10 November 2012

Dialog Orang Muda (3)

Besok pagi, hujan masih belum reda.
Saya bangun dan menyiapkan sarapan. French toast dengan telur dadar. Air teh o panas.
Dia sedang menonton kartun di TV.
“Abang, aku risau hari ni hujan lagi. Parit depan tu mesti melimpah lagi air. Macam gaya nak banjir.”

“Aku risau jugak ni. Tapi rumah ni tinggi. Tak usah nak heran sangat.”
“Kereta kau?”
“Kereta aku kereta akulah. Nak buat macam mana lagi kalau terkandas.”
“Haritu aku ada baca tau. Kalau kereta kau rosak masa banjir, kau jangan tunggu je. Pergi lari tinggalkan kereta tu. Nyawa lagi penting dari harta benda.”
“Kau ingat aku tak tau?”

“Aku mengingatkan.”
“Kau kuat membebel. Benda mudah tak payah diserabutkan.”
“Mudah apanya kalau kereta rosak! Aku nak balik jugak!”
“Bawak kereta sendiri. Tak boleh ke kalau kau berdikari? Asyik nak bergantung dengan aku je!”
“Celaka kau. Sumpah aku sentap! Apsal kau tiba-tiba nak mengungkit ni? Kau tak payah nak riak sangat dengan kereta kau! Kalau rosak sama jugak kau takde kereta macam aku!”
“Diamlah kau! Membebel je! Aku nak tengok kartun ni tau tak!”

Abang menguatkan bunyi TV. Saya bingkas bangun.
Saya ke dapur. Pinggan berisi French toast saya lemparkan terus ke tong sampah dengan pinggannya sekali. Jag berisi teh o panas saya tuang ke sink.
“Abang, kau nak makan masak sendiri. Berdikari sikit! Jangan asyik harapkan aku!”
Saya naik ke atas rumah, terus ke balkoni. Bermenung.
“Kau buang rezeki? Apa keji punya perangai?”

“Buang rezeki salah? Kau buat orang kecik hati tak keji?”
“Kau hati busuk! Cakap sikit nak terasa. Blah ah kau! Baik kau kawan dengan lembu kalau nak terasa sangat!”
“Aku kawan dengan kau pun macam kawan dengan lembu. Eh silap. Kau lagi teruk dari lembu. Kurang-kurangnya lembu pandai menghargai sahabat.”
“Dah tu sesuailah kau kawan dengan lembu. Sikit-sikit tacing. Sikit-sikit tacing!”
Abang mendengus. Saya menung di tangga; marah.
“Aku dah penat dah macam ni. Boleh tak sehari kita tak gaduh?” Dia tiba-tiba bersuara semula.
“Aku ingat lembu tak pandai bercakap.”

“Tolonglah faham. Aku tengah risau sekarang ni...”
“Berani buat berani tanggung Bang. Nak jadi suami orang tak boleh bacul.”
“Kau cakap semua mudah. Bagi kau pengalaman kau superior dari pengalaman orang lain! Idea kau lagi hebat! Bila orang lain tak sehebat kau kau jadi judgmental!”
“Ada aku cakap macam tu ke? Takde kan? Apesal pulak kau nak misquote aku ni?”
“Aku cakap kebenaran. Dah kau memang macam tu!”

“Kalau aku macam tu buat apa kau nak kawan dengan aku lagi? Putus kawan la, senang!”
“Mulut kau lancang kau tau tak.”
“Kalau tak lancang aku jadi hamba makian kau jelah. Kalau kau melancang takpe pulak!”
“Sudahlah kau!”
Abang diam semula.
“Aku mintak maaf, Bang. Aku nak balik!”
“Apa lagi kau ni?”

Saya masuk ke dalam bilik, melipat baju. Mengemas barang-barang.
“Hari hujan lagi. Nanti aku hantarlah kau! Banjir kot dekat luar!”
“Aku kena berdikari. Sampai lagi nak mengharap dekat kau?”
“Tengok! Nak tacing lagi! Ikut suka kaulah. Kalau apa-apa jadi jangan cari aku!”
“Jadi apa-apa dekat aku kau risau apa? Aku tak tulis pun nama kau dalam wasiat aku!”
Diam. Diam yang menjanggalkan.

“Aku kadang-kadang rasa nak beralah. Ada benda tak kena Bang.”
“Aku tak salahkan kau.”
“Aku pun tak salahkan kau. Mungkin waktu ni lagi baik kau duduk sorang-sorang. Kau fikir baik buruk tindakan kau. Aku rasa tak adil kau babitkan aku dalam kemarahan kau. Aku bukan punch bag kau. Aku pun ada perasaan sendiri, ada benda nak fikir. Hidup aku bukan nak mengabdi diri dekat konflik keluarga kau.”

Dia senyap. Meminta maaf bukan perkara yang akan dilakukannya.
“Abang, kadang-kadang kau kena fikir betul-betul. Kau hidup ni untuk apa? Benda-benda ni bukan macam main tuju tin; habis main kau balik rumah, mandi, makan. Benda ni berlanjutan sampai kau mati Bang. Kau tak boleh libatkan orang lain dalam masalah kau. Kadang-kadang kau kena buat keputusan sendiri.”
“Dah puas dah kau cakap? Hah? Dah puas? Dah puas nak kutuk aku?”

“Belum. Kenapa setiap kali aku bagi nasihat kau rasa terancam? Kenapa kau tak boleh terima?”
Dia merenung saya; setajam-tajamnya. Rasa tidak puas hati melimpah dari sinaran matanya.
“Maafkan aku, tapi dari sekarang kau kena jalan sendiri. Aku dah tak terlibat.” Saya berkata, sebaik saja memasukkan helaian terakhir pakaian ke dalam beg.
“Pergilah! Aku tak peduli!”

Bunyi telefonnya berdering tiba-tiba. Abang lari ke dalam bilik – menghempas pintu.
Saya menghela nafas yang berat.
 
*bersambung….

1 comment:
Write curses

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter