06 November 2015

Yusrizal’s Death

I was minding my own business that fateful Monday, 11th Mei 2015.

 
Tiba-tiba dapat mesej dari Hafis dekat facebook.

“Ingat lagi Yus?”
“Ingat. Kenapa?”
“Dia baru meninggal petang tadi. Lung infection”

Saya terkesima. Tersentak. 

Pada waktu yang sama, muzik bermain di earphone: 
“I don’t know what I’m saying, but I’m praying for you...”

Entah kenapa, walau tak begitu rapat dengan Yus, air mata saya berlinang. Sungguh, saya tidak pernah tidak sedih mendengar perkhabaran orang yang meninggal dunia. Terasa haru, tidak kira sesiapa. Kematian itu sifatnya sentiasa tragis dan menggigit. Suatu perpisahan yang terpaksa, pemergian tanpa galang ganti.

“Dia baru kawen kan?” saya bertanya pada Hafis, masih dalam nada terkejut. 
“Yup, baru kawen. Wife dia pregnant 4 bulan rasanya.”

Kali kedua pada petang itu hati saya rasa tersayat. Saya mencari nama Yusrizal pada kotak carian. Pada profile facebook-nya sudah penuh dengan ucapan selamat tinggal dari kaum keluarga dan sahabat handai.

“Yus, cepat benar kau pergi.” 

Allahyarham memang baik orangnya. Apabila teringat tentang allahyarham, saya hanya mampu teringat yang baik-baik sahaja. Tidak ada memorinya yang tidak baik pada ingatan saya.

“Allah ambil orang baik-baik dulu.”

Kata Uji sewaktu saya mengkhabarkan kepadanya kematian Yus. 

Saya mati punca. Cepatnya Allah ambil hambaNya dari kalangan kita. Saya dan Yus sebaya. Kami hanya berkenalan selama dua minggu, sewaktu dia menumpang kuarters sewaktu saya berpraktikal di Kuala Gandah. Yus dan Abang Hafiz, daripada Universiti Malaysia Terengganu menumpang di kuarters kami untuk projek tenggiling mereka di sekitar kawasan Rizab Hidupan Liar Krau. 

Walau tempoh perkenalan kami terlalu singkat, saya merasa selesa dengan Yus kerana dia seorang yang baik. Suara Yus sebijik seperti Dato’ Fadzilah Kamsah – kuat dan yakin. Seorang yang kuat bergurau dan merendah diri, tidak pernah bibirnya muram tanpa senyuman. 

Dia ada menjemput saya ke majlis perkahwinannya, tapi tidak saya hadiri. Tidak saya sangka, kalau saya menghadiri majlisnya itu, itulah kali terakhir saya akan berjumpa dengannya.  

“Semoga abang tenang dekat sana..tunggu sayang dengan baby di syurga yer abang...al Fatihah..”

Sewaktu membaca tulisan isterinya itu, saya terbayangkan anaknya yang bakal lahir tanpa sahutan azan daripada seorang ayah. Saya menjadi sebak tiba-tiba.
 
Selamat tinggal, Yus. Tiada doa dapat aku panjatkan selain kau dikasihi Allah sebagaimana Dia mengasihi orang-orang yang beriman. Al-Fatihah.

No comments:
Write curses

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter