09 September 2014

Sahabat, Sayap dan Sami (3)



Blog entry ini ditulis lebih dua tahun yang lalu, tapi disebabkan saya takde kekuatan nak publish entry ini ketika itu, maka terperap terjeruk dalam draft sampai dua tahun lebih.
 
Blog ini menceritakan perhubungan saya dengan sahabat-sahabat saya yang waktu tu sangat berantakan. Tapi alhamdulillah sekarang semuanya OK *tak tipu memang sekarang kami sangat akrab!* Dendam-dendam semua tu alhamdulillah, dah berjaya dihapuskan tanpa sisa.
 
Tapi menariklah bila baca balik entry ni dan compare balik dengan perasaan sekarang, nampak berbeza sangat dan jalan cerita untuk sampai ke tahap sekarang rasa macam satu perjalanan yang sangat panjang. Yang mana dulu asyik bergaduh, marah, jealous, sekarang ni kami memang tak pernah bergaduh dah. Dah sampai tahap moksya persahabatan kot! Tujuan saya publish entry ni bukan bertujuan membangkitkan cerita-cerita lama, tapi sebagai peringatan untuk masa depan tentang masa silam saya, dan sejauhmana telah saya pergi sejak kejadian ini berlaku.
Saya akhirnya menyedari, sikap berlapang dada dan ikhlas dalam persahabatan kunci persahabatan yang berkekalan. Dan blog entry ini adalah gambaran perasaan saya yang belum lagi benar-benar mengerti erti persahabatan sewaktu blog entry ini ditulis.
 
Dan blog entry ini memang sengaja dibiarkan tidak ada penamat, sebab saya lebih suka dibiarkan begitu. Inilah apa yang saya fikirkan dua tahun yang lalu.
 
 
7 Jun 2012
 
Pada petang itu, dia datang kepada saya sekali lagi.
 
“Ikram, kau buat apa dekat sini?” saya bertanya kepada Ikram; melihat dia membawa kotak-kotak besar ke dalam bilik saya.
 
“Aku tension la kerja Astro. Aku ingat nak tumpang duduk bilik kau.” Terkejut. Spontan. Hairan.
 
“Dah tu, kau taknak kerja dah ke?” saya bertanya dengan kehairanan; dan perasaan gembira kerana bertambah sahabat dalam bulatan kami yang semakin hari semakin hambar.
 
“Taklah, aku nak kerja lagi, tapi aku nak duduk dengan korang.” Seakan tidak percaya. Bagaikan mimpi.
 
Dan sepintas kemudiannya, saya bangun daripada tidur.
 
Tidur mainan syaitan; kata mereka. Saya tidak meragui itu, dan saya tidak mengambil berat akan mimpi yang terbaru ini. Mungkin kerana sudah lama tidak bertemu; hati kita dipagut rindu. Lalu kerinduan itu membentuk kenangan dalam mimpi. Alangkah indah; jika kami semua masih bersama.
 
10 Jun 2012
 
“Hari tu aku mimpi kau datang UPM. Kau nak tumpang duduk bilik aku” saya menghantar sekeping mesej ringkas kepada Ikram; hanya untuk menghubunginya semula.
 
“HAHA! Kau biar betul? Yang sebenarnya malam tu aku tidur dekat K2. Aku tension lepas tu Fifi ajak aku pergi downtown aku gerak la. Lepas tu aku tak boleh keluar Pak Guard jaga pintu. Mimpi kau, memang ada hikmah.”
 
Sekali lagi berlaku. Setiap kali saya bermimpi Ikram, ada sesuatu yang terjadi. Dan kali ini, saya dikhianati. Perasaan aneh, kecewa dan takjub menusuk ulu hati. Sekali lagi, mereka keluar bersama tanpa mengajak saya.
 
KAWAN. Adakah dalam persahabatan setiap kali mereka bertemu mereka akan mengabaikan saya? Sudah berkali-kali mereka keluar bersama, setiap kalinya mereka merahsiakan pertemuan mereka daripada saya. Betapa ego, betapa kejinya mereka! – saya menyumpah dengan kebencian. Apakah yang perlu dirahsiakan? Kenapa perlu mengabaikan saya setiap kali mereka ingin bertemu? Mana silapnya saya?
 
Setiap kalinya, saya dapat menghidu. Walaupun hanya dengan mimpi.
 
Dan takjub, kerana mimpi itu memberitahu apa yang tidak terjadi depan mata.
 
29 Julai 2012
 
“Aku tau selama ni korang keluar senyap-senyap tak bagitahu aku. Kau ajak Ikram pergi downtown tak ajak aku!”
 
“Bila masa aku ajak? Ikram yang ajak!”
 
“Ikram kata kau yang ajak!”
 
“Oh yeke? Aku yang ajak ya?” – senyum kambing. “Bukan kau tak suka pergi downtown ke?”
 
“Bukan pergi downtown je. Kalau keluar makan pun kenapa korang tak ajak aku? Apa salah aku? Kau ingat aku tak tahu ke? Budak-budak ni semua cakap deorang suruh kau ajak aku, tapi kau kata aku taknak keluar, padahal kau tak tanya pun aku! Padahal kita kawan kot, duduk serumah! Dah lama tak jumpa, apa salahnya kau bawak aku sekali!”
 
Diam.
 
“Aku tau, kau buat semua ni sebab aku. Sebab kau marah dengan aku...”
 
“Haah. Memang betul. Memang salah kau. Semua orang nak tinggalkan kau. Takde siapa nak duduk dengan kau. Peah pun nak tinggalkan kau!”
 
“Tak, aku tau tak! Peah setiakawan, tak macam KAU!”
 
“Selama ni aku memang sengaja taknak ajak kau. Memang aku taknak bawak kau jumpa kawan-kawan kita. Kau kena berdikari!”
 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 
 
Aneh, bagaimana satu mimpi boleh menjerut kami ke pertengkaran ini. Bagaimana suatu mimpi boleh membangkitkan kemarahan; memberitahu kebenaran dan memaksa memberitahu kebenaran. Bagaimana mimpi itu menyemarakkan dendam yang sekian lama saya kuburkan, dendam yang disimpan kerana pengkhianatan.
 
Berdikari – alasan yang mudah untuk menutup pengkhianatan.

_________________________________________________________________________
- Entry tamat -


































































No comments:
Write curses

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter