26 January 2014

Kedai Coklat


Ada sebuah kedai coklat baru dibuka di MINES. Besar sungguh kedainya, luasnya dalam 2-3 lot juga. Kedainya sungguh cantik dan menyelerakan, daripada mula masuk penuh dengan coklat yang pelbagai rupa dan warna.

Daripada masuk saja, anda akan disambut oleh haruman coklat. Coklatnya tersusun dalam rak sehingga ke syiling tingginya, dengan pelbagai jenis coklat yang tidak pernah terlihat di tempat lain.

Ada marshmallow berintikan coklat, coklat berintikan marshmallow, coklat putih, coklat cair, sos coklat. Coklat yang dijual dalam jongkong, coklat berbentuk pelbagai jenis haiwan, jejari coklat, robot yang boleh bergerak diperbuat dari coklat. Coklat yang tersedia bersama puding. Puding berintikan coklat. Pendek kata, apa saja produk coklat yang wujud dalam imaginasi anda, wujud di kedai ini. Keadaannya lebih hebat dan meriah daripada kilang coklat Willy Wonka. Malah, lebih terasa tidak logis.

Ada juga coklat yang disediakan bersama buah-buahan. Ada buah epal yang kelihatan biasa saja luarnya, tetapi terasnya telah diisi dengan coklat cair. Ada buah strawberry yang dijual seperti kuih badak berendam – strawberry itu direndam dalam coklat cair yang likat.

Kedai coklat itu juga menjual buah-buahan, lot buah-buahan itu terletak di tengah-tengah kedai, dikelilingi oleh rak-rak coklat. Buah-buahan itu disusun dalam peti sejuk yang panjang seperti di kedai kek. Buah-buahannya juga tidak kurang hebatnya, selain buah-buahan segar, buah-buahan ada juga dijual dalam bentuk hidangan. Ada salad buah yang dibuat daripada hirisan-hirisan buah-buahan sejuk, dan atasnya dicurahkan sos coklat, ada buah nenas yang isinya dipotong keluar dan digantikan potongan dadu salad buah-buahan.
Ada juga burger epal, iaitu epal hijau yang dibelah dua di tengah, lalu dijadikan seperti roti burger dan tengahnya diletakkan hirisan buah-buahan segar. Sungguh menyelerakan.

Ketika saya datang pertama kali ke kedai itu, hari sudah malam. Sudah hampir tutup benar, pekedainya tinggal dua orang, seorang lelaki dan seorang perempuan. Kedua-duanya memakai baju uniform kedai iaitu sweater berwarna biru, dan pekedai perempuan itu seorang gadis Cina yang sangat cantik, memakai kemeja putih di bawah sweater birunya. Rambutnya dipotong dengan potongan serong yang lurus, wajahnya putih dan licin.

Saya pergi pun kerana sudah ramai orang yang memuji kedai tersebut, jadi kebetulan saya ada sedikit masa saya pun singgah ke kedai itu.

Walaupun sudah hampir tutup, masih ramai lagi orang dalam kedai tersebut. Masih ada dalam sepuluh orang lagi. Kebanyakan mereka sedang membeli coklat timbang, iaitu coklat yang boleh dibeli mengikut sukatan sendiri lalu ditimbang. Kelebihan membeli coklat timbang ialah boleh dibeli walaupun sedikit dan boleh dicampurkan dengan coklat lain yang sama harga sukatannya. Tetapi kedainya agak aneh kerana untuk membeli coklat timbang, anda perlu membawa coklat itu ke kaunter, setelah ditimbang di kaunter barulah pekedainya akan memasukkan coklat itu ke dalam plastik. Jadi untuk membawa coklat itu ke kaunter, ramai orang yang menggenggam sahaja coklat di dalam tangan.

Saya sedang membawa coklat pilihan saya untuk ditimbang, iaitu badam bersalut coklat ke kaunter ketika saya melihat seorang wanita keluar dari kedai. Pekerja wanita itu menyiku pekerja lelaki itu, lalu berkata “Tu, tu. Yang keluar tu. Mangsa baru kita.”

Tiba-tiba pekedai lelaki itu bangun lalu mengejar wanita itu, menyebabkan wanita itu berlari. Belum sempat dia sampai keluar kedai, dia sudahpun ditangkap pekedai lelaki itu.

Rupa-rupanya, dia cuba mencuri coklat yang digenggam dalam tangannya.

Wanita itu cuba meronta, tetapi lelaki itu membawanya masuk ke sebuah bilik di belakang kaunter. Rupanya teman subahat wanita itu menunggunya di luar, tetapi melihat wanita itu sudah ditangkap, dia turut menyerah dan mengikut pekedai lelaki itu ke belakang kaunter.

“Malunya, dua-dua pakai tudung” kata saya dalam hati. Pekerja wanita itu masuk ke bilik belakang itu, manakala pekerja lelaki itu keluar dan menggantikannya menjaga kaunter.

Melihat keadaan itu, saya terkejut sehingga coklat badam di dalam tangan terjatuh ke lantai. Saya tidak jadi menimbang coklat itu, kemudian mengutip coklat itu semula. Saya bergerak ke kawasan buah-buahan.
Ketika saya sedang memilih buah-buahan untuk dibeli, tiba-tiba lampu dalam kedai terpadam. Ketika ini, hanya tinggal saya dan dua orang lagi lelaki. Tahulah saya ketika itu bahawa mereka sudah menghalau kami keluar.

Kami beratur di kaunter. Saya membawa semula coklat badam ke kaunter, tetapi kedua-dua pekedai sudah tiada di kaunter. Baik yang lelaki, mahupun perempuan. Keadaan di dalam kedai sungguh gelap, kecuali sedikit cahaya malap daripada bilik belakang kaunter.

“Mana yang laki tu? Tadi dia jaga dekat kaunter ni.” Tanya saya, kuat-kuat, supaya didengari lagi dua orang remaja lelaki itu. Saya tidak pasti pula tentang dua orang gadis yang ditangkap mencuri tadi, samada sudah dilepaskan atau belum.

“Entahlah, jom tengok dekat belakang kaunter tu” pelawa mereka.
Kami bertiga pun masuk ke bilik belakang itu. Anehnya, bilik itu tersangatlah luas. Luasnya seperti dua buah bilik darjah, dan keadaannya sangat gelap. Cuma ada sebuah sofa di penjuru bilik, dan bilik itu tiada tingkap. Suasana dalam bilik itu sungguh sepi.
Dan lebih mengejutkan, cahaya malap yang kami lihat dari luar sebenarnya datang daripada sebuah lagi bilik di dalam bilik besar itu.
“Mana diorang semua?” tanya saya dalam hati.

Kami bertiga berjalan perlahan-lahan, dan walaupun tidak disebut, kami bertiga masing-masing berjalan merapati satu sama lain. Perasaan seram mula hadir. Saya sudah mula menyesal masuk ke bilik itu.
“Kalaulah aku letak balik coklat ni lepastu balik, sekarang aku dah ada dalam bilik dah,” keluh saya dalam hati.

Kami menghampiri bilik bercahaya dalam bilik gelap itu, dan membukanya sedikit.
Daripada pintu yang sedikit terbuka, terlihat seperti pemandangan di sebuah cyber cafe. Terdapat berpuluh-puluh komputer yang terletak dalam baris demi baris, dan komputer itu semuanya sedang digunakan oleh pekerja beruniform biru kedai coklat itu.
Aneh, kenapa kami tidak pernah nampak pula pekerja sebanyak ini dari luar? Kalau dikira, semuanya dalam 30 orang pekerja, yang semuanya sedang kelihatan sibuk memandang skrin dengan wajah yang serius.
Tiba-tiba, satu tangan menyentuh bahu saya dari belakang.
“Korang dah nampak ek?”

Tanya pemilik tangan itu. Saya terkejut, hampir terjerit. Kami menutup pintu itu serta-merta.
Di belakang kami, pekerja lelaki itu sedang berdiri memegang pistol. Tapi lebih mengejutkan, di belakangnya, di suatu sudut gelap yang tidak kami lihat sebelum ini, terdapat pekerja wanita dan dua orang wanita yang ditangkap mencuri tadi. Dua wanita tadi diikat tangannya dengan tali. Kedua-duanya telanjang bulat, manakala pekerja wanita itu masih memakai baju kemeja putih yang sudah dibuka butangnya. Dia tidak memakai apa-apa selain kemeja itu.

“Kenapa diorang tu? Kena tangkap mencuri tadi kan?” saya cuba bertanya berani.
“Ya, sekarang mereka dah takkan mencuri lagi. Mereka dah jadi pelakon video lucah kami. Malah, ini sebenarnya kali terakhir mereka mencuri.”

“Inilah sebenarnya bisnes kami. Kami tangkap orang yang mencuri, kemudian mereka dipaksa berbuat aksi tak senonoh bersama kami dan dirakam. Setiap inci bilik ni, ada kamera. Kami buat keuntungan daripada penjualan video mereka. Di belakang kamu tu, semuanya pekerja sebenar sindiket kami. Merekalah yang menguruskan urusan jual beli syarikat – upload video, masukkan dalam CD, jual, set up dalam website. Merekalah syarikat sebenar kami.”

Jelas pekerja itu, tanpa saya bertanya apa-apa. Kami bertiga terkedu.

“Jadi kedai coklat ni?”

“Kedai coklat ni tak bagi pendapatan menguntungkan pun, tak macam jual video. Malah, kami dapat setup kedai ni pun sebab pendapatan jual video. Kedai ni sebenarnya wujud untuk menutup kegiatan kami. You know, kegiatan haram perlu disembunyikan dengan kegiatan halal.”
“Kenapa bagitahu kami semua ni?” saya bertanya lagi.
“Sebab lepas malam ni, kamu semua dah mati.” Saya terketar lutut. Dua wanita pencuri tadi, terketar-ketar dan menangis. Malu dan ketakutan. Mereka lebih kasihan, seluruh aurat mereka sudah dilihat. Sedihnya, kerana mencuri segenggam coklat...

Saya menghela nafas panjang, lalu saya berlari meluru ke pintu, senekad-nekadnya. Tapi pekerja lelaki itu tidak bergerak sedikit pun. Di luar, kedainya gelap gelita. Saya berlari ke pintu, tapi sudah dikunci. Malah, grillnya sudah pun diturunkan. Saya masuk kembali ke bilik gelap itu.

Dan pemandangan lebih menganehkan sedang berlaku. Mereka semua sedang beraksi pelik yang menggelikan. Termasuklah dua orang lelaki tadi, yang bakal menjadi sahabat terakhir saya di dunia ini. Mereka sedang beraksi sesama sendiri, pasti sekali baru saja diugut bunuh. Manakala yang wanita berkemeja putih, beraksi bersama dua wanita pencuri tadi. Hanya si pekerja lelaki itu sahaja yang berdiri tegak di tengah-tengah bilik gelap itu.

“Kalau esok kami tak keluar, polis akan cari kedai ni! Aku dah check in masuk kedai ni tadi!” saya mengugut mereka, dengan harapan yang tipis bahawa saya dapat melepaskan diri.

“OK, abang tenang. Fikir macam ni. Lepas kami tembak kepala kamu semua sampai terburai, pekerja-pekerja di bilik tu pakai baju kamu, lepas tu keluar dari kedai ni. CCTV di dalam dan luar kedai ni, dan jugak CCTV kedai lain akan rakam kamu dengan baju kamu dah keluar dari kedai ni. Pekerja kami akan bawak henset kamu ke tempat lain untuk mengelirukan polis, kalau family kamu call dapat kesan henset kamu bukan dekat kedai ni.

Kami tunjukkan pada polis bukti CCTV tu. Voila! Selamat.

Kami sebenarnya tak berniat libatkan kamu, cuma sebab kamu dah lihat, kami tak boleh ambil risiko. Macam nilah, kami dah banyak kali buat benda ni, tak pernah lagi polis datang cari sampai sini. Kalau polis datang pun, masa tu kamu semua dah tak bernyawa. Abang relakslah, kurang-kurangnya abang mati tak terseksa. Cepat.”

Jemarinya mula menarik picu pistol.

“Sebab abang dah tak sabar, saya maafkan abang. Abang tak perlu berlakon dalam drama kami. Saya bagi abang pergi dulu.”

Dia menghalakan pistolnya ke kepala saya.

Saya terfikir – susahlah kau nak cari orang badan saiz aku menyamar jadi aku. kesan baju aku ada darah, tak macam diorang. Diorang semua dah bogel. Dalam CCTV polis nampak darah mesti polis tanya. Goddammit, kalaulah aku tak masuk bilik ni tadi....besok aku masih bernafas....kalaulah – BAMMM!
Tembakan tepat pada point blank. Peluru menembus kepala. Saya sudah tidak bernyawa – perlahan-lahan…

perlahan – lahan saya rasa melayang -
jatuh ke atas lantai.

Dan bila saya membuka mata, saya sedang menatap kipas syiling di bilik sendiri. Syukur ya Allah, hanya mimpi.

Di dalam tangan, terdapat sedkit calitan coklat.

5 comments:
Write curses
  1. memang betul2 mimpi ke ni or imagination? wow, just wow

    ReplyDelete
  2. kedai tu exist ke x??? bru ingat nk g,,,, huhu

    ReplyDelete
  3. bli coklat pastu balik la... haha...

    ReplyDelete

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter