16 May 2016

Reviu Kunang Pesisir Morten

Jujur bicara, novel Kunang Pesisir Morten ialah sebuah novel yang saya beli secara tergesa-gesa untuk menghabiskan Baucar Buku 1 Malaysia di kedai buku Borders, IOI City Mall sewaktu bulan Ramadhan tahun lalu. 





Dua perkara yang menyebabkan saya tertarik untuk membelinya ialah pada tajuk bukunya sendiri – kunang dan Morten. Saya seorang yang sangat mengagumi kunang-kunang dan kelip-kelip dan tatkala memegang bukunya, saya cuma mempunyai satu Morten dalam fikiran saya, iaitu Kampung Morten di Melaka yang menjadi landmark penting sekiranya anda pernah menaiki river cruise menyusur Sungai Melaka. 

Dengan dua subjek tersebut yang menjadi satu-satunya daya tarikan pertama, tanpa berfikir panjang, segera saya mencapai bukunya di rak terus ke kaunter bayaran bersama buku Dondang Pembukaan, karya Lutfi Ishak. Saya tidak pernah mengenali nama Raiha Bahaudin, pengarang Kunang Pesisir Morten sebelum itu, apatah lagi nama syarikat penerbit tersebut, NuBook Press. Walau bagaimanapun, itu juga menjadikan saya tidak mempunyai sebarang presumption atau expectation terhadap Kunang Pesisir Morten.

KUNANG PESISIR MORTEN merupakan sebuah naskhah yang sangat halus dan berseni, dan tatkala disenaraikan sebagai salah satu daripada 100 buku Bahasa Melayu yang wajib dibaca oleh Mizan Hashri, saya tanpa sebarang prejudis dan bangkangan bersetuju dengan penilaian tersebut.

Kekuatan novel Kunang Pesisir Morten, pada pendapat saya yang paling utama adalah penggunaan Kampung Morten sebagai latar tempat novel tersebut. Menggunakan latar belakang sebuah kampong di Bandaraya Melaka, salah satu Tapik Warisan UNESCO adalah sebuah percaturan cemerlang yang meminjamkan imej dan panorama yang sangat kaya, artistik dan imaginatif kepada lanskap Kunang Pesisir Morten. 

Tidak sekadar meminjamkan tempat yang kukuh dan berseni sebagai tapak cerita, Kampung Morten juga menyediakan sebuah latar masyarakat yang majmuk dan berbilang bangsa, hanya menunggu untuk diterokai dengan bijaksana oleh Raiha Bahaudin. Sungguhpun demikian, karya Raiha Bahaudin ini tidak menjadikan perpaduan kaum sebagai tema dengan pengolahan yang memualkan seperti buku teks di sekolah, sebaliknya sebuah isu yang dinisbahkan kepada perhubungan antara kanak-kanak dengan latar belakang yang kukuh dan indah.

Salah satu perkara yang saya sukai tentang novel ini ialah penggunaan jambatan secara literal yang menghubungkan dua kaum di kedua-dua tebing Sungai Melaka, sebelahnya ialah kaum Melayu dan sebelah yang lain ialah kaum Cina, dan kanak-kanak watak utama Kunang Pesisir Morten, Lim, Dhiya dan Adi daripada kedua bangsa tersebut mengadakan pertemuan harian mereka di jambatan tersebut, dan juga bagaimana makanan dijadikan sebuah duta untuk kedua-dua kaum merasai budaya masing-masing. Lim, Dhia dan Adi membawa popia, makanan Cina ke Kampung Morten dan karipap dibawa ke kawasan kejiranan Cina dengan cara menjual kedua-dua makanan tersebut secara bersilang di kedua kejiranan tersebut. Kedua hal ini menyerlahkan ketrampilan Raiha Bahaudin sebagai pengarang yang bijak bermain dengan simbolik dan unsur kontradiksi seperti ironi, paradoks dan oksimoron.  

Dalam pengembaraan ketiga-tiga watak cilik Kunang Pesisir Morten, pembaca dibawa mengenali sejarah Bandaraya Melaka yang masyhur, menyusur kekayaan bandaraya tersebut dengan warna-warna yang vibrant, dinamik antara latar masyarakat yang berbeza, dan keindahan Melaka yang berjaya dirangkum oleh pengarang dengan penggunaan laras bahasa yang indah. Kesemua ini menjadikan naskhah Kunang Pesisir Morten sebuah karya yang ulung dengan kekuatan imej latar yang sukar ditandingi oleh mana-mana karya lain. Kekuatan Raiha dalam menyerlahkan imej ke dalam karyanya dengan cemerlang dan berkesan barangkali berkait rapat dengan kecintaannya terhadap seni yang dipantulkan dalam beberapa adegan di dalam novel. Dalam novel Kunang Pesisir Morten, Dhiya dikatakan seorang kanak-kanak kreatif yang mempunyai visual artistik. Sebagai contoh, Dhiya pernah menggunakan air liurnya secara spontan untuk mencairkan warna bagi mendapatkan hasil kemasan lukisan yang dikehendakinya sehingga menyebabkan Adi merasa loya.

Kekuatan kedua novel Kunang Pesisir Morten ialah unsur nostalgia untuk kanak-kanak yang membesar pada era 80an. Unsur penyiasatan dalam novel Kunang Pesisir Morten seperti novel Enid Blyton, Siri Hadi dan Siri Salwa yang menjadi ruji untuk kanak-kanak yang lahir pada tahun 70an dan 80an mewujudkan satu keterujaan terhadap nostalgia lampau. Dalam novel ini, trio Dhiya, Adi dan Lim cuba menyelesaikan beberapa misteri yang menyelubungi kampung mereka, dan mereka turut terlibat secara tidak langsung kerana ingin membersihkan nama mereka akibat persahabatan antara kaum mereka yang dianggap mencurigakan oleh penduduk kampung sehingga mereka dihukum tanpa periksa.

Kisah mereka juga membangkitkan perasaan nostalgia zaman kanak-kanak yang bahagia, sewaktu hidup lebih mudah dan indah, dan persahabatan itu ialah sesuatu yang murni dan suci.  Novel Kunang Pesisir Morten walaupun menampilkan watak-watak kanak-kanak, sebenarnya merupakan naskhah yang direkayasa khas untuk orang dewasa yang memahami dan melihat pantulan kisah mereka sewaktu kecil dalam watak-watak novel ini. Watak Dhiya yang hidup susah tetapi mempunyai bakat luar biasa juga merupakan sesuatu yang boleh difahami oleh anak-anak era 80an yang hidup susah sewaktu kecil, tetapi dengan bakat dan kesungguhan kini ramai yang bergelar jurutera, doktor dan eksekutif muda meskipun membesar dalam keadaan keluarga yang tidak mampu memberikan mereka segala-galanya.

Sungguhpun demikian, naskhah ini tidak suci daripada kesilapan. Ada beberapa perkara yang menjadi pertikaian, contohnya penggunaan frasa ‘Ya ampun’ yang hanya digunakan di Malaysia setelah pengaruh drama sinetron dari Indonesia tiba lewat 2000an, dan juga penggunaan bahasa yang dianggap terlalu sastera untuk kanak-kanak berusia 10 tahun. Memandangkan taraf Kunang Pesisir Morten yang mungkin telah dianggap klasik, kecelaruan ini dikhuatiri akan mempengaruhi penilai sastera pada masa akan datang. Selain daripada khilaf yang boleh dimaafkan ini, Kunang Pesisir Morten ialah sebuah karya unggul bermutu tinggi yang mempunyai karektor-karektor yang tidak klise, gaya bahasa yang indah, dan lanskap yang begitu megah untuk dirasa dan dibentangkan kepada dunia. 

Sambil menyusur Sungai Melaka semula nanti, ketika melewati Kampung Morten, tentu sekali di mata saya akan terbayang Dhiya, Adi dan Lim bermain-main sambil tertawa di pesisir Kampung Morten.  

1 comment:
Write curses
  1. Aku suka review kau Tenet. Nak tulis satu juga lah.

    Bab Ya Ampun itu, boleh dimaafkan kerana pencerita berada di zaman 2010 menceritakan kembali detik ketika dia masih berumur 9 tahun.

    Jadi hal itu boleh dimaafkan.

    ReplyDelete

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter