17 April 2012

Kemaafan

 
Kuharap mentari pagi, tak menyambutku
Kuharap sinar rembulan, tutup mataku... selamanya
Sejak kau pergi, tinggalkan bumi, tinggalku di sini

- Anggun, Selamanya

Kata orang, kemaafan tu ialah pembalasan dendam yang termanis. Nak memaafkan mungkin mudah, tapi melupakan tak mungkin.
Apa kata kalau orang paling kita benci dalam hidup kita tiba-tiba mati esok? Adakah kita akan menyesal sebab selalu mengumpat dia? Ataupun kita ego untuk tidak memaafkan dia sebab kononnya dia lebih berdosa dari kita? Kebelakangan ni saya selalu dengar berita tentang kematian.
A few weeks back, one of my childhood friends died. He was drowned in Sungai Rajang. Though we were never close, we were childhood friends. We used to play tuju tin and rounders together.
Though we were never that close, I can sense his loss. After all, he was a part of my childhood memories.
And a few days following, one of my friend’s colleagues died from an accident in Kelantan. I never knew this guy personally, but from my friend’s story, he was a very nice guy. And he made people laugh a lot; he always came up with the right things to say. And their lecturer cried in their class knowing that she had lost somebody that was very special.
And from that moment on, my friend told me that he would forgive everyone that had wronged him. It is a life turning event for him.
And a few days after, I dreamt of my best friend. In my dream, he died from a car accident. Yang menyedihkan saya bila tahu dia dah pergi is knowing that I didn’t had the chance to ask him for forgiveness. Though he had time and time again disappointed me, he was my best friend.
Ada masanya kami bergaduh besar. Kadang-kadang tak bertegur sapa berminggu-minggu. Dia pernah pukul saya, saya pernah pukul dia. Dia pernah simbah air panas dekat saya, saya pernah sepak dia depan orang ramai #truestory. Dia tak pernah nak ajak saya keluar even pergi minum pun, dia pernah ajak sekali je saya keluar walaupun dia ada kenderaan. Lepas tu kalau keluar dengan member kitorang yang lain dia taknak bagitau. Terasa jugakla dengan perangai dia. We had many unresolved issues. Banyak dendam. Banyak cemburu. Lagi dekat final year lagi banyak gaduh. And then saya selalu jadi punching bag dia. Orang kata, bila dah terlampau comfort bila buat salah tak rasa salah. Dia banyak kali unfriend saya dekat facebook. Bila saya nak cerita masalah dekat dia, dia akan maki saya ‘kau tolong diam boleh tak?’. Selalu rasa kecewa sebab sebagai kawan, I expected many things from him. He had never failed to disappoint me in many different ways.
Ada orang kata saya childish. Hidup dekat U dah tak macam sekolah. Kalau nak gaduh dengan kawan ada limit. But I never understood that. Friends at whichever level sekalipun tetap kawan kan? Gaduh dengan kawan biasa je. Saya selalu panggil dia macam-macam gelaran yang menyakitkan hati. Saya ingat lagi saya pernah berharap dia accident sebab sakit hati. Dalam hati saya cakap ‘pergi mamposlah. Aku seriously harap kau mati cepat.’
Tapi lepas saya mimpi dia dah pergi, saya rasa bersalah. Macam mana kalau sebab saya harap dia pergi dia betul-betul pergi? Lepas terjaga dari tidur, saya nak mesej dia tanya OK tak. Tapi saya ingat dia taknak reply mesej saya. Kadang-kadang dia reply mesej dengan carutan. Dalam diam-diam, saya harap dia selamat dan mimpi tu hanya mainan syaitan.
Tapi walau orang kata mimpi tu mainan syaitan, ada jugak baiknya. Bila saya ingat balik mimpi tu saya teringat perasaan sedih bila tau dia dah takde sebab tak pernah mintak maaf dengan dia. Walaupun dia selalu melampaui batas kalau bergaduh, saya pun tak pernah nak beralah dengan dia. Saya teringat perasaan kehilangan kawan baik. It sucks, man. Lagi baik dia hidup dan bergaduh dengan kita dari dia takde dan kita takkan boleh bercakap dengan dia, nak bergaduh dah tak boleh apatah lagi nak bergembira bersama. Kadang-kadang kita rasa nak menangis bila harap dia hidup semula.
Hidup ni terlampau singkat untuk berdendam. Dendam tu hanya akan menyakitkan hati kita lagi. Biarlah selama ni dia menyakitkan kita, tapi maafkanlah, walaupun tak mungkin boleh lupa. Kita pun banyak buat salah dengan dia. Lepas tu, setiap hari bila teringat semua orang yang pernah menyakitkan, membuli, mengejek, menghina, memukul saya, saya akan sedaya-upaya maafkan, dengan harapan kalau saya buat salah dengan orang lain mereka akan maafkan. Bila teringat balik kejadian dulu, memang sakit hati dan sedih. Tapi lagi baik kita maafkan dan berharap benda yang baik-baik untuk mereka. Moga-moga ada hikmahnya. Kalau bukan dekat dunia, dekat akhirat ada. Dan saya jugak dah menghalalkan makan minum orang lain dengan saya, dengan harapan kalau saya ada termakan terminum atau sengaja makan dan minum harta milik orang, orang lain akan halalkan.
Saya dah taknak berdendam. Biarlah orang berdendam dengan saya, tapi saya tak mau dah menyimpan dendam. Kalau dia terbaca apa yang saya tulis ni, saya berharap dia pun sudi memaafkan kesilapan saya. Segala-galanya. Rasanya kesalahan saya pada dia lagi besar dari dia kepada saya. Dan saya berharap dia tahu yang saya takde perasaan marah atau benci walaupun sekelumit. Yang lepas tu biarlah lepas. Walaupun sebenarnya kami lebih banyak salah faham berbanding sebenar-benarnya marah. Maafkanlah daku, wahai teman. Hidup kita pun tak panjang mana, mungkin esok atau lusa kau atau aku dipanggil dijemput Tuhan.
Macam mana kalau esok betul-betul dia pergi, sudahkah saya bersedia? Saya pun tak tau. Cuma berharap dia pun dah maafkan saya…
 
 
 

LiveJournal Tags: ,



















1 comment:
Write curses
  1. sedih :( ingt kawan tyme sekolah menengah . kami rapat sangat . but , fake . tapi rindu . susah nak jumpe coz laen negeri T.T

    ReplyDelete

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter