11 February 2021

Yala, Pattani dan Songkhla dalam 3 Hari (1)

 

Kami melewati pos kawalan buat sekian kalinya. Ada suatu galau baru mulai menjelang di kalbu setelah berkali-kali memandang soldadu Siam kejab memegang senjata api dalam tangan.

Wilayah selatan Thailand - salah satu daripada kisah penaklukan moden suatu masyarakat minoriti yang bergayut pada belas ihsan sang penguasa. Pada petang ini, kami meninjau sebuah sisi kehidupan daripada jendela kecil kereta.

Gulungan hamparan sejarah dan sketsa hidup detik ini sedang bersilang pada titik pengalaman kami. Sebuah kisah tentang suatu wilayah yang pernah cemerlang di bawah kekuasaan 3 orang Ratu berwarna pelangi - Hijau, Biru dan Ungu. Seperti 3 orang ratu itu yang namanya harum dalam lipatan sejarah, pada malam kami di Pattani, kami bertemu 3 orang ratu seni moden di Galeri Seni Pattani.

Ketiga-tiganya melakarkan sebuah mesej yang serupa dalam prasasti seni mereka - ketakutan mereka kepada masa hadapan dan pencarian kekuatan dalam jatidiri mereka sebagai wanita-wanita minoriti Islam Pattani yang kental dengan identiti mereka dalam ketidaktentuan masa kini.

Seorang daripada mereka menggunakan kain-kain perca untuk menjalinkan semula cebis-cebis memori rumahnya di kampung sewaktu kecil, menjadi dua buah bingkai imej ruangan bilik kecil berona coklat di dinding. 

 



Seorang lagi menggunakan botol-botol kaca untuk menggambarkan kerapuhan hidup di selatan Thailand - sebuah rumah dibina daripada kaca, dan dalamnya botol-botol kaca didirikan. Rumahnya rapuh seperti kaca, dan seperti kaca yang lutsinar, hidup mereka sentiasa dalam pengawasan. Beberapa objek berserakan di atas lantai sebagai sebahagian dari pameran arca seni, salah satunya keratan akhbar tentang letupan bom di pasar Narathiwat. Entah siapa, entah mengapa - misteri yang belum terungkai dalam garis masa dunia.

Seorang lagi artis wanita Pattani itu menggunakan pelbagai bahagian berbeza gaun pengantin, yang dijahit ke dalam 16 petak sisi empat dan digantung di dinding. Metafora kepada kesepian seorang gadis sunti yang bersedia untuk disunting, tetapi tiada sang jejaka untuk dikahwini.

Mereka bertiga lebih fasih berbicara dalam bahasa Thai, meminta izin kepada kami untuk berbicara dalam bahasa kebangsaan mereka, tapi nilai diri sebagai wanita Melayu jati tidak hilang, masih berkerudung dengan busana sopan dan mempesona.

Kami disajikan laksa Pattani setelah tamat pameran di galeri. Kuahnya warna seperti masak lemak, dengan ulam daun gajus menggantikan hirisan timun dan kacang panjang laksa di Malaysia. Dingin beruap selepas hujan dan gelap menyelubungi atmosfera malam. Rumah kopinya sebuah beranda di tepi sebidang sawah - ini ialah sebuah mimpi - Midsummer's Dream versi Pattani. Bahkan seluruh galeri ini berdiri di petak sawah, bagai sebuah oksimoron - bagaimana suatu kompleks seni ini berdiri di dalam sebuah desa. Hujan sudah berhenti, mengizinkan kami berbicara dalam pekat malam hitam seperti kopi, sama hitam seperti titik-titik sejarah Pattani.

 



Kami senang dengan layanan mereka yang menganggap kami bagai saudara. Kami diberi akses ke belakang galeri, meneliti karya-karya yang tidak dipamerkan ke umum. Betapa haru, karya mereka sedikit jika tidak banyak, menzahirkan kesakitan mereka tidak merdeka di bumi sendiri. Motif seperti kereta kebal, air mata dan kesengsaraan diulang cetak merentas hasil karya mereka.

Kisah kami di galeri berakhir pada malam itu, kedegilan kami untuk menempuh hujan lebat dan kebasahan ketika berlari dari parkir menuju rumah pameran adalah pintu yang membuka kepada penerokaan sejarah silam etnik Melayu di bumi Pattani. Kami kekenyangan dijamu laksa Patani berulam pucuk gajus dan roti canai yang ditaburi gula kasar.Yang penting, semuanya dijamu percuma, kami diberi layanan tetamu kelas pertama. Moga Allah memberkati kamu, ahli-ahli seni Pattani.

Awal hari itu, kami berkelana di bandar Pattani, mengagumi kisah bagaimana sebuah wilayah cuba kekal dengan tradisi dan adat hidup serta agama yang dicengkam oleh sang raja jauh terletak di utara. Istana megah Pattani hanya tinggal tapak - menjadi persinggahan kambing yang ketakutan basah tatkala hujan. Kami melompat dan mengelak butiran-butiran najis kambing yang melarut dalam lopak air, sukar percaya di sini dahulunya terletak sebuah kerajaan megah.

Begitulah, sisa-sisa sebuah kerajaan silam semakin lenyap ditelan peredaran zaman. Yang hanya berdiri menuju ke keabadian adalah hikayat-hikayat, cerita-cerita, dan bibir yang masih menyebut dan hati yang masih merasa peri kisah-kisah itu, dibawa pulang nanti hanyalah jiwa yang kesal dan rindu.


No comments:
Write curses

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter