yong Yap dengan kak El lol. Yang kak El ajak saya ikut waktu dekat K2. Tapi tak sempat nak berjumpa kak El, Ajaq kata kak El tidur dalam masjid. 4 wheel kami masa tu dah nak gerak.

Kami bergerak naik kereta ke sebuah kawasan parking dekat seberang jalan dari masjid. Dalam pukul 6 pagi, kami punggah beg naik ke atas pacuan empat roda, bergerak terus ke kawasan kebun.

HARI PERTAMA – PUNCAK YONG BELAR

Pagi tu dengan sejuknya, dengan deruan angin. Ya Allah rasa ke tulang dinginnya. Bila dah mula jalan tanah, bergegar-gegar 4 wheel sampai kami kena paut kuat dekat batang-batang besi penghadang takut tercampak keluar. Dahlah lalu tepi-tepi lereng curam, seram gila huhu kadang-kadang tu terjerit-jerit kami di belakang bila 4 wheel melambung-lambung.

Dalam 40 minit perjalanan (longest 40 minutes of my life! Gituuu), kami sampai dekat kebun tempat pintu masuk gunung. Sampai sini je 4 wheel boleh masuk. Waktu nak turun tu, si John merangkap guide nombor 2 kami bising “Takkan semua turun kot? Siapa nak turunkan beg? Takkan nak suruh budak perempuan?” lol pagi-pagi dah kena ceramah.

Pendakian dimulakan di kebun

Lepas turun, kami solat berjemaah atas ground dekat luar bangsal kebun tu. Lepas tu, bergilir pergi toilet. Toilet dia, urgh, mengingatkan guwe kepada toilet di Kerinci. Tapi at least ada air paip huhu
Nampak ramai orang yang tengah mengunyah-ngunyah makanan, saya pun jamah kuih koci yang Hakim bawak. Lepas siap bergambar lineup betulkan beg semua, kami mulakan pendakian. Mula je dah ada bukit kena naik ya Allah hai. Mencabar betul. Kalini dengan beg berat dekat belakang, masa latihan dekat Gunung Besar Hantu dengan Kenderong Kerunai, beg kecil je bawak puncak. Kali ni macam YYBTN, semua tempat kena kendong beg.

Sinar keimanan Ostad Fairus

Naik je dah mengah haha. Saya ikut belakang Ostad, dia dengan guide borak macam jalan biasa, saya yang mengah ni nak bercakap satu perkataan pun tak boleh keluar.

Sampai dekat atas bukit tu, kami dah boleh nampak puncak Yong Belar dari kejauhan. Kami berhenti kejap sementara dengar guide bagi taklimat. Lepas tu terus proceed ke checkpoint pertama, iaitu Kem Tudung Periuk. (cue lagu Tudung Periuk versi Krisdayanti lelsss)

Perjalanan kami pagi ni agak santai, takdelah terlalu laju tapi tak perlahan, saya pun rasa ok. Waktu tu jalan dekat tengah-tengah lineup, tak depan sangat tak belakang sangat. Hafiq guide kami di depan, di hujung sekali John jadi sweeper.

Dengar taklimat sat
Sampai dekat beberapa tempat yang ada view, kami berhenti ambil gambar. Dengan Huawei Nova 2i, saya pun bereksperimentasi (haagituh) mengambil gambar pemandangan dalam hutan dengan menggunakan manusia sebagai subjek. Sebab nak senang capai telefon, selalu letak telefon dalam beg, tapi kali ni saya letak dalam porchbag dekat pinggang.

Beg lagi besar dari Tokie muahaha

Mula ni takde lagi nampak perbezaan pace yang ketara. Kecuali Yunuss dengan Fareez yang laju namateyy cucuk belakang guide, dan jugak si Azizi. Kali ni rasa macam Azizi ni group lain pulak lol sebab jarang gila on trek dengan dia. Sampai campsite je like, siapa ni? Tak pernah nampak pun on trek. Agitu.

Yunuss sebelum trip ni kata dia training kaki dengan driving je ulang alik Kelantan, takde masa nak hiking. Tapi rupanya bisa belum hilang, trip kali ni laju kemainnnn pura-pura nervous je sebelum trip ni.

Kami sampai ke Kem Tudung Periuk pandailah menari lol pada pukul 945 pagi. Waktu ni sempatlah kami bertukar-tukar makan ration. (Yunuss: aku tak bawak makanan sebab dah tau Bad nak bawak hahaha). Ciss kuasam haha

Saya bawak keluar kismis rasberi, Hakim bawak keluar kacang-kacang. Dah macam makanan sunnah dah menu piknik kami lol tunggu ada madu dengan habbatus sauda je.

Lawa pulak pintu gerbang ni. Cuma model je tak lawa hehuhehu
Dari segi semangat dan tenaga, waktu ni masih lagi tinggi. Kami pun masih boleh bergurau senda gituu. Lepas beberapa minit berehat dekat Kem Tudung Periuk pandailah berdendang, kami pun meneruskan perjalanan ke air terjun Pelaur.

Sejam perjalanan, kami tiba ke simpang air terjun Pelaur. Hafiq suruh kami tinggalkan je beg dekat sini, hanya bawa lunchpack ke air terjun. Afiq kononnya nak goreng udang dekat air terjun Pelaur, sebab dia takut udang tak sempat sampai puncak dah busuk. Tapi bila kami cek udang tu, elok je, jadi tak jadilah nak goreng dekat air terjun.

15 minit jugak perjalanan dari simpang ke air terjun. Saya tumpang drybag orang je letak lunchpack lol

Air terjun Pelaur

Sampai dekat air terjun Pelaur, wah cantekkk. Air terjun dia ada lumut-lumut yang menyebabkan lanskap batuannya berwarna hijau. Pelaur antara air terjun yang baru dijumpai orang, jadi kelihatan masih belum diganggu (balik tu baca cerita seram orang dekat air terjun Pelaur. Mujurlah diri sendiri tak mengalami)

Trip ni banyak gamba Ostad yang lawa. Tunglaa

Sampai dekat air terjun ni, Fareez dengan Yunuss dah sampai awal daripada kami. Deorang tengah bancuh air kopi o panas. Hmmm dapnyeww. Kami ambil masa lama jugak nak berphotoshoot, sambil-sambil makan merarau (lunch hehu). Saya tak habis pun makan nasi putih ayam kunyit sebab dah sejuk. Susah nak telan. Makan pun paksa diri sebab badan perlukan tenaga. Kebanyakan budak-budak laki kumpulan kami turun dalam air, masa tu Fareez check dekat jam dia suhu sekitar dalam 16 darjah. Wehh sama macam suhu aircond paling sejuk dekat ofis. Masuk dalam air apatah lagi, mesti lagi sejuk.

Luncheon

Saya memang taklah nak masuk air, takut kaki melecet kalau basah. Mula rancang nak tidur kejap dekat sini, tapi sebab asyik nak bergambar je, bila nak tidurnya awaa na makan lagi huhu. Mengantuk belum hilang, badan pun rasa tak fully recovered dari sesi-sesi training sebelum ni.

Rasanya ni last jumpa Zizi on trek. Lepas tu dah tak pernah selisih dah. Kasi can laa letak gambar Zizi hewhew

Dalam pukul 1220, kami bergerak semual ke simpang nak mengambil beg kami dan meneruskan perjalanan ke Kem Kasut. Weh waktu tu nak masuk semula simpang tu pun rasa penat semacam. Ah sudah masa tu saya dah risau dah. Sebab tak cukup tidur ke rasa kepala tingtong ni?

Lepas angkat beg, kami terus berjalan untuk ke Kem Kasut.

Baru beberapa minit melangkah, saya dah tak boleh nak follow pace group. Saya jalan tengah-tengah mula-mula, tapi saya terpaksa berhenti bagi laluan kepada ahli-ahli kumpulan yang lain jalan dulu.
Akhirnya, saya, Naja, Syiemey dengan Tokie dan kak Nora berjalan sekali dengan John aka sweeper kami. Mula-mula tu boleh lagilah berjalan dengan tenang, walaupun telefon Tokie kerap memainkan playlist lagu Siti lol. Beberapa kali jugaklah khatam lagu Hati Kama waktu on trek. Si Syiemey pulak waktu ni dia bom banyak kali urgh sesak nafas guwe.

KimT buat muka gangster
John dekat belakang, bila kami berhenti kejap je dia keluarkan ayat trademark dia “Buat apa tuuuu?”
Pastu dia sambung. “Tanya jeee”. Ya Allah mental kot dengar dia tanya tu. Kalau sebelum ni, dari masuk ke Kem Tudung Periuk dan ke Kem Tudung Periuk ke air terjun Pelaur sela masa dalam sejam, mencapai ke Kem Kasut ni seolah-olah tak berhenti berjalan.

Daripada pukul 1220 berjalan, kami sampai ke kawasan semak buluh dalam sejam perjalanan. Tanah yang mula lecak tambah buat jadi stress. Buluh-buluh yang berceracak menghalang perjalanan kami. Mujur ada John dengan parang beliau. Ada yang buluh tu nampak baru dipotong dan diinjak, mungkin oleh ahli kumpulan kami yang laju lalu tadi. Waktu dekat zohor, kami berhenti sekejap berenam.

“Eh hari ni hari Jumaat. Tak semayang Jumaat kita harini.” Lol

“Jauh lagi ni. 2 jam lagi.” kata John kepada kami. Whattt? 2 jam lagi baru sampai Kem Kasut. Belum lagi nak sampai puncak. “Ah mampus esok Hafiq yang sweep. Aku taknak sweep dah.” Si John membebel muahaha. Banyak kali dia communicate dengan Hafiq pakai walkie talkie nak tanya dah sampai mana.

Lepas habis berehat minum air dan Syiemey melepaskan angin kami pun bergerak buat kesekian kalinya ke Kem Kasut. Menuju ke Kem Kasut ni mental saya yang nak terkoyak tu terjahit semula dah lol walaupun kena melalui jalan berlecak. Dalam otak nak pujuk tu saya kata dekat Kerinci lagi teruk lumpurnya. Dekat sini masih di tahap boleh diterima lagi.

Senpai bergaya macam model #noticemesenpaiii! haha
Dalam nak sampai ke Kem Kasut, kami terserempak dengan satu kumpulan lain. Waktu tu siapa entah tegur, tu abang MK Rahman, admin group HACAM (Hiking & Camping Around Malaysia) dekat facebook yang fofuler tu. Dia jadi guide untuk kumpulan tu. Tapi saya lalu jelah dia, segan nak tegur. Orang lain yang tegur dengan bergambar dengan dia. Sebab saya tak follow sangat perkembangan dekat HACAM, jadi takdelah excited sangat walaupun saya kenal dia. Kenal pun macam-macam tu jelah.

Tak lama dari situ, kami tiba ke Kem Kasut, dalam pukul 3 lebih. Sampai je Kem Kasut ahli kumpulan kami semua tengah menunggu. Tengah berehat masing-masing. Tapi Kem Kasut ni ya Allah hai, takde langsung tanah yang betul solid untuk dipijak. Semua tempat berlecak like wuddd Dahlah Kem Kasut ni macam Shelter 1 dengan 2 Kerinci. Sampah banyak nauzubillah.

Dekat sini ada satu kumpulan yang bersiap nak balik, dan ada group yang sama macam kami baru nak naik ke puncak dan bermalam. Kumpulan yang nak balik tu siap bagi satu beg plastik  besar nasik impit dengan sambal tumis bilis dekat kumpulan kami sebab deorang nak kurangkan beban nak turun.

Dekat sinilah dengar deorang sembang puncak YB ni orang panggil peti ais Malaysia lolwud. Kenapa puncak YB je? Bukan semua puncak gunung G7 sejuk ke? Hewhew

John masa tu tegur dekat ahli kumpulan kami yang dah lama sampai, dia tanya kenapa tak shoot terus ke puncak? Nanti kena berebut tapak khemah dekat atas. Lepas dah John cakap macam tu, Fareez dengan Yunuss lepas solat terus bersiap-siap naik ke puncak. Dekat Kem Kasut ni ialah last water point untuk kami sampailah petang esok dekat Kem Gurkha baru ada sungai semula.

Kami yang lain mana yang dah solat, terus sorang-sorang naik ke puncak. Tapi sebab dah sampai Kem Kasut ni, John kata 1 jam je ke puncak. (“Tapi aku buat 40 minit” – John kata hewhew). Kami takdelah rushing sangat sebab fikir dah dekat. Saya pun bukak beg, sarung baju hujan sebab hari pun dah mula hujan. Dahlah waktu tu angin bertiup kuat sejuppp

Lama jugak rasanya kami berhenti dekat sini, sampai kumpulan MK Rahman tu sempat sampai dekat sini padahal rasanya dah jauh kami tinggalkan tadi.

Waktu nak solat tu mintak Naja tisu basah, Naja tanya “Nak perisa apa?” Naja punya tisu basah tu ada macam-macam perisa hahaha ada epal hijau, strawberry. Fancy gila wet tissue ada perisa kan. Si Syiemey pulak buat lawak telekung Siti Khadijah dia time nak solat tu lol sebab dari sebelum pergi lagi si Acap pun dalam group melawak pasal telekung Siti Khadijah sebab dia nampak iklan dekat bilboard.

Lepas solat, saya, Naja dengan Syiemey meneruskan perjalanan ke puncak lebih kurang pukul 5. Hujan rintik-rintik waktu tu. Si Didiy pulak turun ke water point nak mandi, jadi gigirls yang lain tunggu dia. Mula perjalanan datang balik perasaan mental tu. Mula-mula okay lagi, sampailah rupanya lag Kasut ke puncak Yong Belar ni ialah trek paling buruk untuk pendakian kami pada hari pertama.

Kalau sebelum ni lecah, dekat sini lagi lecah. Tadi antara Pelaur ke Kem Kasut saya fikir Kerinci lagi teruk, yang ni kalah dah Kerinci. Yang ni dah takde tanah, yang kami pijak semuanya lapisan daun-daun kering reput yang basah menjadi sebatian seolah-olah doh kek coklat. Sekali pijak, tenggelam kaki. Paling mental waktu tu ialah disebabkan serangan tiga hala: Pertama, tanah lecak gila. Kedua, pijak tanah lecah sambil mendaki lereng. Ketiga, sambil pijak tanah lecek kena mendaki lereng, kena tunduk pulak lalu pokok-pokok. Bonusnya kalau beg tersangkut dekat pokok sebab tunduk tak cukup rendah. Rasa nak terbarai kot mental masa tu eeee tekanan perasaan titew

Mula berjalan bertiga, Syiemey pantas meninggalkan kami. Tinggal saya dengan Naja. Berjalan dengan Naja pun saya slow gila. Ya Allah waktu tu kan, badan rasa ada tenaga tapi saya tak boleh nak menggunakan otak untuk coordinate tenaga ke anggota badan. Otak rasa macam dah nak shutdown sebab terlalu letih. Dari kerja, lepas tu malam semalam tak berehat, pagi tu sebelum subuh dah masuk hutan. Nak tidur dekat Pelaur tak sempat.

Waktu tu Naja dah mula ke depan. Ada sorang abang dari group lain catch up dengan saya. Kami sempat berbual sekejap bila kami berehat sekali. “Takpe, kita tak kejar apa.” Kata abang tu, memberitahu yang perlahan-lahan pun takpe, yang penting sampai. Abang tu cerita dia baru balik dari Gunung Tahan minggu lepas. Dia pun nampak banyak berehat, tapi bila dia tak berehat pace dia mantap. Saya pulak waktu ni dahlah pace slow gila, lepas tu jalan dua langkah dah nak berhenti lol

Akhir sekali abang tu pun meninggalkan saya. Naja ajak saya berjalan perlahan, tapi jangan berhenti. Tapi waktu tu memang tak boleh sangat. Saya berjalan sekejap, bila lalu pokok kena tunduk tu memang habis langsung tenaga. Bila nak berdiri balik lepas menunduk tu nafas kemain kencang. Dada dup dab dup dab macam nak pecah dada. Dari satu pokok ke satu pokok. Tak lama lepas tu, dekat belakang dengar suara ostad Fairus dengan Didiy. Pada masa yang sama Naja terus laju ke depan.

Gambar Amar pun tak banyak. Nah kasi can hehe
Daripada sini, nampak puncak jauh lagi ke atas. Masa tu dah pukul 6. Sejam kami berjalan belum sampai lagi. Tak lama saya berjalan (Sebab berjalan slow pulak tu kan hewhew) Ostad dengan Didiy sampai.

Alhamdulillah, takdelah sorang-sorang berjalan dalam hutan dekat-dekat waktu Maghrib. Kami bertiga jalan sekali, Didiy dengan Ostad ikut pace saya. Banyak kali kot beg tersangkut dekat dahan pokok sampai tercabut raincover. Setiap kali tersangkut je ostad tolong cabutkan. Huuu mekasih naa Fairus. Mental dah koyak rabak waktu tu seriously. Padahal baru balik dari K2 minggu lepas.

Ingatkan cukuplah latihan mental dan fizikal dekat K2 kan. Rupanya tidak hewhew *atau mungkin sebab badan letih bertalu-talu panjat gunung 2-3 minggu kebelakangan ni*

Setiap kali nampak macam nak sampai, mesti belum sampai. Terpijak lumpur sampai kasut tertinggal dekat dalam. Terpijak tali kasut banyak kali sampai tali asyik tercabut. Badan reverse ke belakang sebab tak lepas menunduk lalu bawah pokok sebab tanah licin dekat lereng. Masa tu rasa macam robot dah, dah takde perasaan. Dengar ada suara dari kejauhan, tapi makin lama makin perlahan.
Ada satu tempat Fairus jalan dulu ke atas, nak tengok dah sampai belum. Dia patah balik kata belum lagi. Huuu hancus harapan.

Akhirnya dalam 640, barulah nampak jalan keluar. Dah sampai puncak. Aaaa siapa kata 1 jam je? Boleh buat 40 minit? Saya buat 1 jam campur 40 minit huhuhu

Dahlah dah sampai puncak tu kena mendaki lagi sikit nak ke tapak khemah. Nampak Fareez je terus cakap “Ni gunung last aku! Aku taknak hiking dah lepas ni!” Lepas tu Fareez gelak je. “Setiap gunung kau cakap macam tu Bad!” lol

Lepas sampai jumpa Naja balik. Naja kata dia takut gila jalan sorang-sorang saya takde dekat belakang. Dia panggil saya mula-mula saya menyahut, tapi makin lama dah tak menyahut bila dia dah terlalu jauh.

Yunuss pun kata dia dengan Fareez mental masa nak naik tu. “Bukan korang je, kitorang pun mental. Betul ke jalan ni?” Yunuss cerita.

Waktu tu ada air teh o panas. Itulah teh o terbaik saya pernah minum *hiperbola hewhew* Saya keluarkan ration semua sekali yang ada mayonis dengan maggi dengan air kompeni letak dekat dapur.

Dalam sejuk-sejuk menunggu senja merangkak, sekitar puncak waktu tu dah berkabus tebal, tiada pemandangan. Dalam hati yang masih terkejut sebab trek yang terlalu kejam, saya sempat jugak merasa lega pendakian hari pertama ni dah berakhir. Cuma bila terfikir, eh hari pertama dah koyak mental. Esok lusa macam mana. YYBTN dulu hari pertama dengan kedua senang. Hari ketiga je mental tapi hari keempat dah balik. Yang ni lagi dua hari kot dekat sini huhuhu

Senpai, Tokie dan kak Nora sedang memasak di puncak.

Bila Epi sampai je tak lama lepas saya sampai, terus deorang mintak minyak masak. Dah nak masak sangat kan tak sempat Epi letak beg deorang dah mintak haha.

Saya dengan Epi tukar baju dalam semak, saya lap satu badan dengan wet tissue. Masa tu fikir tak sabarnya nak pergi Kem Gurkha, nak mandi, nak melepaskan hajat. Lepas siap ‘mandi’ dengan Epi, Epi tanya mana nak gantung baju? Saya kata gantung je dekat pokok-pokok tu.

“Habis tu kalau hujan?”

“Kalau hujan basahlah. Tapi takpe, esok kita pakai balik nanti kering lah baju tu.”

Gitu acah-acah pendaki senior sangat bagi tips hiking lol. Muka Epi macam pelik je waktu tu.
Petang tu, yang terakhir sampai ialah Tokie dengan kak Nora, diikuti oleh John. Waktu deorang sampai tu dah nak masuk waktu Maghrib. Alhamdulillah semua selamat sampai sebelum senja berlabuh. Saya sempat kemaskan beg masuk dalam plastik sampah dengan raincover takut malam ni hujan. Sebab plastik sampah tu tak besar, saya guna raincoat nak tutup beg. Konon-konon fikir lepas ni tak hujan dah kot, kalau raincoat ni kotor pun takpe. Aaa how wrong was I. Esok tu hujan lebat huhuhu (rujuk part 2 nanti ya hehe)

Malam tu, chef Afiq dan Aizuddin bertungkus lumus di dapur, yang lain pulak main UNO lol. Amar bawak kad UNO, lepas habis solat jamak kami bukak fly, berbumbungkan langit kami main kad. Si Didiy pun join sekali waktu kak Nora dengan Tokie dah selamat dalam khemah. Didiy masuk je first round dia dah menang. Terus dapat jolokan nama Ratu Judidiy hahahaha

Sambil main UNO, sambil makan dinner. Kongsi pinggan je #ukhuwah agitu. Lauk kami butterprawn dengan sayur campur (ada brokoli). Sayur cepat habis, butter prawn berlebih-lebih. Sambil main UNO tu, dengar Tokie dengan kak Nora baca Quran. John nasihatkan esok kalau ke Kem Gurkha, jangan baca Quran sebab dekat situ ada ‘penghuni.’ Hmmmm okay seram.

Dalam pukul 9 lebih macam tu, tiba-tiba hujan dah rintik-rintik. Aizuddin ajak saya teman dia pergi toilet kejap, saya pinjamkan dia kain pelikat nak lindung dari hujan. Saya pulak pakai windbreaker. Lepas siap melepaskan hajat dekat semak, dah hujan lebat gila. Sekejap sangat cuaca berubah atas gunung. Tak boleh jangka.

Amar bagi taklimat permainan UNO. Sleeping bag biru yang dia letak kad UNO tu kita punya #nakjugakk

Deorang yang main UNO tadi dah bercempera lari tutup fly semua. Kami berdua menyelinap masuk dalam fly masing-masing. Habis basah kain pelikat dengan windbreaker, tak boleh nak pakai dah malam ni nak tidur. Nak masuk dalam fly pun sempit habis, tak sempat setting sebab hujan lebat, masing-masing bergelimpangan, saya punya tempat pulak dekat hujung sebelah sana.

Nak bergerak ke hujung tu susah gila nak menyusur lalu manusia-manusia ni semua. Si Afiq lagilah, tengah makan masa hujan turun. Dia tidur sebelah pinggan berisi makanan sepanjang malam tu.
Kami terbaring tak boleh buat apa tunggu hujan berlalu.

Dalam pukul 10 bila hujan dah reda, saya keluar sekejap nak membuang air. Lepas tu masuk balik nak tidur. Kain pelikat konon nak buat bantal dah basah, sekali dengan windbreaker. Mujur saya memang bawak fleece, jadi taklah rasa ralat walaupun windbreaker dah basah lenjun. Terpaksa cabut. Malam tu Azizi tidur hujung, saya sebelah dia. Sebelah saya Naja. Lepas siap buang air semua, kami masuk dalam sleeping bag, bersiap nak tidur. Sebab tidur tak berbantal, berapa kali terjaga sebab sesak nafas #montel kan aherherher

Bila bangun tu, tiba-tiba rasa hujung kaki basah. Ya Allah melungsur turun waktu tidur sampai kaki terkeluar dari fly, terkena hujan. Habis basah sekali sleeping bag. Huuuu sedihnya nanti beg berat bawak sleeping bag basah. Pulak tu nak bergerak, dekat sebelah kanan ada Azizi. Belah kiri pun kena himpit dengan Naja. Tak boleh langsung nak berkalih kedudukan. Berhuhuhu jelah sambil berdengkur lol

Tengah-tengah malam tu dengar ada orang dekat luar khemah, betulkan fly....