11 February 2016

KLCC dan Kisah Kita



Barangkali bila memutar kembali detik-detik yang kita fikirkan menitik tolak sejarah kita pada tempat tidak pasti bernama masa hadapan, kita bakal melihat kembali pada hari itu, si berkaca mata dengan 2 jejaka aneh di kafe depan Kinokuniya.
 
Seorang berbaju merah Nike, walaupun tubuhnya jelas sekali bukan seorang pembakar kalori selain melibatkan aktiviti berasaskan vocal, seorang yang kurus berjanggut kambing berbaju hitam, sarkastik dan dari jauh dapat dilihat wajahnya yang setiap masa tersengih atau tersenyum, dan si berkaca mata - wanita kecil memakai tudung hijau tua yang asyik menghirup kuah dan manisan.

Pertemuan mereka dinafaskan oleh teknologi, selama berbulan-bulan lamanya oleh beberapa klik dan tekan-tekan kekunci di hadapan monitor dan telefon pintar, lantas dihidupkan ke alam nyata setelah berapa sekian kalinya perbualan mereka berlangsung dan dikurung dalam kerangka media sosial.  
Si berkaca mata, entah datang keberanian dari sudut hati yang mana, timbul percaya untuk bertemu dua lelaki aneh yang apabila berkata-kata tiada penghadang dan breknya. 

Ayat-ayat yang mereka bertiga tuturkan pada pagi yang bermakna itu merangkumi mimpi sejagat mereka bertiga, menggumpal awan gemawan dalam minda menjadi bicara-bicara yang kalaupun belum mampu menggegar dunia, sudah bercita-cita demikian jua.

Bicara mereka tentang puisi dan pemuisi, cerita dan hakiki, mimpi-mimpi dan bayang ilusi, menghidupkan keajaiban yang sebelumnya mereka percayai secara kendiri, dan kali pertama kini mereka melihat mimpi mereka menjadi sesuatu yang bukan sekadar hanya fikir-fikir dan impian sepi.

Mereka bertukar madah, cerita dan seterusnya hanyut dibuai keakraban yang tercipta dalam dua fasa – alam maya dan alam nyata.  

Mereka bertiga saling mengagumi satu sama lain, golongan pelik yang saling mengampu. Tapi ketiga-tiga mereka juga langsung menyedari impian mereka bukan lagi pelik, sekurang-kurangnya dalam Trinity ini, mereka bertiga pasti apa yang mereka mahukan adalah apa yang mereka semua mahukan. 

Dalam derap-derap langkah, daripada aku, kau dan dia, mereka mula berbicara dalam irama kita.
Ah sungguh pada malam-malam ketika inci terakhir aku telah hilang sehingga aku tiada lagi tembok penghadang dari menabrak ke ruang sepi, aku kini bertemu sesuatu yang baru. Sesuatu yang selalu membuatku hidup untuk mentafsir hidup.

Dan itu, di sebuah kafe di depan Kinokuniya, kita bertiga menghirup manisan dari cawan dan mangkuk, saat keanehan dari tiga entiti mencair dan memejal kepada hanya satu bentuk yang baru tetapi kukuh.
Waktu hadapan nanti, aku mahu melihat waktu itu lagi, dan mengenangkan kalian berdua, aku bertemu titik-titik pertama kita. Kita.

No comments:
Write curses

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter