13 May 2016

SEMPURNA

Aku pernah terfikir kau tidak akan kembali. Ketika kita berjalan melewati landasan keretapi seperti selalunya untuk pulang, kau dan aku sama melihat ufuk barat, cahaya jingga di hujung horizon, penamat pertemuan kita.


Kau memegang bahuku erat, seakan melindungiku, melewati landasan, jambatan di sebatang sungai dan terus sepanjang kehidupanku, sementelah mata kita masih tetap menentang jingga di sebalik mega. 

Ketika malam terakhir kita bersama, di tengah belantara, masih dalam atmosfera cahaya jingga – kali ini di depan unggunan api. Kau menyelimutiku, melindungi tubuhku dari kedinginan. Telah berkelana kita mencari makna-makna perasaan dalam hati, dan kita fikir, setiap langkah kita menapak atas dunia mendekatkan lagi kita dengan jawapannya. 

Kau selalu begitu – senyum halus sendiri. Sedang aku riuh dengan tawaku. Kita selesa dengan sunyi ketika kita bersama, dan melodi yang mententeramkan akan muncul dalam kesunyian yang nyaman. Aku tidak pernah tahu begitu senangnya perasaanku ketika diam bersama orang yang kukasihi. 

Kita mendekat, menyerah hati dalam diam, dan kau menghulurkan perasaanmu kepadaku, dengan senyummu yang manis. Aku juga menyerahkan hatiku kepadamu, seluruhnya. Malam itu, bintang-bintang di langit berbicara kisah kita, bulan purnama saksi sengsara yang perlahan diganti bahagia, dan bayu yang berpuput melagukan hati kita. 

Aku terfikir kita akan selalu bersama, mengorak langkah satu dunia, membongkar sauh berlayar di samudera, menembusi celah-celah hutan belantara, dan mendaki gunung-gunung mencakar atmosfera.

Dan esok harinya kau pergi, hilang dibawa badai. Cahaya jingga berputar ke gelap yang mutlak, petang yang sedetik menjadi kelam malam. Aku segera menjadi dewasa dibalut hari-hari suram, tiada cahaya.

Aku terfikir kau tidak akan pernah kembali.

Ketika kau pulang, aku sudah terlalu tua ditelan usia. Aku hampir terlupa bahawa aku pernah merasa manisnya bahagia. Aku melihatmu kembali bagai pelangi di hujung horizon, dan kau tiba masih dengan senyuman halusmu. Pada hari kau kembali, baru aku mengerti ertinya tangisan gembira, ketika bibirku ketawa tetapi air mataku lencun membasahi pipi.  

Dan hari kau kembali, kau membawaku pergi. Terbang merentasi angin, meluncur pada udara terus ke bintang – syurga. Bila aku menutup mataku selamanya, aku telah pelajari erti mencinta, kehilangan, dan pertemuan semula. Aku rasa sempurna. 






No comments:
Write curses

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter