Tudung Periuk adalah
lagu klasik Melayu dua rangkap dalam bentuk pantun yang didendangkan secara
duet oleh Allahyarham P. Ramlee bersama Saloma (Salmah Ismail) dalam filem
tahun 1964 arahan beliau, Sumpahan Orang Minyak. Lagu yang dicipta oleh Zubir
Said tersebut dinyanyikan dengan penuh gaya lenggok klasik Melayu.
Mendengar versi lagu
Tudung Periuk yang dinyanyikan semula oleh Krisdayanti ketika Konser Traya
lewat penglibatannya dalam industri selama 30 tahun, membangkitkan perasaan
kekaguman, takjub dan aneh kepada lagu tersebut.
Nyanyian beremosi
secara duet yang diiringi orchestra pimpinan Erwin Gutawa, oleh Krisdayanti
bersama Nada Badar, penyanyi kanak-kanak Indonesia yang berasal dari Pekanbaru,
Riau, memberi nafas baru yang segar malar kepada lagu Tudung Periuk.
Versi Krisdayanti
& Nada Badar ternyata lebih mendalam dan diiringi vocal mereka yang
berkarektor unik – Krisdayanti dengan suara yang sedikit serak; matang –
manakala Nada Badar dengan karektor suara mendayu, bernyanyi cengkok Melayu
klasik.
Tudung Periuk berkisar
kepada suatu unsur omnipoten dalam sosiobudaya Melayu yang selalu diterjemah
dalam bentuk peribahasa, puisi dan syair – iaitu kesedihan yang diakibatkan
oleh perasaan rendah diri dan hina.
Bait-bait lagu
dalam Tudung Periuk membangkitkan suatu perasaan kesunyian yang gundah. Rangkap
pertama lagunya berbunyi demikian:
Tudung periuk pandailah menari,Permainan anak putera mahkota,Kain yang buruk berikan kami,Untuk menyapu si air mata.
Pada dua baris pertama pembayangnya, tudung
periuk yang dikatakan pandai menari dijadikan permainan oleh seorang putera
mahkota. Ini seterusnya membangkitkan sebuah persoalan retorik: betapa tinggi
sekali darjat manusia hatta anak putera mahkota sekalipun, mungkin tidak
mempunyai seorang teman dan tudung periuk adalah satu-satu peneman dan penghibur hatinya.
Kesunyian yang dirangkum oleh rangkap ini mempunyai paralel dengan pembukaan lagu Warisan, dengan baris 'Anak kecil main api, terbakar hatinya yang sepi.'
Kesunyian yang dirangkum oleh rangkap ini mempunyai paralel dengan pembukaan lagu Warisan, dengan baris 'Anak kecil main api, terbakar hatinya yang sepi.'
Emosi kesunyian yang dibangkitkan pada
pembayang ini kemudian dibawa ke maksud rangkap tersebut, ‘Kain yang buruk,
berikan kami – untuk menyapu si air mata.’ Tidak cukup dengan sebarang kain,
sang pemuisi menganggap dirinya lebih layak untuk menyapu air mata dengan kain
yang buruk, akibat merasa dirinya terlalu hina.
Baris ini ialah satu cerminan kepada perasaan sengsara yang bertimpa-timpa, sedang dalam kesedihan, kain yang buruk dijadikan objek untuk mengusap pergi kesedihan, bermakna kesengsaraan demi kesengsaraan dirasakan oleh pemuisi.
Baris ini ialah satu cerminan kepada perasaan sengsara yang bertimpa-timpa, sedang dalam kesedihan, kain yang buruk dijadikan objek untuk mengusap pergi kesedihan, bermakna kesengsaraan demi kesengsaraan dirasakan oleh pemuisi.
Rangkap kedua lagu Tudung Periuk membawa
maksud yang sama.
Tudung periuk pandailah berdendang,Pandai berdendang lagu seberang,Barang yang buruk takkan dipandang,Dijual tidak dibeli orang.
Mungkin sekali rangkap kedua ini
menerangkan tentang putera mahkota yang masih bermain dengan tudung periuk, dan
akibat terlalu sunyi akibat tiada kawan lain dia mendengar tudung periuk
berdendang seperti lagu orang seberang. Maksudnya kemudian menerangkan tentang
barang yang buruk takkan dipandang orang, dan sekiranya dijual tidak akan
dibeli oleh sesiapa.
Maksud rangkap tersebut juga sebenarnya
suatu pesanan dalam nada yang hiba, tentang nasib orang yang tidak mempunyai
rupa paras yang cantik, yang akan ditinggalkan bersendirian akhirnya.
Falsafah dalam lagu Tudung Periuk dirasai
dengan mendalam melalui persembahan Krisdayanti dan Nada Badar, dengan bunyian orkestra
orgasmik yang mempertingkatkan lagi pengalaman mendengar dendangan lagu tersebut. Tudung Periuk dendangan Krisdayanti dan Nada Badar adalah sebuah komposisi yang wajib didengar sekiranya anda menginginkan perasaan kagum yang luar biasa hadir ke dalam sanubari.
Kekaguman juga terzahir melalui lagu ini terhadap pemikiran orang lama yang mampu menjadikan objek yang mundane seperti tudung periuk sebuah objek seni yang dimanifestasi sebagai sebuah metafora dalam menyampaikan maksud yang mendalam tentang kehidupan.
Ya allah..kau merepek apa ni?
ReplyDelete