14 September 2014

Dialog Orang Muda (5)

Saya mengenali Syikin lebih lagi daripada Abang. Lebih awal lagi, lebih dalam lagi. Sebagai orang tengah, kadang-kadang emosi mereka lebih tercurah kepada saya; apabila kedua-duanya memilih untuk mengunci bibir daripada bersuara apabila bersua.
 
Dan saya, menjadi yang di tengah, selalunya mendengar apa yang lebih berbaki – yang tidak tercurah antara mereka berdua. Saya menjangka, pada kali ini; saat semuanya sudah berantakan, barangkali sayalah yang paling memahami gelora jiwa mereka.
 
Syikin yang sudah melarikan diri dari sebuah perhubungan yang menyakitkan; dan Abang yang punah dihentam kemusnahan janji. Kedua-duanya dapat saya lihat remuk-redam bersama emosi yang hancur di dalam dada.
 
Berjam-jam lamanya Abang mendiamkan diri, duduk terperuk di dalam bilik.
 
“Abang, aku nak balik! Tolong hantar aku!” saya mengetuk-ngetuk pintu biliknya, diam. Entah berapa kali begitu, saya hilang kiraan.
 
Setelah tiba petang, saya tidak tertahan lagi, lalu terus meninggalkan rumah itu. Dengan menggendong 2 beg, perlahan-lahan saya berjalan ke perhentian bas, berharap dapat mengejar bas terakhir. Di dalam hati, saya berdoa dia bakal menemui jawapan. Dan lebih penting dari itu, dia menemui kekuatan untuk terus hidup.
 
Adakalanya, pertolongan terbaik yang boleh kita berikan kepada seseorang ialah dengan tidak memberikan sebarang pertolongan.
 
Saya mengira-ngira masa depan – mungkin akhirnya dia bakal mendirikan rumah tangga dengan wanita pilihan keluarganya. Dia sudah tiada pilihan lain.
 
Ketika sampai semula di kampus, hari sudah larut malam. Perjalanan hari ini begitu jauh – bertukar-tukar bas, LRT, komuter dan bas. Penat menjalar dari tumit sehingga ke kepala. Kenderaan tiada lagi yang keluar masuk. Saya menghela nafas panjang di dalam bilik. Hujung minggu ini terasa panjang benar.
 
“Maafkan aku, Abang.” Bisik saya di dalam hati. Ada juga saya menanti panggilan telefon dan mesej daripadanya, tetapi tiada. Barangkali dia terlalu larut dalam kekecewaan. Biarkanlah dia begitu – bisik saya sendiri. Orang dewasa ada perkara yang masih kanak-kanak dalam diri mereka.
 
Besoknya sudah bermula study week.
 
Saya lantas mandi dan solat Isyak, kemudiannya terus berbaring di atas katil. Ketika hampir-hampir saja mata terlelap, mesej pertama masuk.
 
“Kau rasa aku bodoh?” - Abang, 12:45 am.
 
Saya tersengih. Berulang kali saya baca. Abang mungkin baru tersedar dari lena yang panjang. Setelah berfikir-fikir respon yang paling sesuai, saya menjawab:
 
“Aku tak tahu, aku penat. Bagi aku ruang.”
 
Saya terus mematikan telefon bimbit.
 
Esok sudah bermula study week. Seminggu saja lagi sebelum final exam.
































No comments:
Write curses

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter