01 June 2023

RANDOM AWESOME

 If there's a song yang boleh describe the early 2010s, I think Yuna's Random Awesome would be a great contender. 

 

Zaman indie tengah mekar waktu tu, daripada buku-buku (FIXI, Dubook), kepada music (Hujan, Yuna) kepada the explosion of blogs, permulaan zaman social media and konsep viral and memes baru nak di-grasp by the general populace. 


Zaman tudung Hana Tajima, gwiyomi. keek (?) and vines. 


To be frank though, early 2010s for me was a confusing era. Masa tu I rasa macam lagi krisis identiti dari zaman sekolah. I mean kan waktu remaja orang kata zaman tercari-cari identiti diri, tapi for me personally waktu early 20s paling tak faham. 


You went straight daripada tak boleh bercinta, tibajah orang tanya bila nak berumahtangga. Daripada zaman tak dibenarkan sama sekali bawak kereta, tibajah orang tanya bila nak amek lesen, bila nak beli kereta. Zaman peralihan daripada remaja kepada dewasa, daripada zaman study ke zaman bekerja, bila kau bukan setakat nak kena adapt dengan perubahan pada diri sendiri, tapi nak kena adapt dengan expectation dengan masyarakat yang tiba-tiba berubah. Dalam otak kita, rasa macam diri masih awal remaja, tapi orang semua suruh kita galas tanggungjawab sebagai orang dewasa.


Hari ni study, esok orang dah tanya bila nak dapat kerja. Making everything worse, harini beramai-ramai dengan kawan-kawan, esok dah sorang-sorang, semua dah tercampak ke serata pelusuk dunia. Sebelum ni kawan-kawan ialah kekuatan kita, tapi sekarang kena belajar menghadapi semua tantangan dan cabaran bersendirian. Everything moved at a fast pace, you were hardly catching up. 

 

I would be 34 this year, and lots have changed from my early 20s era. A few keynote moments in my life during the 2010s ialah I started hiking, and I pergi umrah. Both really shaped me as a person that I am today. In a sense that I began to readjust my expectations, re-calibrate my objectives in life, and reshape my circle of friends. Pergi umrah tulah kot, terus strengthen the concept that this dunia is temporary, and knowing that our main goal is akhirat, would you start to review your perspective on life. And dari situ, we start to make changes to our life. 


Pergi hiking was perhaps the best decision that I made masa umur 27 tahun. Dekat sini I began to have altogether different notions of life, that people are very diverse and awesome, and what we believe was true about ourselves might actually be wrong. I used to believe that I would never physically able to scale a mountain, now I can't even recall how many peaks I have conquered without having to list them down and count them one by one. 


Oh and unfortunately, being in your 30s, kawan-kawan yang dulu kahwin pun ada yang dah start cerai berai. Having social media lets you see every drama unfolds, every step of the way daripada kahwin, rumah tangga bergoncang, tiba dah deactivate account, tukar profile picture daripada gambar family bahagia tiba gambar sorang je takde pasangan takde anak. 


Btw I menulis ni pun sebab tiba teringat lagu Random Awesome Yuna, and how I relate to that song so much when I was 22 gitu and excited for my 24th birthday sebab lyrics dia 'No they don't know much about us, when we're exchanging glances. We'll figure out one day, what happened on your 24th birthday' tiba bukan 24 tahun, dah nak masuk 34 tahun dah pun lol


On that note people, shall I conclude this post. Bye-yeee and see you again very soon.



No comments:
Write curses

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter