23 September 2013

Dunia, Garis Merah dan Cinta (2)

(Dunia, Garis Merah dan Cinta)

Kesilapan Ila yang mungkin juga kesilapan pertamanya yang menjerat terus dirinya kepada beberapa siri kesilapan besar yang lain – ialah berlaku jujur tentang peristiwa itu kepada Amat.

Petang itu mereka bertemu sebelum latihan bola, selepas tamat prep petang. Di bawah pohon rambutan, di tepi dusun sekolah.

“Amat, Ila ada sesuatu yang Ila perlu ceritakan pada Amat. TETAPI, Amat kena berjanji pada Ila Amat takkan judge Ila. Amat kena berjanji apa pun yang berlaku Amat akan menerima diri Ila seadanya. Amat kena maafkan Ila. Sebab apa pun yang Ila akan ceritakan pada Amat tidak pernah mengubah perasaan Ila pada Amat.”

“Kenapa serius ni Ila? Amat ada buat salah ke dekat Ila?”

“Bukan Amat. Bukan dari pihak Amat. Yang ni dari bahagian Ila, Amat. Ila terlebih dulu nak mintak ampun dengan Amat. Sebelum Ila mula, Amat berjanji dulu yang Amat takkan tinggalkan Ila setelah Ila ceritakan rahsia ni.”

“Ila ada HIV ke?”
“Bukanlah Amat!”

Amat ketawa kecil.
“Gelabahlah Ila. Macam kucing Amat tengah marah.”

Amat bergurau, Ila tahu. Tetapi Ila gagal menyambut gurauan Amat dengan baik, kerana sedikit sebanyak gurauan Amat berkisar tentang rahsia Ila.

“Kalau takde HIV dah cukup baguslah bagi Amat. Boleh kahwinlah kita!”
Ila pura-pura tidak ambil peduli.
“Amat janji ke tak ni?”

“Amat janji.” Amat mengangkat tangannya. Senyum.

Ila risau. Amat seperti tidak serius. Ila risau keriangan yang Amat tunjukkan barangkali satu penunjuk bahawa sebenarnya Amat belum benar-benar bersedia untuk mendengar sesuatu yang begitu penting. Barangkali Amat belum benar-benar menyangka bahawa rahsia yang Ila simpan sedahsyat itu.

“Amat, Ila serius Amat. Ila tak main-main. Apa yang Ila nak cakapkan mungkin akan mengubah perasaan Amat terhadap Ila. Ila nak Amat betul-betul serius.”
“OK la sayang. Amat serius”

Ila terpana. Sedikit cebisan dalam hatinya segah mendengar panggilan sayang dari Amat. Dan cebisan-cebisan hatinya yang lain mengingatkannya bahawa panggilan sayang itu mungkin akan lupus dari bibir Amat sebaik sahaja Amat mengetahui rahsia Ila.

“Kalau Amat sayang Ila, dengar apa yang Ila nak cakapkan baik-baik.”

- bersambung….

No comments:
Write curses

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter