27 December 2011

Book of Awesome

And with your checkered shirt on
And my Reebok shoes on
Let’s watch something random turn to something awesome

- Yuna, Random Awesome

(sila baca sambil dengar lagu ni… )
 
Mata dah ngantuk, tapi celik lagi. Saya tengah menelek-nelek Reader’s Digest edition lama. Bulan berapa punya entah, tak kira. Baca je bagi cepat mata lelap.

Semua artikel dah baca, kecuali bahagian Books. Tajuk featured books dia bulan tu, nombor 1: Book of Awesome. Ni first time saya dengar tajuk buku ni. So saya bacalah sinopsis dia, kot-kot nak beli ke nanti kalau best. Pretty interesting jugak description dia, so maybe consider nak beli (dekat Big Bad Wolf Books je sudah...)

Book of Awesome

Neil Pasricha seorang manusia biasa yang tak lari dari tekanan hidup. Sebelum dia mula menulis The Book of Awesome, dia di ambang perceraian dengan isterinya, dan seorang kawan rapatnya cuba membunuh diri, dan juga ditambah tekanan bekerja. Ketika itu, Neil berada dalam keadaan tertekan, dan dia mula menulis blog http://1000awesomethings.com untuk meningatkan dirinya tentang perkara-perkara kecil yang membawa keindahan dan kegembiraan kepada dirinya.

bookofawesome3d

Dia menulis tentang indahnya ketika salji turun, dan keenakan bau daripada kedai roti, terjumpa duit dalam poket seluar, mendapat lampu hijau berturut-turut ketika memandu. Segala perkara kecil yang kita tidak hargai, tetapi hakikatnya membawa kebahagiaan kepada kita. The Book of Awesome ialah katalog keindahan-keindahan sejagat yang manusia kongsi bersama.

Tanpa dijangka, blognya mendapat perhatian pembaca, memenangi dua Anugerah Webby (anugerah internet tertinggi), dinamakan sebagai salah satu Top 100 Sites oleh PC Magazine, dan sehingga hari ini, blognya hampir mencecah 50 juta view.

Neil tidak menyangka pandangannya tentang perkara-perkara kecil yang ditulis turut dikongsi oleh ramai orang yang lain.

Sambutan hangat yang diterimanya membuatkan Neil membukukan 1000 Awesome Things kepada The Book of Awesome, yang muncul sebagai #1 International Bestseller untuk 20 bulan berturut-turut; tersenarai sebagai #1 Non-Fiction Book of the Year dalam 3 senarai yang berbeza; dan #1 New York Times Bestseller.

Tulisan Neil Pasricha menjadi sumber inspirasi kepada ramai orang; suri rumah dan pelajar kolej, orang tua dan golongan profesional sejauh Chile, India dan Bangladesh menulis kepada Neil mengatakan betapa 1000awesomethings memberi makna kepada hidup mereka.

Guru-guru di sekolah menggalakkan murid-murid menulis senarai ‘awesome things’ mereka, dan pesakit-pesakit yang terlantar di katil berterima kasih kepada Neil kerana tulisannya membawa mereka melihat melalui sisi perspektif yang berbeza.

(In some ways, saya rasa saya ni macam si Neil Pasricha pulak… – kawan yang cuba bunuh diri, di ambang percer dalam keadaan tak berapa gembira etc etc Mungkin saya pun boleh tulis buku macam dia? 1fzdxs.jpg).

Book of Awesome mengingatkan kita tentang perlunya berfikiran positif dan optimis; walaupun ketika dilanda masalah, masih ada banyak yang mampu menggembirakan kita walaupun perkara-perkara yang kecil. Fuh!

Lepas baca description dekat dalam blog dia dengan Reader’s Digest, saya rasa seronok pulak. Macam nak start tulis senarai ‘awesome things’ saya. Bas yang awal, dapat senyuman daripada orang lain, ada orang belanja lunch. Hmm, betul betul. Banyaknya benda ‘awesome’ dalam hidup!

So peeps, don’t let sorrow consume you. Apa-apa berlaku, jangan give up. Kadang-kadang sebab terlampau sibuk dalam masalah kita, kita lupa untuk memerhati keindahan yang Allah bagi kepada manusia dalam kehidupan seharian kita. Kita terleka dengan kesibukan hidup seharian sampai kita lupa melihat ‘awesome things’ yang berlaku di sekeliling kita.

So next time, hold your head high; and be gratitude of what you have in your life. Make your own list of your own ‘awesome things’. Chill! So that’s all peeps. Live your life to the fullest; don’t take those small awesome things for granted. Bye and Assalamualaikum!

P/S: kalau nak belanja saya buku ni, amat dialu-alukan! =)

9 comments:
Write curses
  1. wahhh.... buku ini kene cari smpai dapat!

    ReplyDelete
  2. thx for recommend this! Will seek it in bookstore later on!

    ReplyDelete
  3. To empunya blog & to those who is interested to buy,

    the paperback vers is in stock kat Kinokuniya (search via websearch) abt RM46.50. Yg lain2 "Even More Awesome book" & "Holiday Awesome Book" pon ada. (abtRM50++ or 60++) yg "The Book of Awesome : Snow Days, Bakery Air, Finding Money in Your Pocket, and Other Simple, Brilliant Things" pon ada RM80++ sebuah

    Kat MPH (via websearch) cuma ader 1 vers, "The Book of Awesome : Snow Days, Bakery Air, Finding Money in Your Pocket, and Other Simple, Brilliant Things" RM80++

    Ni nak gi bookstore lepas balik niih!

    ReplyDelete
  4. oh really? thx MieHanz for the info! kebetulan pulak baru dapat baucar buku! hehe! Thanks!

    ReplyDelete
  5. haha... thx. saya ni ulat buku sket, selalu browse kat web rasmi diorg. Kino mmg senang nak dpt buku & servis pon okey gak. Good Luck on getting it!

    ReplyDelete
  6. hai. sori sebab baca ur blog. i tau, u ckp tak privacy, tapi i suke la entri2 u. :)
    lagi satu, i nak mintak prmission share entri atas ni bole? ;)

    ReplyDelete
  7. hehe. bole2. maybe sebab terkejut lagi kot. lama2 bole la biasakan diri. haha.

    ReplyDelete
  8. bila baca artikel ni, sama seperti konsep Allah ada dimana-mana... di memenuhi permintaan hati kecil kita disaat kita memerlukan...

    Sangat menarik... nak beli terus rasanya...

    ReplyDelete

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter