02 May 2011

Telur ke Ayam?

main.eggshell chicken
“Telur ke, ayam?”

Pernah tak rasa menyampah gila nak jawab teka-teki ni? Kalau orang tanya teka-teki ni kena dengar dia cakap yang mana dulu, sebab yang dia cakap mula-mula tulah jawapan.

Well, tak perlu pening dah. Sekarang sains dah jumpa jawapan untuk soalan ni. Kalau  ada orang tanya “Mana dulu. Telur ke ayam?” terus jawab: “AYAM!” Tak kisahlah dia sebut mana dulu, sebab AYAM ialah jawapan yang paling tepat.

Musim panas 2010, saintis British telah menemui protein yang diperlukan untuk pembentukan kulit telur di dalam ovari ayam. Maksudnya ayam mesti wujud dulu sebab tanpa protein tersebut, kulit telur tidak akan dapat dihasilkan.

Ovocledidin-17 merupakan protein yang mengawal proses kristalisasi kulit telur, yang tanpa protein tersebut, kulit telur tidak mungkin akan wujud. Jadi kalau ayam wujud dulu sebelum telur, apa yang wujud sebelum ayam? Tanya soalan ni dekat orang yang tanya kita teka-teki tadi.

4 comments:
Write curses
  1. READER DIGEST bulan 3 ea? ke bulan 2. lupe.. hihihi...

    ReplyDelete
  2. yeke? hehe... takdela, ni jumpa kat website...

    ReplyDelete
  3. owh.. yeke..hihihi.. I baru bace kt RD mggu lepas.. hihihi..sme.. :)ayam!

    ReplyDelete
  4. nice info.. tp jawapan yang lebih pasti lagi,
    Firman Allah swt dalam surah An-Nur ayat 45 yang bermaksud
    "Dan Allah menciptakan tiap-tiap haiwan yang bergerak itu dari air maka sebahagian di antara mereka menjalar atas perutnya, dan sebahagian di antaranya berjalan dengan dua kaki, dan sebahagian lagi berjalan dengan empat kaki. Allah menciptakan apa sahaja yang Ia kehendaki (selain dari yang tersebut), kerana sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu."

    http://www3.pmo.gov.my/WebNotesApp/RqrMainm.nsf/268685aaa7f9d1af48256d6a0009eb6c/99f5c34f19707a1c482566cd00326bf2/RqrKaligrafi/0.70?OpenElement&FieldElemFormat=gif

    terima kasih :)

    ReplyDelete

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter