10 April 2012

8 Sebab Kenapa Saya Jadi Blogger

blog-image
Salam peeps! Today I’m going to tell you the reasons why I started blogging. I started writing a blog masa first year dekat U, tapi masa tu tak rasa nak menulis sangat sebab takde akses internet. Masa tu I wrote a blog yang bertajuk Les Rose des Vents (A Rose in the Wind).

Masa tu ikut member-member yang kena bukak blog as one of their assignments and tiap minggu kena update. Bila mereka start menulis blog saya pun excited nak tulis.

Tapi disebabkan takde inisiatif nak memajukan blog tu, lama-lama blog tu diam la. Lepas tu masa second year baru saya start menulis ‘Kisah Seorang Budak U’.

Truth be told, tajuk blog ni agak kelakar. Tapi sebab masa tu saya ingat kalau orang search pasal kehidupan dekat U mesti deorang akan taip ‘kisah budak U’.

So dengan anggapan macam tu saya harap ramailah dapat baca blog saya. Surprisingly, tajuk blog ni masih belum digunakan sebelum saya walaupun bunyinya sangat common. So saya proceed dengan ‘Kisah Seorang Budak U’ sampai sekarang.

To cut the story short, these are the reasons why I started blogging at the first place:

1. Nak jadi famous
Ramai orang yang start buat blog sebab fikir nak jadi famous. Inspirasi dari bloggers terkenal. Well so did I. Mula ingatkan nak jadi blogger sebab nak cepat famous. Itu antara sebab kenapa saya buat blog. Being famous is one of my dreams. Tapi famous ke? Cait, hampeh! Nak jadi famous is not impossible, tapi sangat susah dan ambil masa.

Unless you are already an artist atau famous macam zahiril adzim atau AnwarHadi, memanglah cepat dapat followers! Kita yang mula dari kosong ni kena merangkak-rangkak kutip followers. Yang artis-artis ni, tulis satu perenggan pun orang share blog dia beramai-ramai, siap komen sampai ratus-ratus. Kita tulis karangan peringkat SPM pun takde siapa nak share. Macam mana nak cepat famous!

Tapi itu masa mula-mula dulu la. Lama-lama tulis blog semata-mata untuk kepuasan diri sendiri. Takde makna dah kejar populariti ni. Cewah!

2. Meluahkan apa yang terbuku di hati
I always have this sort of dissatisfaction, sadness and ideas yang sangat susah untuk bagitau dekat orang lain. Most of all, i wanted to be heard. I want people to listen to what I have to say. Dan blog ialah satu medium untuk bagitau semua kesedihan, kekecewaan, kebencian, idea.

Selain jugak perasaan gembira. Kadang-kadang bila kita nak cakap dekat orang lain tak terluah, takut orang tak boleh terima apa kita cakap, so dekat blog jelah kita boleh cerita. Kadang-kadang manusia ni taknak dengar semua komplen kita. Kadang-kadang nak luahkan perasaan puas hati takde tempat yang sesuai, so kita blogging jelah.

Lepas tulis blog, saya akan share dekat facebook. Sebab memang tujuan blogging ialah nak berkongsi apa yang saya fikirkan. Kadang-kadang kalau rasa benda tu terlampau private, tak tergamak jugak nak share. Saya just tulis, lepas tu buat dono. Kalau ada orang baca, bacalah. Dulu mula-mula start menulis dekat notes dekat FB, tapi benda tu macam tak permanent, dan susah kita nak trace siapa yang baca. Lepas tu barulah saya start blogging secara serius.

Tapi walaupun saya selalu meluahkan apa yang terbuku, ada jugaklah saya tapis-tapis. Dan saya sangat tak suka menulis secara kasar@lucah@mencarut@cakap kotor. Bukanlah saya nak kata saya baik, tapi orang yang baca akan meluat kalau kita asyik tulis benda-benda kotor. Lagipun itu akan reflect balik tahap pemikiran kita.

3. Berkongsi pengetahuan
I realised that Malaysians sangat ignorant dalam sesetengah hal. Dan deorang sangat mudah percaya apa-apa yang orang share dalam facebook. Itu satu sikap yang memalukan sebab menunjukkan tahap pemikiran kita yang tak boleh nak berfikiran kritis.

So melalui blog, saya nak cuba berkongsi fakta-fakta yang jarang mereka dapat tahu kalau mereka ni jenis malas berfikir dan membaca. Selain tu jugak, ada sesetengah benda yang saya rasa perlu dikongsikan untuk diketahui yang saya tahu pun sebab tak sengaja terjumpa.

4. Membetulkan persepsi masyarakat
I tried this in many different writings. Kadang-kadang nak membetulkan persepsi masyarakat yang selalu terpesong. Yelah, rakyat Malaysia especially sangat sensitif pada perkataan ‘agama, babi, politik’. Kadang-kadang disebabkan terlampau sensitif, deorang punya persepsi jadi distorted.

Just sebab orang kata dalam makanan ada babi, terus nak emo, padahal perkara sebenarnya bukan macam tu. Tak semua bahan tambahan dalam makanan dibuat daripada babi. Kalaupun tak dapat betulkan persepsi seluruh masyarakat, at least kawan-kawan yang baca dapat melihat dari sudut perspektif berbeza, sebab saya tahu tak semua kawan saya yang baca blog saya setuju dengan pendapat saya. Betulkan persepsi ni tak mudah, lagi-lagi kalau kita dah lama percaya dengan satu-satu ideologi.

5. Berkongsi pengalaman
Not all people have the chance untuk berada di tempat saya, the same way saya tidak ada peluang untuk berada di tempat mereka. Bila ada blog ni, kalau tak banyak, sikit pun jadiklah kongsi pengalaman sebagai ‘Budak U’. Hewhew! Yelah, bukan nak kata pengalaman kita ni hebat sangat, tapi rasanya bolehlah jugak nak kongsi.

Cuma untuk bertukar-tukar cerita jelah. Kalau nak jadikan pengalaman saya ni sebagai sumber rujukan tidaklah ye. Awas! Kadang-kadang yang saya tulis dalam blog ni ikut sedap hati je. Kadang-kadang tulis dalam perasaan tak keruan, kecewa, hampeh hampa.

Jadi tak semua boleh diambil at face value. Ada jugak bila menulis blog ni saya rasa sangat kecewa dan marah, tapi setiap kali jugak saya akan menulis perkara positif untuk timbal balik perasaan negatif tu. Saya taknak pengalaman saya memberi kesan negatif pada orang. Kalau boleh, saya nak inspire orang lain untuk berfikiran positif walaupun dilanda musibah.

6. Sebagai pengingat
Saya tak simpan diari, menulis blog ni salah satu cara untuk mengingat detik-detik penting dalam hidup. Dah tua-tua nanti nak ingat balik zaman duduk U, bolehlah baca blog ni semula sambil gelak-gelak. Anak cucu nak tau pasal kehidupan nenek moyang dia, bolehlah refer blog saya ni ha... Kira legasi keluarga la. Kalau ada benda-benda penting yang deorang nak tau, boleh refer blog saya. So dengan ni saya akan remain immortal melalui penulisan (oh yeah!).

Mula dulu saya ingat saya sangat terasa nak tulis blog bila pergi Korea, sebab nak mengingatkan diri saya apa yang saya rasa, lihat dan alami dekat sana. Balik dari Korea, saya ambik masa jugaklah nak start blogging sebab takde idea. Lepas dah rasa sedia nak blogging, baru saya start menulis. Lepas tu bila dalam hidup saya ada event yang penting, saya akan mention dalam blog.

Tapi tak semua jugak. Kadang-kadang malas sangat nak update blog yo. Kadang-kadang ilham ada, tapi takde idea nak mengayat. Yelah, even blogging je pun, bahasa kena jaga. Karang kalau anak cucu baca tahap penulisan datuk dia ni ha, mau dia malu mengaku datuk.

7. Aktifkan otak
Orang kata Tun Mahathir menulis setiap hari untuk memastikan otaknya sentiasa berfikir. Inspired by this tips, I tried writing every day. Well not necessarily menulis blog semata-mata, tweeting, tulis thesis pun sebahagian dari menulis jugak kan? Hahaha!

Kalau tak menulis pun, saya akan make sure tiap hari baca at least satu muka surat buku. Especially English. Menulis blog ni membantu untuk polish kemahiran menulis kita, kemahiran berfikir, kemahiran berbahasa (provided you don’t write rubbish in your blog).

Well, walaupun kadang-kadang saya tulis rojak-rojak, tapi I don’t think it’s an issue sebab some words dalam otak saya memang wujud dalam English. Bukan nak kata saya pandai English, tidak. Tapi ada certain perkataan tu memang difikirkan dalam English. Macam excited, awesome etc etc.

Dalam Bahasa Melayu tak dapat fikir terjemahan yang sesuai. Kalau ada pun, kena ubah struktur ayat ataupun maksudnya tak sampai.

Orang kata practice makes perfect. Kalau pun writing kita mula-mula macam sampah, jangan give up. Teruskan menulis sampai you have your own style of writing. Slowly you’ll learn your mistakes sampailah at last you can write your own piece that reflects exactly who you are.

8. Nak kaya
Saya selalu fikir blogging ni ialah first step untuk jadi kaya. Lepas banyak view, boleh letak iklan banyak-banyak. Lepas dah banyak iklan dan ramai followers, saya nak bukukan blog. Lepas tu ramai peminat akan baca blog dan buku saya, bulan-bulan dapat royalti. Sampai tua tak payah kerja. Yelah sangat. Memang banyak dapat duit. Firstly, pasang nuffnang pun takde guna. Lepas setahun lebih pasang, pendapatan saya baru RM16.25 sen. Waddehel man? Nak ramai followers?

Nak dapat 100 pun jenuh menunggu. Yang unfollow pun ramai juga ye. Yang followers sampai 743++ (terima kasih anda semua!) pun sebab entry saya ‘Harapkan pegar, pegar makan padi’. Lama-lama, saya menyedari realiti blogging ni taklah seindah impian. Unless kalau kita jadikan menulis blog sumber pendapatan kita, kita takkan jadi kaya. C’est la vie.
 
But above all, menulis blog adalah dakwah. Bila kita percaya apa yang kita tulis tu akan bawak manfaat walaupun sikit, itu dikira okeyla. Dan niat menulis pun kena betul. Kalau menulis blog semata-mata nak membukak aib orang ataupun nak cerita benda bukan-bukan, it’s not worth a read. Niat kerana Allah tu kan yang utama?

Kalau kita berniat nak menyedarkan dia dan kita nak dia berubah, it’s OK. Tapi jangan semata-mata bukak aib sebab nak balas dendam. insyaAllah, kalau kita ikhlas dalam menulis, orang yang baca pun dapat rasa. Kalau kita menulis sebab gila glamer pon orang yang baca akan dapat rasa.

That’s all from me today peeps. Till we meet again soon. Assalamualaikum and bye bye!

2 comments:
Write curses
  1. tetang nuffnang tu, memang agak susah nak buat duit. dapat RM50 baru lah dapat checkout. Saya punya dah lama blogging, baru dapat RM20++. Last sekali saya buang dan halalkan duit nuff tu..

    saya ingt cara terbaik adalah dengan berpakat. Tiga orang blogger, berpakat buka satu akaun Nuffnang. Then pasang iklan di blog masing2..

    Buat cara ni, cepat sikit duit terkumpul since iklan dipamerkan di 3 blog, maaksudnyapageview lebeh tinggi...

    Lepas 6 bulan dapat RM50 from 3 blog, cukup lah tuu.. Daripada tak dapat cash out langsun,

    ReplyDelete

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter