20 January 2016

(Teaser) Dialog Orang Muda



Saya teringat masa-masa yang saya habiskan bertengkar dengan Abang, lalu saya merasa kesal. Entah kenapa kekesalan datang ketika melihat Abang terlantar sakit ketika demam panas.

“Abang, aku tuamkan kepala kau.” Abang separa terbangun, separa terjaga.  
Saya menukar kain di kepalanya yang sudah sejuk.

Saya menyuruh Abang balik ke rumah, tapi dia tidak yakin saya memandu. Dia sendiri tidak larat memandu.

Petang dua hari yang lalu, sewaktu hujan lebat, Abang balik ke bilik mengadu tidak sihat. Dia menaiki motor pulang dari fakulti, dalam perjalanan hujan lebat. 

“Kenapa kau redah hujan? Tunggulah sampai hujan teduh.”
“Aku nak cepat balik.”
“Kenapa?”
“Aku nak bawak kau pergi Seoul Garden. Hari ni kan birthday kau.”

Malam itu kami tidak ke mana-mana. Abang tidak larat benar.
“Maafkan aku.” Katanya.
Selesai menuam kepalanya, saya bersandar di katil.

“Hei, aku bangga ada ahli MPP sanggup meredah hujan sebab nak sambut birthday kawan dia.”
Abang diam.
Tanpa disedari, air mata saya menitik.

“Kenapa? Kau sedih ke tak dapat makan Seoul Garden?”

Saya menggeleng-geleng kepala. Menyedari Abang masih risaukan saya, saya bertambah haru. Saya mengumpul kekuatan untuk berbicara.

“Kau tahu, keluarga aku tak pernah ingat hari jadi aku.” Saya berkata kepada Abang, cuba sedaya upaya tidak kelihatan seperti meraih simpati.

“Aku tak sangka orang yang takde pertalian darah dengan aku sanggup meredah hujan sebab teringat hari jadi aku.”

“Aku rasa hukuman untuk aku kot, tak menghargai keluarga aku.” Abang menjawab semula.

“Kau tahu, masa aku form 2. Hari jadi aku. Mak aku janji dengan aku balik dari sekolah mak aku akan bagi aku kek hari jadi. Kau tahu, balik dari sekolah aku punyalah semangat nak tengok kek tu. Sekali aku tengok kek tu kek yang mak aku masak sendiri. Kek pelangi yang takde icing pun. Lepas tu aku menjerit dengan mak aku “Taknak kek ni! Kek ni buruk!”

Abang tiba-tiba mengalirkan air mata.
“Mungkin balasan dosa aku kot.”
Saya sama terdiam. Hujan di luar terus menggila. 

“Lepas tu mak aku cuba pujuk aku, tapi aku tetap taknak kek tu. Kek orang lain masa hari jadi semua cantik. Kenapa kek hari jadi aku tak cantik?”

“Sekurang-kurangnya mak kau ingat, Abang.”

Abang tidak menjawab.

No comments:
Write curses

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter