22 July 2016

Kepada Penerima Surat Yang Tidak Kunjung Sampai


Dari satu aksara, aku menjalin menjadi suatu ayat, ke sebuah lembaran
Mengunjungimu, harapku
Masihkah kau di sana, berdiri, mengenangku
Atau pinggir dalam lubuk yang terdalam, menekan rahsia kita kelemasan

Ingatkah kau apabila cahaya bulan menembus kaca, menari di atas kulit kita pada suatu malam yang permai
Aku baris-bariskan ayat ini supaya aku tidak akan lupa.

Apabila kau membaca isi surat ini yang tidak kunjung tiba,
Adakah sampai maksud hatiku ketika aku menulisnya kepada dadamu yang sedang membaca
Adakah air mataku yang hinggap pada cebisan kertas kumal masih basah tatkala kau menatap bait-baitnya, atau air matamu sendiri menitis ke tempat keringnya air mataku

Apakah bakal sampai kepadamu khabar-khabar dari relung jiwa yang bergumpal resah, pada malam dingin menatap waktu, menanti pagi tiba dengan kerisauan, gusar
Kita pernah punya sejarah – tulisku kepadamu dengan pena biru.

Dan aku simbahkan tintaku dengan darah, tanda betapa segalanya bermakna walau terlalu kejam,
Dan aku tandatangani suratku dengan marah, kerana rindu itu terlalu buas untuk tunduk menjadi dendam.

Ketika tamatnya kau membaca, baru kau sedari. Bahawa surat ini tidak pernah akan kunjung sampainya ke alamatmu di jemari. Kau terlalu mengerti untuk kutuliskan sebuah lagi sengketa dalam warkah, menghantar kita sekali lagi dalam kelahi.

 


No comments:
Write curses

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter