Melewati jalan-jalan berlubang di dalam van,
melepasi desa-desa yang dipagari sawah padi, rumah-rumah kayu dan bangunan
bermotifkan Minang, dan petang dengan hujan renyai dan udara yang berkabus membuatkan
segalanya mengabur kepada sebuah warna nostalgia.
Petang kita di Malaysia bukan selalu begini,
selalu jingga. Di sini, petangnya bagai suatu fenomena baru. Aku kaget kerana
belum berjumpa kata yang sesuai untuk menggambarkannya, tapi dalam spektrum
warna, ia berona cyan aksen kelabu. Dalam spektrum perasaan, letaknya di julat
rindu kepada suatu tempat yang belum pernah kita lewati. Yang ini, perkataannya
kusudah temu – hiraeth.
Sawah padi yang hijau di tebing jalan,
berlatarbelakangkan bukit bukau, dan gerimis yang mengiris angkasa kelabu mengingatkanku
kepada zaman dahulu, suatu daerah dan masa yang kutidak pernah lewati. Desa di
Indonesia sungguh tidak sama dengan desa di Malaysia, sungguhpun bangsa dan
agama kita sama.
Tanah, udara dan air di sini enggan menjadi
satu dengan tanah, udara dan air di Malaysia. Malaysia dan Indonesia, bagai
saudara yang pada suatu titik masa di garis sejarah telah berpisah, dan kini
dewasa bebas daripada diri masing-masing.
“Sumatera itu lebih dekat dengan Semenanjung
Malaysia berbanding Pulau Jawa” aku pernah terbaca kata-kata ini ketika
menelaah sejarah Pulau Sumatera. Atas sebab itu, Soekarno khuatir Sumatera
lebih berminat menyertai Malaysia daripada Indonesia, lantas kekhuatiran itu
diterjemah kepada peristiwa pembunuhan beramai-ramai sultan-sultan Melayu di
Sumatera untuk memadamkan sentimen itu daripada rakyat Sumatera.
“Aku selalu mengkritik rakyat Malaysia kerana
mereka tidak seteratur rakyat Singapura, tidak sesantai seperti orang Thailand,
dan tidak seartistik dan bersemangat seperti orang Indonesia...” tulis Amir
Hafizi di laman mikroblog twitter. Aku memuja kata-kata itu.
Orang Indonesia selalu sayang akan budaya dan
seni mereka. Di bawah sebuah jejantas di Bandung, tertera sebuah ayat keramat “Dan Bandung bagiku bukan cuma
masalah geografis, lebih jauh dari itu melibatkan perasaan, yang bersamaku
ketika sunyi…” -Pidi Baiq
Barisan ayat itu bagiku sungguh puitis dan
mengintrik. Aku merasa kagum dengan penghayatan sastera rakyat Indonesia, di
Malaysia jalan-jalan yang dicat dan dicacat grafiti dan bilboard mega berisi
kata-kata Inggeris. Isi dalaman kita buang, hanya tinggal kulit. Tetapi warga
Indonesia enggan begitu, meski kulit berbeza hati mereka teguh dengan budaya. Di
celah jalan mana di Kuala Lumpur kita palitkan walau sebaris ayat sasterawan
negara? Aku kecewa kerana aku tidak mampu bertemu jawapannya.
Bagiku,
setiap tempat perlu diiring memori sebuah lagu, dan lagu yang menemaniku dari lapangan
terbang klia2 ke bandara Padang sehingga detikku di dalam van ialah ‘God Bless
America, and All the Beautiful Women In It.”
Sewaktu kali kedua ziarahku di sini, di tanah
tinggi kota Bandung lagu ‘Always Be My Baby’ mejadi nada latar pengalamanku
sepanjang di sana. Rawak benar, tapi aku terlalu angkuh untuk menurut arus. Bagiku,
ke mana saja aku pergi, aku perlu jujur dengan naluriku, termasuk juga dalam
pemilihan laguku. Barangkali mengapa sewaktu di Gunung Yong Belar aku menjalinkan
pengalamanku dengan lagu I Can Fly. Untuk kembali kepada pengalaman itu, aku
hanya perlu memutar lagu yang sama, dan memori itu akan hadir semula ke
ingatanku.
Vokal Lana del Rey membuaiku di dalam van
tatkala melihat titisan hujan berlumba di kaca tingkap. “God bless Indonesia,
and all the beautiful people in it.” Nyanyiku dengan gubahan lirikku sendiri.
Hari-hari berikutnya yang dihabiskan di tanah
tinggi Kerinci, aku cemas dengan ketidaktentuan berada di bumi asing. Bukan sebagai
pelancong, tetapi sebagai pendaki gunung membuatkan segalanya akan membesar ke skala
yang lebih tinggi. Ketakutan, keterujaan, kekaguman.
Petang kami di lereng Kerinci di shelter 2
adalah sebuah pengalaman baru bagiku, melihat bintang di angkasa yang tidak
berbatas dan panahan petir di kejauhan pada masa yang sama bagiku itu sebuah
sketsa bernilai.
Apabila kami kembali semula, mendengar
kembali lagu “God Bless America” membuatkan aku merasa rohku melayang kembali
ke dalam van pada petang itu melihat larian air hujan di pinggir kaca, petang
bening dan desa-desa yang permai di pergunungan.
Kerinci kini menjadi sebuah daerah di mindaku
yang akan kukunjungi apabila aku memainkan melodi. Walau aku tidak mengenali
Pidi Baiq, tapi aku merasa berjaya memecah masalah geografis dan kesunyian
untuk kembali ke tanah Kerinci.
No comments:
Write curses