28 February 2011

MIMPI

Sejauhmana mimpi boleh mempengaruhi kita? Kadang2 mimpi macam sangat real, n kadang2 mimpi boleh bawak sign yang tertentu. Ada org cakap, mimpi ni salah satu sifat kenabian.

Pernah tak dengar perkataan dejavu? Dejavu means kita melakukan sesuatu, n tetiba kita rasa macam pernah melakukan benda tu, walhal kita tak pernah buat. Selalunya dejavu berlaku kalau kita pernah bermimpi tentang benda tu. Saya pernah banyak kali dapat dejavu, n setiap kali dapat dejavu saya akan bagitau semua orang yang ada pada waktu tu, sebab perasaan mendapat dejavu sangat overwhelming n surreal; that u cannot contain the feeling to yourself.

For me, sometimes mimpi macam extension of the real life. Kadang2 dalam mimpi kita nampak orang2 yang kita kenal, tapi mereka wujud sebagai reflection diri mereka dan situasi dalam real life. Mereka menjadi diri mereka, tapi dalam situasi yang hampir sama dengan reality.

Orang kata, kita mimpi dalam black n white, tapi saya x percaya. Dalam mimpi saya ada banyak warna. N kadang2 saya terlampau obses pada sesuatu sampai boleh bermimpikan benda tu. Contohnya, saya pernah mimpi main Plants vs Zombies sebab terlampau obses! Ho3!

Fullscreen capture 28022011 201002
Mimpi sayakah ini?!

Mimpi saya yang latest ialah pagi tadi. Saya mimpi lif fakulti tertutup n ada seorang budak lelaki yang terperangkap. Lepas tu lif tu akan terhempas. Saya pun jerit2 suruh dia cuba tahan pintu lif, tapi dia cakap dia tak pandai. Sebab dalam mimpi saya, lif tu pernah terhempas. Tapi tak sempat budak lelaki tu terhempas, saya dah bangun dulu. Fuh! Kalau betul terjadi, ngeri!

mati di lif
Mati tersepit di lif!

Kebetulan pulak dalam English ada term “Elevator Dream”, maksudnya mimpi seolah2 kita sedang turun atau menaik, atau bergerak side to side. Hm, mesti semua orang baru pernah dengar kan? Tapi saya yakin semua orang pernah rasa “Elevator Dream” ni.

Kadang2, ada mimpi yang sangat sedih sampai kita rasa nak menangis bila terjaga. Mimpi yang menakutkan pun ada, n bila terjaga rasa ketakutan. Dua-dua pernah saya rasa. Mimpi yang gembira agak jarang pulak. Pelik!

Pernah tak y’all mimpi yang sangat menarik? Kalau ada mehla kita share. Mimpi saya paling menarik maybe mimpi terbang kot. Best! Sebab dalam real life tak mungkin dapat. Sebab tu namanya mimpi je kan?

1 comment:
Write curses
  1. Aku mimpi waktu aku 7 tahun aku jumpa biawak.
    Tau-tau jer aku ada roomate nama biawak... Kelakar gak la...haha

    ReplyDelete

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter