23 December 2017

LEGENDARY LEDANG #GEMASelangorBackpackerz

Assalamualaikum dan hai-yee!

Gimme one shot, one shot of adrenaline!

Apa khabar ibu ibu bapa bapa? *Ya ampun dah sebulan baru nak hapdet!*

Untuk kali ini, saya nak bercerita pengalaman mendaki gunung legenda, Gunung Ledang yang terletak di Taman Negara Johor pada 11 dan 12 November yang lalu. Dengan ketinggian 1276 meter dari aras laut, Gunung Ledang merupakan gunung tertinggi negara, I mean negeri Johor lulz. Seperti biasa, pendakian kali ni bersama geng-geng GEMA Selangor Backpackerz #kamitakdelahpoyosangat bahahaha

PESERTA
Aimi
Naim Halim (Alam)
Kak Zalina
Syafiq Hafiz (Olaf aka Hazama)
Ismail

Kakasarah
ME

Faiz Qayyuum

Sebenarnya mula-mula takdelah excited nak panjat Gunung Ledang ni disebabkan kisah-kisah mistik yang macam-macam, dan Ledang ni bukanlah termasuk dalam wishlist gunung saya. Tapi daftar jugaklah in case nak pergi di kemudian hari. Lagipun bila lagi nak pergi kalau bukan sekarang. Lepas bertanya pendapat teman-teman Nabela, akhirnya saya pun bersetuju nak pergi. Gunung Ledang ni ialah gunung ke-12 yang saya panjat.

Kebetulan waktu kami pergi ni cuaca tengah tak menentu dan ada kemungkinan hujan di gunung.
Kali ni saya diberikan tugasan untuk menyusunatur kenderaan untuk carpool atau nama glamernya Biro Pengangkutan Awam gitu. Beberapa hari kejadian, lepas dah finalise peserta, barulah sempat menyusun. Itupun lepas tu ada yang tarik diri saat-saat akhir termasuklah Aizuddin-senpai huhu

Biar orangnya tiada, tapi namanya tetap menjadi sebutan. XOXO

Boleh dikatakan kalini reunion untuk geng-geng YYBTN. Yunuss ada, Amar dengan kak Nina sekali, (coach lol) Fareez yang kena ikat kaki pun ada hewhewhew (pst...coach baru tawen bulan 9 haritu). Oh kalini first hiking dengan Naufal lepas kerja bersama. (Dalam masa setahun, macam-macam berlaku. Tak sangka betul akhirnya akan satu tempat kerja dengan presiden GEMA Selangor lol)

Iwan je AJK YYBTN yang takde.

Penganjuran aktiviti kali ni selain untuk berekreasi, bertujuan untuk beramal dengan mengutip sampah di sekitar trek pendakian dan tapak perkhemahan, selain untuk aktiviti perkongsian yang akan disampaikan oleh saudara Faiz Qayyum yang telah ke Jordan untuk melakukan misi solo kemanusiaan untuk pelarian Syria.

Faizal Tahir bergambar dengan buku Faiz

Jumpa Faiz haritu waktu anniversary Projek Kaki Buku dekat imanshoppe tak bawak buku karangan dia Hanya Senyummu yang Terlihat nak mintak dia sign, saya pun seloroh kata nak suruh dia sign buku tu dekat puncak Ledang.

Saya, Fareez, Naufal dengan Faiz Qayyum diletakkan satu kereta (oleh diri sendiri)

Kali ni sebab Ledang je gituh berlagak kan haha takdelah saya training beria. Setakat jogging dengan Naufal selama 3 hari dan hari keempat main badminton. Naufal punya regim latihan tak sekejam coach lol

Coach nak naik YYBTN tahun lepas tu mati-mati kena kerah panjat 4 gunung baru lepas latihan nak panjat G7.

Disebabkan tentatif akan bermula paginya, Naufal buat keputusan untuk tidur di rumah Yunuss dekat Alor Gajah satu malam. Malam tu, lepas habis kerja dekat pejabat, balik rumah terus mengemas barang-barang. Kalini sebab trip 2 hari 1 malam je, takdelah banyak sangat benda nak dibawak. Baju pun bawak seminimum mungkin.

Sampai rumah Fareez je, tak lama tu Naufal datang.

Malam ni cabaran pertama je dah bermula. Si Faiz disebabkan menaiki komuter dan hujan lebat sampai trek komuter banjir, komuter tak boleh bergerak. Nak tak nak, Naufal ajak pergi ambil Faiz dulu. Si Faiz masa tu dengan takde cashnya, Naufal mintak naik Grab tunggu dekat Ampang Park. Lawak sebab Naufal rumah dekat Ampang, lepas tu turun ke Bangi, lepastu naik balik ke Ampang.
Lepas siap ambil Faiz dan bayarkan tambang Grab, kami patah balik ke selatan.

Sampai rumah Yunuss je dah pukul berapa huhu wife Yunuss dah tidur. Yunuss masak kuetiau udang weh sedap bangat weh udang dia siap kupas lagi

Esok pagi, pukul 5 pagi dah riuh. Si Nizam, Isma dengan Hakim baru sampai. Patut ada Saidah sekali, tapi Saidah terpaksa tarik diri last minute sebab ibunya masuk wad. Lepas solat subuh berjemaah, nak tidur pun tak boleh sebab masing-masing bila berjumpa semua riuh kemain haha

Kami pun siap angkut barang dalam kereta semua nak pergi breakfast roti Arab. Time nilah cabaran kedua berlaku. Tiba-tiba dapat mesej dari Tokie. Keretanya accident. Ohmaigoat serius ke. Berapa kali kami tanya, Tokie eksiden atau jalan jam sebab eksiden?

Tokie: Ada lori eksiden
Oh so Tokie tak eksiden kan?
Tokie: Lepas tu Tokie langgar tayar dia yang terpelanting tengah jalan haha
So Tokie kira eksiden sekali lah tu bahahhaa

Tokie kira antara kereta pertama yang lalu, kira macam shooter waktu hiking lah. Dia kena make sure takde bahaya dekat depan, kiranya tepatlah peranan shooter pagi tu. Dia yang jumpa bahaya dulu, siap langgar sekali bahaya tu hewhew

Sebagai Biro Pengangkutan Awam, saya pun cuba menyusun balik pergerakan kereta waktu kami sarapan roti Arab. Dah pening sebab tak tahu siapa yang dah lepas kereta Tokie, siapa yang belum. Waktu pagi-pagi tengah bengong-bengong tu susah nak berfikir dengan tenang. Ingat yang belum sampai tu boleh ambil ahli-ahli kereta Tokie yang terkandas sekali.

Roti Arab, roti Arab juga. Trademark jangan lupa

Last sekali lepas habis call semua driver, Lukman akan ambil kak Mid dengan Alam. Saya dengan Naufal bergerak ambil Tokie dengan kak Rashidah dekat Balai Polis Chembong. Fareez dengan Faiz naik Hilux si Nizam dengan Yunuss, Hakim dan Isma. Dekat Restoran Jejantas deorang akan naik kereta Hafiz dengan Ostad Fairus. Wah bapaklah 6 orang kot naik satu kereta sempit nokhalal
Lepas ambil Tokie dan kak Rashidah dekat balai polis, kami berempat pun bergerak terus ke Ledang. Walaupun Tokie kemalangan, semangatnya tak patah. Kuat betul semangat Tokie. Tapi memang tahu masa dekat Kerinci betul-betul kental si Tokie ni.

Ledang, kau tunggu kami datang!

Naufal ikut location yang dihantar dalam group, tapi entah kenapa kami salah jugak masuk entrance. Pentipu betul GPS.

Disebabkan pelbagai cabaran yang berlaku, kereta kami last sekali sampai, dekat pukul 11. Dekat parking lot depan pejabat hutan Ledang, semua peserta tengah tunggu kami. Kami dengan penuh gaya mutu keunggulan pun masuk parking sambil melambai-lambai lol

Kemas barang-barang nak mendaki

Lepas turunkan barang, saya dan Naufal tukar baju di tandas. Sampai je dekat parking Hakim dah siapkan beg saya. Thanks KimT! Tapi dia masukkan banyak gila kek pisang, dengan kuali satu sampai mampat beg. Terpaksalah guwe mengangkut lol tak sempat nak membantah haha

Lepas isi borang declaration barang-barang, para guide pun diperkenalkan kepada kami. Kami akan diiringi oleh beberapa orang guide (lupa aih nama bahaha. Ingat sorang je sebab namanya Nizam). Setiap 1 guide untuk 10 orang. Lepas siap briefing dan bacaan doa oleh Ostad Fairus, bergambar beramai-ramai apa semua, kami pun memulakan pendakian.

Mendengar taklimat

Mula-mula kami kena naik Tangga Mahligai sebanyak 731 tangga. Waktu ni sebagai permulaan je, dah nampak dah pace sorang-sorang macam mana.

Saya macam biasa, bak peribahasa bagai panda mendaki gunung lol. Ok lah lalu tangga ni, tapi lepas hilang je tangga diganti dengan trek tanah, mula dah hazabnya. Boleh terserempak dengan coach Fareez dia rehat dekat tepi. Aih pelik ni coach boleh penat. Tapi sekali tu jelah, lepas tu laju berdesup dia mendaki. Nak mencari rentak lah tu kan.

Tangga Mahligai. Nama je mahligai, tapi hazab macam penjara 😭

Terserempak jugak dengan Faiz Qayyuum, Neti teammate Freedom, dan beberapa lagi peserta yang berhenti kepenatan.

Sampai dekat checkpoint pertama, saya cepat-cepat keluarkan gummy candy, makanan ruji waktu hiking dan edarkan dekat semua orang. Sebabnya nak cepat habiskan. Gummy candy tu saja berat satu kilo, belum lagi kek-kek pisang. Masa tu dah fikir haish tazabar sampai kem je aku nak keluarkan kek pisang semua kasi makan semua. Esok takyah bawak turun dah.

Dekat CP 1 - Bukit Semput tengah keluarkan gummy candy dari beg hewhew
 Berjaya memperdaya semua orang makan gummy candy. Ringan beg guwe. Makasih makasih

Belum sempat nak simpan balik gummy candy, guide dah suruh gerak.

Pelik kalini Isma yang laju dengan Amirul yang padu dok belakang. Rupanya tolong sweep orang. Bagus-bagus. Itulah semangat yang kita nak. Saya mampu sweep diri sendiri je hewhewhew

Oh kalini jugak first time hiking dengan the legendary Fatimah Aznam. Sampai sekarang semua orang menyebut pasal dia, inilah first time dapat hiking sekali.

Trio wanita padu. Dari kiri: Isma, Imah, Amirah, eh Amirul

Dalam mendaki tu, akhirnya bertemu dengan Nani dan kak Siti, kakak kepada kak Sarah. Kalini ada 3 pasang adik beradik yang mendaki, Amirul dan adiknya Amir Huzaimi, anak-anak Basri (bak kata Nizam lol) iaitu kakasarah dan kak Siti, dan ketiga, pasangan anak-anak Masuri (Afiq dan Amar). Saya mengikut je Nani dengan kak Siti. Tapi padu weh dua orang ni. Walau ni first time hiking dengan Nani nampak dia steady je. Kak Siti memang tahu dah kepaduan dia masa kena tinggal dekat Gunung Datuk.

Yang follow dekat-dekat belakang kami ialah Lukman, Lili dengan Arniza.

Lepas beberapa kali berhenti di setiap checkpoint, akhirnya sampai dekat sebatang balak tumbang. Yang padu-padu lalu dekat atas, termasuk Fareez dengan Lukman. Yang kurang padu macam saya lalu dekat bawah je. Takut aih tergelincir. Tak lama dari kayu balak tu, kami jumpa sebatang sungai. Lepas sungai tu, sampai kem. Yeay! Ostad Fairus tunggu atas batu tepi sungai, takut budak-budak dekat belakang tak jumpa kem kami.

Terus campak beg ke tepi. Dalam 3 jam jugak jarak perjalanan dari Tangga Mahligai ke kem. Sementara menunggu yang lain sampai, budak-budak lelaki masuk dalam air terjun dulu. Saya nak mandi, tapi malas sebab deorang kata kena turun 20 minit nak ke air terjun. Huuu taklah weh. Sungai tepi ni jadilah nak mandi.

Seorang demi seorang peserta datang. Tapi nampak jauh jugak jurang daripada peserta depan ke belakang. Ada yang terlalu laju, ada yang terlalu perlahan. Rasanya dalam pukul 3 baru habis semua sampai.

Yang menarik dekat kem kami yang terletak dekat tepi Kolam Gajah ni, ada tandas (tapi tak pergi sebab takut geli. Buang dekat sungai je hehehe). Ada ampaian nak gantung baju. Tanahnya rata. Cuma sebab tak sejuk, jadi saya agak kami di ketinggian yang rendah. Bermaksud pagi esok sewaktu summit attack kami kena buat kerja keras untuk gain elevation. Tapi takpelah, sebab esok naik free body je.

Udah tiba di kem. Solat jangan lupa, tiang ugama - Upin Ipin, 2010

Petang sikit, Amirul dengan Amir sampai dengan kak Zalina. Kak Zalina peserta paling veteran kalini. Deorang ajak saya tidur tepi sungai berjemaah lol

Masing-masing semua tak cukup tidur malam tadi kan nak mengejar pagi ni mendaki, pukul berapa agaknya deorang start memandu. Si Amirul tu lagilah malam tu sempat lagi buat facebook live menyanyi All By Myself.

Sambil kami dekat tepi sungai tu, si Alam datang menangkap ikan.

Petang sikit, seperti biasa, ada sesi bertaaruf. Barulah tahu latar belakang peserta hebat-hebat. Kak Rashidah baru habis pengajian PhD, Arniza seorang pensyarah UM yang juga pemegang title Doktor Falsafah, Faiz Qayyuum sukarelawan yang dah pergi banyak negara dan menulis buku untuk menceritakan pengalamannya, Kak Zalina rupanya pemandu pesawat pejuang dan seorang kapten (!!!) Amirul baru lepas viral dan keluar Motif Viral dekat Astro sebab nyanyi Baby Shark waktu konvo UniKL lol (katanya viral sebab kena kecam bahahaha).

Ada jugak yang first time mendaki gunung iaitu Aimi. Dik, abam salute kau dik. Abam first time naik gunung pun Datuk, balik hari. First gunung kau terus Ledang, bermalam pulak tu. Kagum betul abam.
Baru jugak tahu si Alam duduk Kampung Buntut Pulau. Orang Temerloh weh!

Time bertaaruf ni sambil memperkenalkan diri, Fareez datang bawak cucur dari dapur. Fareez time ni seluar dia koyak dah terpaksa sarung towel microfiber dekat luar seluar haha

Coach boleh, makcik kantin pun boleh. Fareez hulur jemput-jemput fresh dari dapur. Nampak towel dok lilit pinggang dia tu sebab seluar koyak lah tu bahahaha

Sambil sembang-sembang sambil makan cucur, kek pisang dan air teh. Dapur dah berasap time tu sebab nak berkejar menyediakan makan malam. Jadi geng-geng di dapur takdelah bertaaruf sekali. Afiq, Amar, kak Nina, Fareez, Olaf aka Hazama semua dok busy memasak steak untuk kami.

Lepas siap sembang-sembang, hari dah petang. Time tu dahlah belum mandi lagi. Saya, Amirul dengan Amir pun menuju ke Kolam Gajah nak mandi. Ingatkan taaruf sekejap je, tapi fahamlah kan deorang ni bab-bab menyembang ni kalau tak kawal mahu habis masa berjam-jam lol. Time nak maghrib time tulah nak mandi.

Kitchen staff. Kau tengok si Olaf tu pakai singlet. Patutlah sedap steak dia ada perahan jus istimewa 🤣

Lepas siap mandi, kami terus solat jemaah dan solat hajat sekali.

Lepas tu, mamam. Menu kami ialah lamb grill, sirloin steak, wedges dengan air teh. Ada roti Gardenia tapi tak ramai yang ambil. Yang lawaknya, kalini Ostad Fairus nak sponsor teh, tapi bawak 6 uncang je. Habis kena bahan dengan budak-budak ni. Teh kami dah jadi warna cerah je. Time makan ni tiba-tiba Nizam sorang takde. Rupanya dia terlantar bawah fly, kepenatan sangat dah dengan tak cukup tidur, prepare teknikal, kena drive Hilux bawak barang semua malam tadi.

Saya sakit perut waktu tu, mintak Fareez teman ke sungai. Dengan takde tempat nak bertenggek apa semua, dengan orang dok tersuluh-suluh tak keluar banyak pun hewhewhew

Lepas makan malam, basuh pinggan mangkuk periuk belanga, ada taklimat sekejap untuk hari esok oleh abang-abang guide. Waktu nilah tiba-tiba ehhh rasa kehadiran benda lain. Yunuss yang duduk sebelah saya perasan, lepas tu dia pegang saya. Yunuss ni selalu cepat betul perasan saya dapat detect benda tu. (Lepas post mortem tu tanya Isma nak confirmkan dengan dia. Memang malam tu katanya ada benda datang waktu tu. Ngee seram. Wallahualam.)

Lepas dah siap taklimat semua, kami pun masuk tidur. Pukul 2 dah kena bangun nak mengejar puncak.

Bangun pagi je, terus cari kak Sarah.
“Kak Sarah, nak tumpang beg!”

Sebabnya beg daypack saya dah hilang, satu lagi beg Quechua tinggal dalam kereta Nik turun dari Korga tahun lepas, kalini tak sempat nak mencari beg kecil. Sebab tahu kak Sarah pace sama dengan saya itu yang tumpang beg dia haha

Kami mula mendaki waktu masih dinihari, gelap gelita. Kalini rasa macam lebih azab dari semalam sebab trek dah mencanak. Ada beberapa kali kami berhenti, lepas rehat sekejap terus naik lagi.
Sebab pace saya dan kak Sarah sama, (dan makan minum semua kak Sarah bawakkan haha) saya jalan je belakang kak Sarah. Depan kak Sarah, kak Siti. Depan kak Siti, Sarrah. Kami berempat pagi tu bergerak dalam satu kumpulan. Jalan sekejap rehat, jalan sekejap rehat. Sorang nak minum air, semua rehat sekali lol

Ramai dah potong kami almaklumlah, kami kan bagai panda mendaki gunung gitu. Afiq, Fairus, Olaf aka Hazama semua dah laju ke depan dengan budak-budak laki yang lain.

Tanya dekat kak Sarah “Kak Sarah tak larat bawak beg tukarlah bagi kita bawak.” Tapi kak Sarah kata dia Ok je hehe

Masa kami turun satu lereng yang tinggi, dah fikir “haish ni karang nak turun ni mesti azab nak panjat balik lereng ni.”

Sebab Ledang ni tak pernah dengar keazaban nak mendaki, jadi saya assume dia senang macam Datuk. Tapi lepas berjam berjalan dan belum jumpa-jumpa lagi puncaknya, baru saya sedar saya dah memandang rendah pada Ledang ni.

Kami sampai Kem Senget dekat-dekat nak masuk subuh. Geng-geng yang dah sampai awal semua tengah tidur menunggu subuh masuk. Ciss jelesnya titew. Kagum jugak dekat Kem Senget ni sebab ada surau, siap dengan paip air dengan selipar Jepun lagi. Siapalah yang gigih memikul bahan-bahan nak membina surau ni ke sini (Tapi kalau ikut kata Kak Zalina, dia rasa ada jalan untuk kenderaan naik sebab puncak depan Ledang ada menara pencawang. Jadi mesti ada jalan untuk pekerja naik untuk kerja-kerja maintenance, takkan dia kena hiking macam kita ni hewhew)

Dalam 5 minit macam tu, Subuh pun masuk.

Lepas azan, ambil wuduk, solat berjemaah, kami memulakan final push pendakian ke puncak.
Pendakian ke puncak ni banyak sangat tangga. Lepas tangga, tangga. Lepas tangga, tangga. Adoi teringat Puncak Chuban dekat Korga.

Sebahagian dari tangga di Ledang

Lepas tangga ke berapa entah, barulah kami sampai ke kaki Puncak Mahligai. Kak Sarah bukak gummy candy dia yang masam-masam, pas dekat kami. Kami berhenti kejap ambil nafas. Dalam keadaan cuaca yang berangin dan hujan renyai, kami berjalan terus menuju puncak.

Dalam beberapa minit kemudian, sampai puncak je, wehhh berkabus teruk. Tak nampak view langsung.

Di Puncak Mahligai bersama trademark GEMA. Tuding jari ke arah kamera (simbolik lambang ini ialah suka menyalahkan orang lain. lol tibaah)

Tapi alhamdulillah, berjaya jugak sampai. Yeay! Achievement unlocked. Waktu tu dalam pukul 7 lebih. Habis semua makanan kami bukak dengan air kemenangan. Mula deorang bancuh teh dekat kaki Puncak Mahligai, tapi Fareez bawak naik puncak.

Gambar AJK di puncak. Siapa amek gambar tak center ni hmmm

Sepatutnya pagi ni ada perkongsian dari saudara Faiz Qayyuum, tapi sebab kepenatan dia sampai agak lewat. Rasanya paling lewat sampai pagi tu Faiz, Aimi dengan Hafiz. Naufal yang acah sweeper (lol) pun sampai agak awal daripada jangkaan. Katanya dia terpaksa shoot sebab dia berjalan lagi perlahan dari pace dia menyebabkan dia jadi penat dan mengantuk. Lepas semua dah sampai, kami pun bergambar beramai-ramai. Lama jugak atas puncak. Sampai je Faiz dekat puncak terus saya hulurkan buku dengan pen mintak dia sign hehe. Tercapai jugak hajat nak mintak sign dia atas gunung.

Proses sain buku atas gunung

Suka gambar ni sebab titew nampak kurus 😁

Lama jugak kami duduk atas puncak, sebabnya pagi awal lagi dan dengan pace kami dan tahap kesihatan peserta insyaAllah boleh keluar sebelum pukul 5. Sebab lama sangat duduk puncak, sempat Amirul buat persembahan Baby Shark dia yang viral sebab kena kecam tu lol

Mirul anak ikan doo doo doo~~
Mujur adik kau baik Mirul. Kalau aku jadi dia, dengan aku-aku sekali viralkan kau sampai keluar Melodi lol

Guide kami tanya siapa nak turun ikut KFC? Mula-mula tak ramai nak, tapi lepas kena racun masing-masing ramai pulak nak. Katanya KFC kena tambah beberapa jam lagi. Haish tidaklah. Waktu tu nak mendaki pakai trek Puncak Mahligai pun dah letih. KFC pulak kata guide lagi jauh dan lagi susah.
Dekat pukul 9, kami mulakan pendakian turun. Saya, kak Sarah, Sarrah, kak Siti, Nani, Simaa, kak Zalina dan adik beradik Amirul dan Amir turun ikut jalan kami mendaki tadi.

Bersama Neti. Ahli kumpulan Freedom waktu Explorace Batu Maloi

Turun ke kaki Puncak Mahligai, Simaa mengadu sakit lutut. Kak Siti bagi pinjam knee guard (kot. Apatah nama dia) dekat Simaa untuk kurangkan kesakitan. Amirul dan Amir sweep Simaa, kami yang lain terus maju ke depan. Guide sorang turun dan tunggu kami dekat Kem Senget.

Sebab nak turun dah takde pressure sangat, kami takdelah laju pun. Banyak berhenti ambil gambar. Ada satu tempat tu penuh dengan bunga, lawa. Dekat tempat bunga-bunga tu ada lookout point, boleh nampak puncak Gunung Ledang. Sampai semula dekat Kem Senget, kami berehat sekejap ambil nafas. Sambil-sambil turun tu, kami kutip-kutip sampah dekat trek.

Dengan Amirul dan Amir sewaktu turun dari puncak mahligai

Lepas tu mula semula perjalanan, kejap menurun, kejap menaik. Saya seorang je kumbang di kalangan bunga waktu tu haha. Kerap jugak kami berhenti. Setiap kali berhenti, kak Zalina akan bukak cerita. Setiap satu tempat perhentian nanti dia cerita. Pasal husband dia yang sangat supportive menyokong aktiviti outdoor dia, pasal pengalaman dia masuk hutan. Peserta yang paling banyak pengalaman kan. Sebab banyak sangat akar kayu, saya asyik tersadung waktu tu. Malang betul nasib kasut Power yang saya beli sebelum naik Kerinci, baru dua gunung dah nak tercabut tapak. Adoi kena beli kasut mahal ni.

Lepas dah tersadung tu mulalah terlatah-latah. “Oh ayam kau berdarah lapan!”
Kak Zalina gelak je “Lapar ke Bad sampai teringat ayam potong lapan?” Akak ni pandai tau nyakat orang muahaha

Lineup padu yang lalu KFC atau nama mat salehnya, Killer Fitness Center

Sampai dekat satu tempat kami berehat, guide kami yang dari belakang pun sampai. “Ingat dah jauh ke depan!” katanya.

Lepas dengar macam tu, kakasarah aka macan Sumatera apa lagi, terus tercabar. Dengan pantasnya kak Sarah ditemani kak Siti terus berlari-lari turun dah tak jumpa dah sampai kem terus. Adoi dahlah air minum saya semua dengan dia tak sempat mintak dia dah lari hahaha

Kami sampai semula dekat kem dalam pukul 11 lebih. Sampai je terus berendam (sebab tak tahan nak terkencing dah dari pagi tadi sebelum mendaki dok tahan)

Rupa-rupanya member yang turun KFC semua dah sampai. Eh misinformation ni. Ingat kami akan sampai lagi awal. Dekat kem je kata deorang biawak besar dah geledah ration kami. Banyak makanan rosak. Habis telur pecah 20 biji lebih, tinggal 6 bijik je nak buat makan tengahari untuk 30 orang makan. Habis berlalat ground dekat bekas telur pecah tu. Sobs sobs apalah nasib. Kata kak Nina roti pun koyak plastik kena gigit dengan biawak tu, terus dia buang.

Waktu tu ada yang rasa terkilan sebab guide tak ingatkan untuk simpan atau gantung makanan. Tapi takpelah, dah bukan rezeki kami.

Sementara menunggu ahli-ahli lain turun, Amirul ajak saya lepak lagi dekat tepi sungai. Sempatlah terlelap barang sekejap.

Lepas semua sampai, makan tengahari, solat, kami pun kemas-kemas barang dan kutip sampah dekat kem. Tengah mengemas barang tu, dah happy sebab kek-kek pisang semua dah habis. Saya bawak balik kuali je dari semalam. Tiba-tiba Fareez tanya “Bad, beg kau ada kosong lagi tak?”
“Ada. Kenapa?”
“Tolong bawak khemah!”

Cisss! Sebabnya kakasarah pegang khemah tu dengan tangan, beg dia tak muat. Itu yang Fareez tanya kalau beg saya kosong lagi. Ini namanya give and take, tadi kak Sarah bawak makanan saya, turun saya pulak bawak load dia lol. Masuk je khemah dalam beg, terus penuh semula beg.

Agak lambat jugak saya turun dengan Amirul dan Amir.

Kami kejar orang depan, sampai dekat Simaa. Sebab kaki dia sakit, Amirul bawakkan beg dia dan terus shoot ke depan, meninggalkan saya dengan Amir.

Terserempak dengan Hafiz. Kami potong lagi. Jumpa Tokie yang sweep Aimi. “Takpe,  jalan slow-slow. Akak ada.” Tokie beri semangat pada Aimi.

Saya dan Amir terus potong lagi sampai kami terjumpa kak Zalina dan Lukman dekat CP3. “Weh Bad lajunya kau!” Kami berhenti sekejap minum air ambil nafas.

Mungkin sebab Lukman terkejut ada seekor panda boleh turun laju (memanglah sebab berat kan. Graviti tarik kuat kot lol) Lukman pun berlari-lari ke bawah meninggalkan kami.

Sampai dekat Tangga Mahligai semula, si Amir pun laju meninggalkan saya. Waktu ni rasa sakit lutut sebab nak menahan badan yang bawak load berat. Mula-mula dah pelik jalan dekat setengah jam macam belum jumpa jalan keluar. Haish mana ni, bukan sekejap je Tangga Mahligai?

Bila nampak je bumbung Pejabat Hutan, terus rasa wehhh leganyaaa! Sampai dekat depan padang depan ofis Amirul suruh keluarkan barang-barang untuk declare semula.

Sebab saya jenis jujur dan memang takde buat sampah dekat atas hewhew, semua sampah bawak turun, so takde barang yang tak tally dalam declaration form.

Lepas semua sampai, saya terpaksa susun balik pengangkutan sebab kereta Tokie dah takde. Alhamdulillah, berjaya jugak susun dengan jayanya, masing-masing takdelah yang kena tinggal. Nahas masing-masing bukan ada passport stranded dekat negara orang hewhew. Saya akhirnya balik dengan Amirul, Amir dengan kak Zalina. Alam akan naik dengan Naufal.

Waktu balik nilah kak Zalina cerita pengalaman mistik dia (yang jugak disahkan oleh Isma masa saya tanya dia dekat post mortem). Katanya masa dia nak tidur tepi sungai, dia dengar bunyi suara budak-budak perempuan tengah mandi dekat sungai. Bila dia tengok takde orang dekat sungai terus dia panggil Amirul.

Kami berhenti makan dekat Restoran Jejantas. Disebabkan harini semua dok sebut KFC, ayam apa bagai, kami pun semua nak makan KFC. Kak Zalina yang belanja. Thanks kak! You’re the best!
Sampai semula dekat rumah Fareez dah malam, esoknya kerja aduiyai. 4 hari lepastu panjat tangga macam ketam sebab sakit kaki. Lepas hantar saya, dengar cerita kereta kak Zalina kemalangan. Termasuk Tokie, 2 kereta terlibat dalam kemalangan untuk ekspedisi Ledang.

KFC dalam hutan, inilah dia

Faiz pun beberapa hari lepas mendaki share pengalaman beliau dalam group WhatsApp dan mendapat sambutan menggalakkan daripada peserta. So far itulah nak cerita tentang pengalaman mendaki Gunung Ledang. Alhamdulillah walaupun macam-macam benda bermain di fikiran, takde apa yang tidak diingini berlaku dekat sana. Walaupun Gunung Ledang hujan lebat dekat bawah, kami dekat kem menuju puncak tak mengalami cuaca buruk. Benda-benda mistik pun tak berlaku dengan kencangnya gitu

Seperti biasa, saya dengan rendah hatinya ingin meminta maaf kalau penulisan ini mengguris perasaan sesiapa. Tiadalah niat menyakitkan sesiapa melainkan untuk bercandat bercanda sahaja ewah!

Kepada peserta Ledang via Sagil #GEMASelangorBackpackerz, thanks for the memories! Next time jangan segan nak join lagi ok lol

Renung-renungkan dan selamat beramal XOXO

(Psst: Btw nak kenal Amirul bukak YouTube cari video ni. Gambar dia dah dibulatkan. Tengok dia sorang je pakai blazer kelabu. Mana tak cepat viral lol)