21 March 2018

GUNUNG BESAR HANTU #GEMASelangorBackpackerz

Assalamualaikum dan hai y’all!

Barisan ketigabelasan pendaki muda. Kecuali Lan. Oops

Seperti biasa-biasanya, dah panjat gunung, kenalah update blog kan hehe (Walaupun dah 2 bulan berlalu )

Pada tanggal 27 Januari yang lalu, untuk pertama kalinya bagi tahun 2018, saya telah menyertai aktiviti pendakian gunung di Gunung Besar Hantu atau nama manjanya, GBH di Jelebu yang juga merupakan gunung tertinggi di Negeri Sembilan dengan ketinggian 1462 meter dari aras laut.

Tujuan nak mendaki GBH ni ialah sebagai pusingan kelayakan nak naik Gunung KorGa (Korbu + Gayong) waktu Tahun Baru Cina. Hadoih nak naik gunung, kena naik gunung lain nak melayakkan diri. Penad awaa penaddd bila naa bersara awaa

Dahlah KorGa dah pernah naik, rasa malasnya nak repeat kali kedua.

Rancangan asal kami nak pergi Gunung Nuang, tapi Nuang pulak ditutup disebabkan tragedi tanah runtuh yang menyebabkan kematian seorang pendaki dari Kem Pengasih ke puncak. Jadi kami terpaksa menukar rancangan kami ke Gunung Besar Hantu. Bak kata Afiq, GBH ni treknya seakan Nuang. Untuk melayakkan diri naik KorGa, kena berjaya panjat Nuang dalam masa sehari. Sebab Nuang tutup, galang gantinya ialah GBH, tapi tempohnya masih sama, kena panjat dalam masa sehari. Gila nak panjat masa sehari kalau trek macam Nuang. Nuang yang start mendaki sebelum subuh pun sampai Kem Pacat je, tak pernah sampai puncak sebab tak larat lol

Afiq tetapkan cut off time untuk pusingan kelayakan GBH ni ialah pukul 1 tengahari. Kalau nak pergi KorGa mesti berjaya sampai sebelum pukul 1 dekat puncak.

Sehari sebelum mendaki, kereta Afiq pulak tayarnya bocor. Dah rasa happy dah kalau cancel, sekali on jugak sebab Afiq sempat repair tayar dia lol #dasarpanda Beberapa hari sebelum pergi, Naja mesej tanya saya weekend buat apa. Bila bagitahu dia saya nak panjat GBH tetiba dia nak join. Mujur Naja duduk Meru je, dekat dah dengan rumah Afiq, jadi dia carpool sekali dengan Afiq je.

LINEUP
Naja

Didiy
Nurel

Dipendekkan cerita, pada tanggal 27 Januari tu, Irsyad datang rumah saya pukul 2 pagi. Irsyad kata dia nervous sebab dah lama gila tak hiking mana-mana. Hmm Irsyad ni tawaduk je. Padahal padu kot hewhew. Lepas Irsyad sampai, kami tunggu Acap dan Syiemey datang dari JB. Gila y’all jauh datang dari JB nak mendaki gunung.

Saya sorang je dalam kereta ni bukan orang JB. Irsyad, Syiemey dengan Acap 3-3 bangsa J orang JB. Acap (#janganlupabahagia lol) dah beberapa kali beraktiviti bersama, termasuklah pergi Kerinci tahun lepas, dan ber-foodgasm dekat Lata Jebus, tapi Syiemey first time join aktiviti kami. Acap dan Syiemey dulu satu sekolah.

Sampai je Acap dan Syiemey, kami terus bergerak ke GBH mengikut panduan GPS. Acap jadi drebar, Syiemey teman dekat sebelah. Saya dengan Irsyad duduk belakang. Sebenarnya GBH ni agak ke dalam dan jalannya pun tak gazet dekat maps, jadi kami beberapa kali jugak tersesat sebab maps tak bagi accurate reading. Kami terlepas simpang, lepas tu kena reverse balik kereta. Tahan orang kampung nak tanya arah, dia taknak berhenti (takut kena rompak kot lol)

Nak dijadikan cerita, nama pun Gunung Besar HANTU, maka adalah jugak cerita mistik pasal gunung ni. Waktu kereta tengah reverse, saya tengah separuh terjaga. Tiba-tiba dalam separa terjaga tu nampak ada benda putih dekat dalam semak dekat sebelah Irsyad. Tapi bila bukak mata tak nampak apa. Jadi saya fikir tu mimpi je kot.

Tapi tiap kali pejam mata je, nampak benda tu ada dekat luar kereta. Bila bukak mata takde pulak. Akhirnya, lepas sesat-sesat tu, nak call kereta yang dah sampai line kejap ada kejap takde, kami sampai jua dekat kaki GBH sebelum subuh. Kami semua ingat nak tidur lah kejap kan sementara belum masuk waktu, masing-masing letih wehhh semalaman tak tidur. Lagi-lagi Acap Syiemey yang dari JB.

Waktu nak lelap je masa tu, saya terus kena tindih. Wehh tak beragak makhluk ni. Selalu dah lama tidur baru dia tindih. Yang ni baru je pejam mata. Saya dok lawan dia, kali pertama jugak kena tindih dalam kereta. Dan kali pertama pergi hiking kena kacau SEBELUM hiking.

Terus saya melawan sambil baca ayat kursi. Tengah-tengah lawan tu, dengar ada benda putih dekat luar tingkap dalam semak, dan saya dengar ada suara bercakap. “Ada pontianak tengah perhati.”

Eee tensionnya. Dahlah tak tidur satu malam, nak lelap kejap pun benda tu kacau. Sambil-sambil kena tindih berkali-kali tu, akhirnya datanglah ahli-ahli lain dekat kereta kami, kejutkan kami bangun subuh. Sebab tak larat dah, rasa macam kalau tidur pun makin letih sebab kena kacau, saya pun terus pergi surau.

Lepas solat subuh je, nampak Afiq terus marah dekat Afiq sebab pilih tempat ni untuk training huhu. Geram kena kacau belum habis lagi. Kesian Afiq jadi mangsa. Last time Afiq pergi pun dah kena kacau katanya. Jadi memanglah tempat ni bukan calang-calang. Saya mintak dekat Afiq nak keluar dari sini sebelum Maghrib. Takut lagi malam kami keluar lagi banyak benda mengganggu.

Lepas pergi toilet apa semua, berjumpa dengan ahli-ahli lain, kami pun berkumpul dekat parking. Afiq dah bentang ground, sambil goreng telur. Saya pun tolong sambil-sambil tu buat benjo untuk sarapan. Kali ni gigirls cuma dua orang yang join, iaitu Didiy dengan Nurel. Rasa ingat-ingat lupa Didiy dan Nurel ni, tapi dua tiga kali dah jumpa sebelum ni rasanya.

Ketuk-ketuk sahur. Masak benjo

Lepas sarapan, baca doa semua, kami pun terus bergerak menuju ke laluan balak lebih kurang pukul 7:27 pagi. Laluan balak ni je dah mencabar mental, kejap naik, kejap turun. Ada group lain yang melepasi jalan balak ni dengan 4 wheel drive, tapi kami yang acah2 training ni mestilah jalan kaki je dengan penuh semangat kesukanan lol

Bersiap nak mendaki

Beberapa kali jugak kami terserempak dengan 4 wheel. Ada yang Jabatan Perhutanan kot punya. Kalau naik 4 wheel dah jimat beberapa kilometer perjalanan – omelku pada diri sendiri. Belum sampai pintu rimbu pun time tu nafas dah kencang macam kuda berlari.

Didiy. Without her friends. Selalu Didiy and Friends aherher geddit? Geddit?
Mujurlah daypack je, jadi takdelah beg besar. Setakat bawak air dengan makanan je. Dengan headlamp in case keluar malam dan vaseline untuk elak melecet. Laluan balak ni beberapa kilometer panjangnya dan jalannya tanah merah masih boleh dilalui kenderaan pacuan empat roda. Mula-mula saya berjalan dengan Naja, tapi Naja kan slim dan fit, dia pun berlalu meninggalkan saya dekat depan. Si Irsyad yang nervous dah lama tak hiking sekali shoot laju jauh ke depan dengan Azlan ciss
Amir yang runner takyah cakaplah. Dia sorang-sorang kemain laju rasa macam dah bukan group kitorang dah lol. Bila dia tak tahu jalan baru dia berhenti tunggu kami.

Gambar terakhir dengan Naja sebelum ditinggalkan tak bertali. Ya ampun cara jalan pun nampak sangat struggle di situ hewhew

Ostad yang baru lepas accident pun laju kemain weh. Malu titew dengan sumeorang semua padu-padu tapi tawaduk ni.

Sampai dekat bawah satu pokok tu, semua orang tunggu saya. Ingatkan nak rehat kejap sebab semua orang tengah rehat, sekali saya sampai je terus Afiq suruh saya ikut dia jalan dekat depan. Waddefork tak kesian ke tengok kita menderita?

Terpaksalah berjalan lagi terus menuju pintu rimba.

Afiq lead di depan. Kita pandang bawah je taknak tengok trek pacak

Kami sampai ke Kem Sungai Kering dalam pukul 9:07 pagi. Namanya Sungai Kering tapi airnya deras semacam je. Afiq gembira katanya pace kami agak laju pagi ni. Ada jugak orang berkhemah dekat Kem Sungai Kering ni. Lepas berehat dalam 15 minit, kami pun baru memulakan pendakian sebenar ke puncak GBH.

Mula masuk ke dalam pintu rimba, jalannya dah makin kecik sebab laluan balak dah tamat. Lepas tu mula-mula mendatar, tapi makin lama makin mencanak. Akhirnya sebab dah talarad awaa saia hanyalah seekor panda yang lemah T.T saya pun akhirnya berada di belakang sekali dengan Afiq dan Acap. Acap pakai Crocs je weh naik gunung padu gila kan. Pastu kena gigit pacat dua tiga ekor lol.

Tanah agak berlecak, ada sesetengah tempat lagi kering dan ada sesetengah tempat lagi berlecak.

Hasyiemey dan partner-in-crimenya, Naja. Di sinilah bibit kemesraan bermula. Ghitooh! bak kata Syiemey

Sorang-sorang melepasi kami, sebab kami dah slow kan. Lepas berjalan lebih sejam, kami sampai ke Kem Orkid dalam pukul 10:40 pagi. Sampai je terus duduk mencari air. Tiba-tiba ada orang keluarkan KFC, edarkan dekat kami. Bahagia gila tengah-tengah hutan ada KFC. Tak taulah nak siapa yang bawak, kita akikahkan aje hewhew

Ostad pulak menunjukkan skill merawat luka gigitan pacat di kaki Acap ecewah. Waktu kami rehat kejap tu dah start panas dan Kem Orkid ni pulak agak terbuka.

Kami bergerak semula dalam pukul 11 menuju puncak. Lepas Kem Orkid ni dah takde pitstop. Daripada jauh saya nampak puncak, lepas tu fikir sendiri “Ya Allah. Jauhnya lagi nampak puncak ni! Mau lagi 3-4 jam baru sampai!” Tapi masa tu terfikir jugak, kalau tak sempat sampai sebelum cut off time, tak layak pergi KorGa bagus jugak hewhewhew. Boleh berehat je masa deorang pergi KorGa hehe #dasar

Sambil berjalan tu, sebab treknya dah mula mencanak macam memintak-mintak nyawa, akhirnya seperti biasa, saya pun tersingkir di belakang.

Tapi alhamdulillah, belakang-belakang pun berteman. Ada Afiq yang setia menemaniku (nyanyi lagu Sahabat – Najwa Latip untuk deorang sat lels), Ostad Fairus, Didiy, Acap dan saya. Kami berlima bergerak sekali ikut pace yang paling perlahan. Tabah deorang sweep saya. Sebab saya faham kalau pace kita laju dan kena jalan ikut pace orang yang jauh lagi perlahan dari kita, memang cepat penat.

Pace kami agak santai-santai, dan sampai dekat sebatang checkpoint pokok besar kami sempat lagi bergambar menghabiskan masa lol. Sebab saya baru pakai phone Huawei Nova 2i yang canggih manggih ni, sempatlah nak test drive camera dia kan hewhewhew. Yang dekat depan tu terus laju dah tak tunggu-tunggu dah kami dekat belakang. Sampai sudah tak jumpa on trek, sampai puncak baru jumpa balik.

The Awkward 4. Eheh

Ada dekat satu tempat, saya berhenti kejap mintak Afiq tolong keluarkan botol air. Sekali si Didiy kata “Bad ni jangan comel lagi boleh tak?” wah kesipuan kita dikata comel lol :3

Sambil mendaki, beberapa kali kami berjalan potong-memotong dengan satu kumpulan dari Putrajaya. Tak ingat deorang dari agensi kerajaan mana. Bila deorang rehat, kami potong, bila kami berehat, deorang potong. Ada sorang akak tu dengan abang sweeper yang teman dia. Kadang tu abang tu bercakap dekat walkie tolkie update lokasi dengan ahli kumpulan dia. Beberapa jam jugak kami saling bersaing. “Takpe, nak jalan dulu, jalan dulu. Saya memang perlahan sikit.” kata akak tu waktu dia suruh kami potong dia.

Tiba dekat satu lereng tu, sebab kepenatan saya mintak akak tu air minum lol (sejak YYBTN, dah tak segan mintak air orang dalam hutan bahahaha) lepas tu siap cakap lagi kalau air manis ada, lagi best kak. Sekali dia kata “Ada, ada.” Dia keluarkan satu sachet Nutrisari lepas tu dia pass dekat saya sekali dengan air botol satu. Ya Allah terharu gila. Dahlah tak tau malu mintak air orang bahahahaha

Air bancuhan Nutrisari ni first saya minum waktu pergi Kerinci. Dekat Malaysia belum pernah jumpa dekat kedai.

Menikmati Nutrisari dengan penuh feeling

Saya terus bancuh Nutrisari tu, kongsi berlima dekat situ. Eksaited gila kami berlima waktu tu terus jadi bersemangat nak mendaki. Kami teruskan pendakian sampai ke Simpang T antara Gunung Besar Hantu dan Gunung Kecik Hantu. Sepanjang perjalanan, Ostad dok bagi semangat “It’s okay Bad. Slow but steady.” Bagus ostad Fairus. Selalu bagi semangat dekat orang waktu hiking.

Teringat jugak pesan coach (lol). Jangan berhenti. Terus berjalan. Tak penting saiz kita, laju ke perlahan ke. Yang penting jangan berhenti. Kami sampai Simpang T berehat sekejap, makan gula-gula dengan coklat. Dalam kepala congak-congak berapa lama lagi agaknya nak ke puncak dari sini. Jalan ke kiri menuju Gunung Kecil Hantu, ke kanan ke puncak.

Lepas lama jugak berehat, kami teruskan final lag ke puncak. Orang depan memang dah tak terkejar. Afiq dah tinggalkan kami awal lagi sebab dia bawak ration menuju puncak, takut lambat masak kalau dia lambat sampai. Dari Simpang T menuju puncak, trek seolah-olah taknak berakhir. Dengan lecak, pacak. Keadaan masa tu gelap, macam bukan pukul 12.

Tak ingat siapa ambil gambar ni, tapi comelnya kami bertiga hehehe

Waktu tu ya Allah rasa nak tidur gila. Sepanjang malam tak tidur kot. Dengan kena kacau lagi sebelum subuh. Rasa penat, pening, mengantuk. Kami terserempak dengan kumpulan depan yang dah turun. Kami tanyalah, jauh lagi ke kak. “Kalau rasa dah dekat, jangan tertipu. Jauh lagi sebenarnya.” Pesan akak group tu dekat kami.

Memang wehh, bila rasa macam nak sampai, rupanya belum sampai puncak lagi. Berjalan lagi kami. Lepas tu bila rasa dah dekat, rupanya masih kena hiking tak henti-henti. Memang sungguh gunung ni macam Nuang – never ending track.

Kumpulan terakhir tiba di puncak (adoih perut tak sempat cover )

Sampailah akhirnya pukul 1:30, barulah kami tiba dekat puncak, nampak deorang semua tengah menyediakan makanan bentang ground semua. Wehh alhamdulillah dah sampai! Leganya! Sampai je tanya Naja “korang sampai pukul berapa?”

“12:20 kot”

Gilo. Sejam jugak rupanya perbezaan masa kami. Terus terlintas dalam pemikiran, aku dah disqualified ni kan? Takyah lah pergi KorGa aherherher

Katering A&A (Along and Angah?? Afiq and Amar??) in action

Dari Kem Orkid menuju puncak, lebih kurang 2 jam setengah jugak. Tak lama duduk dekat puncak, tiba-tiba hujan turun. Terus Ostad Fairus pasang fly yang dia baru beli online. “Murah fly ni. RM65 ja. Itu yang terus beli tu!” katanya kegirangan agitu

Syiemey pura-pura membantu

Sebab hujan dah turun, saya terus sarung baju hujan. Baju hujan ni beli dekat Kerinci tahun lepas, tapi tak pakai sebab dekat Kerinci masa kami mendaki tu tak hujan. Mujurlah jugak terlintas nak bawak. Sejuk gila waktu tu, mujur kami bersembunyi siap-siap taknak kena hujan dan angin. Masa tu berkabus je puncak, memang takde view pun GBH ni.

Muka Naja dengan garfu

Afiq menyiapkan spaghetti carbonara untuk makan tengahari, tapi sebab saya kan lactose intolerant, takut nak makan banyak *tapi banyak jugak sebenarnya lol* takut kena sakit perut nak turun nanti. Saya cuba nak lelap barang sekejap sambil baring bawah fly berselimut raincoat, tapi tak boleh. Adoih mengantuk gila.

Anak panda cuba melelapkan mata, tapi terjaga sebab ada orang snap gambar dia leulz
Lepas makan semua, mula ingat nak solat dekat puncak, tapi Amar cadangkan solat dekat bawah. Kalau kami shoot awal sampai dalam pukul 6 dekat parking, kami boleh jamak taakhir Asar Zohor. Bagus-bagus. Nak bukak kasut, nak ambil wuduk susah apatah lagi dalam keadaan kulit dah kotor kena lumpur.

Lepas siap kemas barang, kami pun bergambar dulu sebelum turun. Sorang-sorang bergambar dekat satu tunggul pokok. Kesian dekat Afiq, dia teringin bergambar dekat situ, mintak Acap amekkan gambar dia tapi sebab masing-masing nak bergambar dekat situ, dah ambil masa lama, akhir sekali kami turun tu Afiq tak sempat bergambar. Sorry na Afiq. Takde rezeki hewhew

Gambar feveret trip ni. Diambil dengan Huawei Nova 2i

Gambar cover majalah bak kata kak Nina hehe
 Didiynyer

Kasi can letak gambar Zizi center stage. Sebab gambar Zizi tak banyak hehe

Gambar Amir pun tak banyak. Letaklah sekali hewhew
Dalam pukul 3:00 petang, kami bergerak menuju ke Kem Orkid. Deorang ni, kalau naik dah laju, turun pun lagilah masing-masing laju kan. Tak terkejar kot. Waktu nak turun tu sebab baru lepas hujan, jalan dah licin, saya tergelincir jatuh sambil terlatah-latah.

Terus berdiri “It’s okay. I’m fine!” Baru lepas cakap ‘I’m fine!’ tu terus terjatuh buat kali kedua. Lol

Kali ni terharu dengan Afiq, waktu saya dengan Naja jalan depan sikit dia pesan dekat Naja “Naja, tolong tengokkan Bad.” Tahulah saya ni jenis cuai huhu dah besar pun kena berjaga asyik terjatuh je

Sebab turun laju jugak, habis tunggul ranting akar banir semua saya pijak, sampai tapak kasut dah koyak boleh rasa ada macam-macam masuk dalam kasut. Pasir, lumpur, ranting, daun. Semua ada. Kasut ni baru je hantar jahit ke kedai haritu. Setiap kasut boleh tahan berapa gunung je, lepas tu kena beli baru. Nak beli mahal terus rasa macam tak mampu sobs sobs

Kami sampai Kem Orkid semula dekat pukul 4, agak laju jugak. Dekat Kem Orkid ni kami berehat sekejap. Tiba-tiba nampak ada sorang akak tu bawak teddy bear panda. Terus saya mintak bergambar dengan maskot diri sendiri hehehe

Panda squared

Kami teruskan lagi dari Kem Orkid turun ke Kem Sungai Kering lepas berehat beberapa minit amek nafas sekejap. Ya Allah time ni memang mental sebab lepas trek dah rata, kami berjalan rasa dah nak dekat sampai kem, tapi jalan dan jalan, masih belum jumpa kem. Beberapa kali dengar bunyi sungai dekat sebelah kanan, tapi lepas setengah jam jalan, tak jumpa lagi kemnya. Dah kenapa? Kenapa mempermainkan guwe seperti ini huuuu penad

Si Acap sebelum tu dok mengelak lopak, tapi bila dia dah stress belum sampai-sampai lagi kem, terus dia pijak habis je lopak semua dah malas nak mengelak lol

Kami sampai semula ke Kem Sungai Kering dekat pukul 5, betul-betul lepas Asar, yang geng-geng laju dah sampai 10 minit lagi awal dari kami. Saya terus terduduk dekat sebelah Lan, lepastu makan pisang. Yang lain pergi mandi dalam sungai, saya malas sebab perjalanan jauh lagi. Takut melecet bila baju dengan seluar dah basah.

Anak-anak mandi air

Lepas siap mandi semua, kami pun meneruskan perjalanan ke parking melalui laluan balak. Sama jugak waktu ni, rasa macam apsal turun ni lagi panjang dari naik tadi wehhh? Dengan kaki masa tu dah sakit dekat tapak dengan betis, lalu pulak jalan tar, sambil menurun fikir kenapalah aku pergi sini harini. Duduk rumah boleh rehat kot huhuhu #penyesalan

Para model Sports Direct ni lol

Tinggallah saya, Naja, Amar dengan Acap berempat turun sekali. (thanks y’all temankan titew!) Lepas Amar dengan Naja tahu masing-masing dulu belajar UTM, terus click berdua. Disebabkan Amar kata kami masih lagi awal, jadi kami pun malas nak berjalan laju-laju. Kami pun banyak menghabiskan masa mengambil gambar je. Hehe padan muka orang depan. Siapa suruh tinggalkan kami

Apsal gambar Acap semua lawa2 ni. Ini ngga fair!

Sampai semula dekat parking, dalam pukul 6. Sampai je nampak deorang semua melepek dekat atas ground kepenatan hehe. Tak lama rehat, saya terus mandi. Terserempak dengan Nurel dekat tandas. Nurel kaki menggigil teruk, penat sangat dah tu haha. Sambil berdiri depan tandas tu kaki dia terketar-ketar.

Lepas siap mandi, saya duduk atas ground. Habis kena gigit dengan nyamuk besar-besar gajah. Sambil menggaru-garu tu dah start risau sebab semua orang macam santai taknak keluar lagi dari tempat ni. Rasa takut dah mula datang.

Lepas solat jamak taakhir Asar dan Zohor, tengok orang lain macam lepak-lepak je. Tanya dekat Afiq bila nak keluar? Afiq kata lepas Maghrib. Gulp.

“Kenapa? Kan kita dah keluar dari gunung sebelum Maghrib?” tanya Afiq.

“Kita maksudkan Maghrib tu dah keluar dari sini huhu” rupanya Afiq ingatkan saya maksudkan kena sampai parking sebelum Maghrib. Lepas solat Maghrib baru keluar.

Lepas Afiq tahu saya nak keluar dari parking tu sebelum senja, kami pun cepat-cepat azan Maghrib, terus solat jamak taqdim dekat surau. Lepas solat tu, kemas-kemas barang, terus gerak keluar dari situ. Keluar je dari gate, terus saya baca doa mengelak benda tu mengikut sekali dengan ayat kursi dan ayat Tammah. Alhamdulillah, rasa macam okay je. Takde meremang bulu roma apa.

Kami pun bergerak ke Kuala Klawang nak makan malam. Kelakar gila sebab saya dengan Naja dulu kan MRSM Kuala Klawang dari form 1 sampai form 3, kiranya kami melawat semula pekan tempat kami membesar dulu lol

Kami makan dekat kedai nasik ayam yang kami selalu lepak waktu outing dulu. Time nilah saya bukak cerita apa yang berlaku waktu pagi tu. Amar pun cerita pengalaman dia dekat Nuang, tapi time tu saya rasa tak sedap hati jadi saya mintak Amar berhenti cerita. Rasa seram sejuk time tu

Belum sempat habis makan, tiba-tiba hujan. Kami pindah masuk dekat ruang dalam. Masa tu sempatlah saya tanya dekat Afiq, saya tak layak kan pergi KorGa? Sebab tak lepas cutoff time? Sekali Afiq kata kira lepas dah sebab setel dalam masa sehari. Lagipun kami gerak naik tu kira lambat dah, pukul 7 lebih, jadi kira cutoff tu agak awal. Urgh kena pergi KorGa jugaklah maksudnya sobs sobs sobs *lap air mata dengan buff*

Lepas makan semua, kami pun bersalam-salaman bercipika cipiki, kami pun bergerak balik ke tempat asal. Kereta kami berhenti sekejap dekat petrol pump, si Acap nak pergi toilet. Tiba dekat toilet, dia call Syiemey mintak teman dia lol tetibe je. Tak tau apa deorang buat berdua dekat toilet. Hehehehe #sebarfitnah

Saya dengan Irsyad bersetuju waktu tu Syiemey ni sebijik macam Amirul Syazwan lol. Dari segi gaya, cara pertuturan. Ayat dia. Sebijik. Tapi Irsyad kata “Syiemey has more balls” lol Irsyad jahadd carut Mirul.

Begitulah kisahnya pendakian kami ke Gunung Besar Hantu. Dah banyak-banyak gunung naik pun, masih rasa talaradd penadd takuaadd. Hadoih entah bila nak jadi padu seperti teman-teman seangkatan yang lain. Naja yang jarang gila hiking pun laju berdesup naik gunung.

Walaupun ikut ujian kelayakan ni saya dah lulus pergi KorGa *jeling Afiq*, saya rasa macam tak cukup lagi training. Ketinggalan jauh dengan group depan, beza sejam. Tapi Naja mengaku dia yang menyebabkan depan tu laju sebab dia cucuk semua orang lol kuangsammm patutlah semua laju gila. Rasanya kena practice dengan lebih hardcore. Chayok2~

Itulah saja nak cerita pengalaman ke GBH. Lepas ni nantikan entry seterusnya ya *lol bajet ada orang baca je kan*. Seperti biasa, mohon maaf andai terkasar bahasa dan perbuatan. Sesungguhnya dalam hati takde niat nak memburukkan sesiapa, hanyalah sekadar bercandat bercanda merapatkan ukhwah fillah abadan abada binafsha ehewah!

Jumpa lagi dalam entry seterusnya. Renung-renungkan dan selamat beramal!