29 December 2014

BANJIR


It’s the time of the year. 

Masa banjir.

Tak macam tahun-tahun sebelum ni, banjir 2014 ialah banjir terburuk sepanjang saya bernafas atas muka bumi. Dahsyat. 

Tempat-tempat yang sebelum ni tak pernah ampuh dek banjir, tahun ni dah naik. Malah lebih tinggi lagi daripada banjir besar 1971.

Kampung saya dekat Temerloh alhamdulillah belum lagi disentuh air. Ada jugak perasaan risau, tapi kalau rumah saya tenggelam maksudnya satu Temerloh dah tenggelam, sebab rumah saya antara puncak tertinggi Temerloh.

Sebenarnya saya ada satu pengakuan nak buat. Saya dulu suka sangat banjir.

Setiap kali tengok banjir dekat TV masa kecik-kecik dulu selalu cakap “Bestnya boleh mandi air banjir!” Excited tengok anak-anak kecil bawak pelampung, mandi ramai-ramai. Macam pesta air. Kadang-kadang tu mak bapak pun join sekaki. Tapi Temerloh jarang sangat kena banjir. Jadi selalu hujung-hujung tahun berharap dalam hati supaya Temerloh pun kena banjir.

Saya anggap banjir ni macam taman tema air yang alam hadiahkan dekat depan rumah kita. Rasa macam rumah kita tiba-tiba jadi sebahagian daripada Sunway Lagoon. Saya suka sangat banjir sampai kadang-kadang tu termimpi-mimpi rumah saya kena banjir. Ada lebih kurang 3 mimpi saya tentang banjir daripada kecik yang sampai sekarang saya ingat. 

Bila dah besar, baru sedar yang banjir ni bukan benda jenaka. Bukan benda main-main. Kalau silap langkah boleh mati. 

Tapi walaupun dah tahu, still ada sikit lagi part kanak-kanak dalam hati saya yang suka tengok air yang banyak. Rasa takjub tengok. Kagum semacam air boleh naik setinggi-tingginya bila hujan. Sedikit seronok jugaklah hehe.

Temerloh sekarang ni sedang bergelap. Hati langsung tak tenang memikirkan air yang semakin naik. Fikirkan keluarga dekat kampung macam mana. 

Nak kata semua ni ketentuan Allah itu sudah tentu. Tapi ketentuan Allah itu berlaku atas kelemahan manusia sendiri. Tangan-tangan manusia sendiri yang menghancurkan alam. Bukit-bukit ditarah atas dasar pembangunan, hakisan tanah menyebabkan sungai semakin cetek, pokok-pokok yang melambatkan hujan sampai ke tanah dan menyerap air ditebang. 

Semuanya sebab nak buat bangunan baru. Tapi ironinya, bila banjir berlaku bila alam bertindakbalas, bangunan-bangunan yang kita bina tu kita tinggalkan. Nampak tak? 

Tahun ni buat pertama kalinya dalam sejarah, jumlah penduduk dunia yang tinggal di kawasan bandar dah melebihi jumlah penduduk di kawasan kampung (51%). Tapi sayangnya atas nama kemajuan ni kita korbankan alam kita. 

Lagi sedih bila kita tahu hutan yang diteroka tu menguntungkan tokey-tokey balak. Tokey-tokey balak ni masa banjir dia tak terasa sebab rumah dia dekat tempat mewah, tak sentuh dek air. Takpun dah lari siap-siap bercuti oversea. Dia peduli apa, dia dah kenyang ratah hasil bumi. Yang merasa derita ni semua rakyat marhaen yang menadah je, takde pilihan lain. 

Bukan kita tak tahu, undang-undang ada nak melindungi hutan kita. Tapi sebab ‘tangan-tangan ghaib’ tiba-tiba undang-undang tu serupa tak wujud. Macam kes penternakan ikan sturgeon dekat Taman Negara jugaklah. 

Marah memang marah. Tapi kesedaran tu takde jugak. Hutan kita lepas habis banjir ni kena teroka lagi, sampai takde apa dah tinggal nanti. Kita bersuara macam mana pun, suara kita takkan  sampai. Kata orang Melayu, ‘ada padi semua jadi, ada beras semua deras’. Tu zaman dulu masa padi penting. Sekarang ni bila duit penting ‘ada duit semua jadi’.
Semoga Allah menyelamatkan kita semua. Amin.


No comments:
Write curses

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter