30 April 2010

Sakit Gigi

Oh, bencinya la! Saya dah lama tak sakit gigi, kali last masa Darjah 1 rasanya. Darjah 2 @ 3, gigi saya kena tampal. Lepas tu masa darjah 4, gigi saya kena cabut sebab gusi bengkak dan gigi berlapis, masa Form 2 gigi saya kena tampal sekali lagi, lepas tu tak pernah apa-apa pasal gigi timbul balik sampailah saya masuk U.

Masa first sem, peristiwa yang tak best ni berlaku sewaktu saya dan kawan-kawan ada lawatan untuk PRT2008, Pertanian dan Manusia ke Kilang Beryl’s. Ala, kilang coklat tu… pagi tu, dah rasa lain macam dekat gigi geraham belah pipi kanan. Takpe, saya optimis sebab dah lama tak sakit gigi kan. Saya assume yang saya ni jenis takkan sakit gigi. Sekali dalam bas tu, dia dah mula denyut-denyut. Saya pun mula dah rasa cam tak best. Yela, all of days, kenapa hari melawat kilang coklat dia nak sakit kan? Macam tau-tau jer… ingat-ingat balik, rupanya malam sebelum tu Kimok bawak balik air oren dari KFC, itu yang menghakis gigi tu (teori sendiri ya).

Masa tengah lawatan dan dalam bas nak balik UPM, memang gila sakit la. Lepas tu hari tu jugak saya tampal dekat PKU. Alhamdulillah, lega. Masa pergi kaunter lepas tampal tu, nurse tu mintak 6 ringgit. Saya ingat free, tak pernah hayat saya bayar buat rawatan gigi. Dahlah tak bawak wallet time tu. Yela kan, time tu tengah miskin lagi. Tak dapat JPA pun lagi. Lepas negotiate dengan nurse tu, saya kata nak bayar malam tu. Ingat nak pinjam duit member. Sampai sekarang saya tak bayar 6 ringgit tu. Hahaha. Asyik lupa je. Tapi dah ingat ni, insya-Allah saya bayar. Hoho.

Tapi yang tak sedapnya, tak lama tu, dalam seminggu dua minggu pastu gigi geraham atas saya dekat pipi kiri pulak mendenyut-denyutkan diri. Sebenarnya dia dah lama berlubang, tapi tak pernah sakit pun. Setiap kali habis makan, mesti ada sisa daging masuk dalam lubang tu. Saya keluarkan guna lidah, tonyoh-tonyoh sampai dia keluar dengan sendirinya. Pastu telan. Hehehe… (kekadang ludah balik :P) Dan tak disangka-sangka, akhirnya dia nak sakit jugak. Kebetulan masa tu bulan puasa, PK untuk bahagian gigi tak bukak. Tak boleh nak tampal. Masa tu mula la penderitaan gigi. Huhuhu.

Setiap kali buka puasa, ada cebisan makanan terlekat dalam gigi tu. Lepas sisa tu keluar, sakit gigi pun datang. Masa orang pergi terawih, saya menderita terlantar. Huhu. Kawan-kawan saya cakap saya sengaja sakit gigi lepas buka sebab malas pergi terawih. Ada ke patut. Ches. (tapi selalu ponteng terawih tahun tu sebab sakit gigi, nak buat camne kan…) paling sakit kan, time makan ayam Maple (maple tu satu sem je dia bukak kedai, sem depan tak sambung kontrak dah..kedai dia yang kedai JBJ skarang ni).

Ayam goreng tu kerak dia tebal, ada sekali makan tu cebisan kerak dia yang besar tu menerjah masuk lobang gigi saya. Pergh, gila la wa cakap lu. Keluar air mata la. Dah la malam tu ada kelas ganti PRT2008. Sepanjang kelas tu saya mengalir air mata. Orang semua pelik kenapa saya nangis. Saya explain la, bukan nangis, tapi sakit sangat sampai air mata keluar sendiri. Sampai sakit kepala tu.

Time tidur pun seksa sesangat. Kadang-kadang lepas subuh baru hilang sakit dia. Tapi tak lama tu, gigi ni dah tak sakit dah. Dah mati saraf agaknya. Tapi gigi yang mula-mula saya cerita kat atas tadi yang sakit semula, sebab tampal dia cabut. Yela, sebab saya guna gigi ni nak makan, sebab yang satu lagi tu sakit.

Bergilir-gilir sakit gigi. Masa saya pergi PK, ingat nak tampal. Dia cakap ada dua lubang besar, dua-dua kena cabut. Tapi kena cabut satu-satu gigi je, tak boleh cabut dua serentak. Saya suruh dia cabut yang sakit tu.

Tapi nak dijadikan cerita, kebetulan hari tu saya selsema. Doctor gigi tu siap marah lagi datang time selsema. Pastu dia bagi ubat kumur, suruh saya kumur-kumur taknak bagi bacteria membiak dalam lubang gigi. Seminggu pastu, dia suruh datang balik. Tapi setiap kali saya nak pegi PK je, mesti gigi tak sakit. So saya taknak pegi la. Tapi bila time tak mau pegi, sakit dia melampau-lampau.

Last sekali akak ipar saya jadi doctor peribadi. Dia suruh makan Ponstan, sejenis produk painkiller. Saya pun ikut la cakap “doc” saya, dan terbukti ia berkesan. Kini gigi saya tak sakit lagi (baca stail iklan Smartshop ye). Kali last gigi saya sakit, time kenduri kahwin akak saya, masa awal sem 4 ni ha. Tapi sehari je sakit, esoknya lepas letak ubat beli kat 7-E terus elok. Sampai sekarang, gigi saya yang sakit semua dah reput, tinggal tunggul je. Ngeri kan, kan kan kan?!!!

P/S: Lepas selalu sakit gigi, saya guna Sensodyne 2 kali sehari…kadang-kadang lebih….

No comments:
Write curses

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter