11 April 2016

Gua Batu Maloi




Mengendap, tiarap, menjalar dan menyusur di celah batuan dan air mengalir, dalam kegelapan yang cuba dikalahkan api kecil lampu di kepala




Cuba keluar dari sempit menghadang setiap inci, bahkan sub-sub-inci tubuh, rasa diri dibalut hitam pekat dan belitan batu keras dan aliran air dingin pada perut bumi, dan udara dimampat sesuatu yang menakutkan.




Kita berbaring, meniarap serapat mungkin ke lantai; dan kadang ke dinding menyusur antara batu, klaustrofobia menyentak adrenalin menyusup ke dalam darah. Ada kalanya memanjat batu dalam laluan sempit dengan seluruh penyerahan kepada takdir – antara mampu dan tidak, tangan dan kaki akan terus digerak menuju ke depan, atas, bawah dan kembali ke atas.




Menggapai merdeka dari ruangan menjerat dengan segala usaha tulang 4 kerat dan setiap saraf, otot dan pembuluh darah, kudrat yang dikumpul semampu-mampunya tubuh untuk merasa semula erti bernafas dan sinar mentari di atas kepala




Dalam ruangan sempit, masa adalah relatif kepada ketakutan dan kekuatan, menari dan berbalah ketiga-tiganya dalam ruangan minda. Bila kau merasa takut, itulah satu-satunya masa kau boleh menjadi kuat. Dan bila kau merasa kuat, masa bukan sesuatu yang boleh merangkumi kewujudan dan keberadaan kau. Kau lebih dari itu, menjadi Tuan kepada sempit dan gelap, dan lebih lagi, kau menjadi Tuan kepada perasaan takut dan keliru; lantas menjadi Tuan kepada diri sendiri.




Tidak, gua ini bukan cabarannya. Cabaran sebenarnya ialah apa yang kau fikir, apa yang kau takutkan, dan apa yang kau mahukan dalam hidup. Dan betapa aneh sekali, apabila kita merasa terkurung, baru kita meraih makna sebenar kebebasan – dan kekuatan.

No comments:
Write curses

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter