28 December 2011

Sahabat, Sayap dan Sami


Petang yang aneh. Bayangan di belakang gunung ialah langit biru-hitam yang dicerobohi selimut jingga mega mentari petang; membentuk dua lapisan warna yang bertindihan; dan antara kami dan gunung itu ialah laut. Indah tetapi sepi.

Pangkor! Saya berteriak. Ini dekat Pangkor! Saya tidak mengerti apa yang berlaku dan bagaimana kami sampai semula ke Pangkor, cuma saya sedar kami perlu melintasi laut itu untuk ke gunung di seberang.
“Ikram, paut kaki aku! Aku bawak kau terbang!” saya berkata kepada Ikram dengan nada tegas. Saya kemudian mengapungkan diri; sepasang sayap tumbuh di belakang. Ikram tidak berganjak. “Cepat paut kaki aku. Aku bawak kau!” saya mengarah lagi.

Ikram patuh. Dia memaut kaki saya. Saya terbang pantas; meluncur merentasi langit. Kami perlu sampai sebelum matahari terbenam. Saya tidak pasti bagaimana saya mengetahui apa yang berlaku dan apa yang perlu dilakukan; tetapi saya yakin.

Sewaktu hampir tiba ke gunung itu, kelihatan seorang sami Hindu sedang berdiri sambil memegang butiran tasbih. Saya berasa cuak, tetapi perjalanan harus diteruskan. Untuk kembali semula, saya tahu kami perlu sampai ke gunung itu. Semakin mendekati gunung itu, saya dapat melihat sami itu memandang tepat ke arah saya.

Kemudian mata kami bertembung. Mukanya sungguh mengerikan; dan dalam sekelip mata, tubuh saya menjadi kaku. Saya tidak dapat bergerak!

Kami terapung di tengah udara; saya berteriak: “Ikram, aku tak boleh bergerak!” Dada saya kecut. Ya Allah, bawah dah laut! Kalau sayap ni tak boleh bergerak lagi, kami akan jatuh! Saya kemudian mula membaca ayat kursi.

Dan saya terjaga dengan dada yang gemuruh. Mulut saya masih berkumat-kamit menghabiskan bacaan ayat kursi.

Saya terkejut dari tidur. “Astaghfirullah, Astaghfirullah!” Saya beristighfar; dan memerhati sekeliling.
Saya merasa takut. Mujurlah di sekeliling saya masih dinding konkrit bilik tidur saya. Tiada yang berubah. Saya masih di rumah, dan bukan berhampiran mana-mana pantai. Tidak ada sami di sini.

Ya Allah! Takutnya mimpi tadi! Kemudian saya baring semula; dan memejam mata untuk mengingat semula butiran mimpi itu.

Saya membuka mata semula dan bingkas mencapai diari saya, dan dengan lekas menulis semula setiap butir mimpi itu. Warna langit; laut; sami; sayap. Segala-galanya. Saya takut untuk tidur semula; risau jika saya akan bermimpi sami itu lagi.

Apakah petanda mimpi ini? Kenapa semuanya seperti jelmaan semula perasaan yang pernah saya rasakan? Apakah maknanya?

Saya termenung sebentar. Mimpi ini ialah satu tayangan kepada perasaan sebenar saya. Dan setiap satunya perlu dicerakinkan untuk mendapat makna sebenar mimpi ini. Peristiwa sebulan yang lalu, dan beberapa hari sebelumnya telah membentuk mimpi ini.

Saya yakin. Saya perlu ceritakan mimpi ini kepada Ikram. Mungkin ini mainan syaitan – mungkin, tetapi saya yakin saya tahu makna sebenarnya. Pasti...

6 comments:
Write curses
  1. hmmm...nak cakap camne ek? memang betul... mimpi yang pernah dialami....

    ReplyDelete
  2. perlu ingat mimpi tu mainan syaitan. Teruskan hidup tanpa perlu memikirannya sangat.

    btw, aku ingatkan salah satu coretan mimpi kau...

    ReplyDelete
  3. salam bedaduz...cane nk kontek sedare..rasenye cam knal je...hehehe...

    ReplyDelete
  4. picture kat headr tu view dia macam kat Tasik Kenyir la... betul ke?

    ReplyDelete
  5. nak kontek saya? encik alang kenal saya?
    Mrs Jun: haah. dekat Kenyir =)

    ReplyDelete

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter