22 December 2015

Berikan Aku Sejam

Berikan aku sejam lagi,

Sebelum tamat kita berpatah hati.

Aku ingin wujud dalam ruang terakhir yang mengisi hatimu
Maka berikanku sedikit lagi waktu

Masa yang berdetik pada saat dan minit
Denting-denting terakhir pada jam yang melekap di dinding

Pada usia yang manakah berlalunya masa
Dan titik bilakah berlangsungnya seksa

Sedang kita masih rawan dalam gemilangnya usia muda
Aku sedari, pendeknya jambatan masa

Pernahkah kau terfikir hakikat hayat dan nyawa
Emosi yang bergelojak dalam jiwa
Keinginan dan mahuku
Dan singkatnya waktu

Pernahkah kau terfikir, apa sebenarnya mahuku?

Gerak langsung yang berlalu lesu,
Atau rentak waktu yang laju berdesup
Apalah maksudnya lagi perlahan atau laju, dalam detik-detik kita yang hujung?
Apakah lagi akhirnya yang kita genggam dalam tangan, dalam hati, dalam senyum?

Kembalilah, pada bila-bila saat yang kau mahu
Dalam laju putaran dunia, dalam kejam ligatan usia,
Hanya tinggal aku yang masih mahu menunggu
Yang diam dalam malarnya waktu, penanti setia.

Pulanglah, ke saat segalanya bermula.
Lewat musim semi, dingin musim luruh.

Pulanglah kamu, pulanglah ke pangkuanku. 
Aku, masih rindu. 


Bedaduz,
Sri Kembangan


No comments:
Write curses

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter