04 May 2011

Malam Politik Buta

Dah jauh malam yang amat. Amat jauh, sudah dinihari. Dalam kekusutan dan rasa mengantuk yang amat juga, tiba-tiba terjumpa sekeping hadis yang menarik. Tidak semena-mena ingatan menerjah kepada saudara-saudari pejuang Mahasiswa di UPM.
Rasulullah saw bersabda yang membawa maksud:
"Pada akhir zaman nanti akan muncul suatu kaum yang usianya masih muda, namun cita-cita mereka gila. Mereka berbicara berdasarkan perkataan manusia yang paling baik (Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam). Tetapi mereka keluar dari Islam seperti keluarnya anak panah dari busurnya. Keimanan mereka tidak melampaui kerongkongan, maka di manapun kalian mendapati mereka bunuhlah mereka. Sebab membunuh mereka akan diberi pahala pada hari kiamat." - sunan abu daud 4138
Mengapa saudara-saudari yang budiman buta tentang hadis ini? Tuhan, begitu gentar dada ini, sewaktu aku mengenang mereka setelah membaca hadis ini. Adakah mereka golongan ini? Muda, tapi bercita-cita gila? Dan menggunakan bicara Nabi dalam perjuangan mereka? Adakah mereka ialah ‘mereka’ di dalam hadis ini?
Aku berdoa, jauhkanlah aku dari menjadi seperti mereka. Kerana mereka wajib dibunuh, sedangkan mereka berasa bangga dengan perjuangan agama mereka. Dan aku?
Dada ini terus lemas dengan asakan memori dan emosi. Mengenang setiap inci peristiwa atas bumi tanahku berdiri. Fitnah yang ditaburkan, kata-kata kesat yang berhamburan, umpat keji yang dilayang. Dari seorang Islam kepada Islam yang lain. Demi meraih kemenangan kerusi. Dan menolak agenda Yahudi. Berbaloi? Cita-cita menggila mereka, demokrasi menari di pinggir bibir. Kuasa mahasiswa menjadi zikir baru. Dan semuanya lebih mudah jika semua hadis direnung, bukan satu atau dua yang menjadi pegangan untuk pejuang politik kusut. Ku tertanya, ke arah mana mereka campakkan hadis ini sewaktu berteriak di pinggiran jalan? Buntu.

1 comment:
Write curses

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter