04 October 2016

Kisah-kisah Akhir Lewat Sebuah Permulaan

Ketika bertemu bersama Shafiq, Amirul dan Aizuddin di Alamanda hari Rabu yang lalu, kami membuka kembali kisah pertualangan kami ke puncak gunung G7, Yong Yap, Bubu dan Tok Nenek menjelang tanggal merdeka bulan yang lalu. Perjalanan selama 4 hari 3 malam meredah sungai, belantara dan hutan buluh di dalam hutan Kelantan demi menuju ke puncak lebih 7000 kaki dari paras laut mendekatkan perhubungan kami sehingga kami menjadi seperti bersaudara. Frasa Brotherhood of Mountaineers menerjah di kepala.

Amirul, setelah dipujuk Aizuddin dan saya, pada mulanya perlu menghadiri latihan koir universiti, memilih untuk membatalkan hasratnya dan terus menyertai kami. Aizuddin terutamanya, menggasak Amirul dengan guilt trip sehingga Amirul merasa bersalah untuk meninggalkan kami. “Bukan selalu kau jumpa aku, batalkan jelah pergi koir tu!” pujuk Aizuddin. Amirul tersenyum dengan wajah penuh rasa bersalah. “Cakap je kau penat tadi ada exam, satu malam belum tidur.” Saya pula mencucuk jarum.

Kami semua berbeza umur, latar belakang keluarga dan pendidikan (kecuali saya dan Aizuddin yang sama sekolah, tapi kami tidak pernah bersua kerana saya masuk ke MRSM Jasin tahun selepas dia bergraduat), yang menyatukan kami anehnya ialah tiga puncak gunung di banjaran terpanjang Semenanjung Malaysia. Aizuddin paling tua, berusia 29 tahun walaupun dia sering mengaku usianya 30 “Genapkan je umur aku”, katanya, saya bakal berusia 27 tahun 2 bulan lagi (tetapi dari segi saiz badan, ya saya yang paling besar angkanya), Shafiq 25 tahun, menyambung pengajian ijazah di UniKL – MFI setelah 3 tahun bekerja, dan Amirul paling muda, berusia 24 tahun, masih mengaji ijazah di UniKL – MIAT.

Aizuddin senior saya di MRSM Jasin, kami berdua secara seloroh digelar Bani Jasinian oleh ahli GEMA yang lain, satu gelaran yang dicipta oleh Ustaz Fairus.

Kami berempat silih berganti bercanda dan bergurau, membuka kembali kisah-kisah yang terabadi di Banjaran Titiwangsa genap sebulan yang lalu.

Sehari sebelum bertolak ke YYTBN, malamnya saya tidak dapat tidur, merisau-risaukan bahaya yang menanti di hutan nanti. Saya meneliti berkali-kali senarai barang yang disediakan penganjur, separuh daripada barang-barang tersebut belum saya miliki.

Ini ialah kisah bagaimana akhirnya saya memiliki setiap barang-barangnya pada hari kami bertolak ke Cameron Highlands dan demi Tuhan, saya terasa seperti ingin menangis kegembiraan dan keharuan, kerana setiap barang tersebut sangat diperlukan sewaktu ekspedisi, seolah-olah Tuhan telah membantu saya untuk mendapatkan setiap satunya pada saat-saat genting beberapa jam sebelum kami berlepas (atau mungkin juga saya yang kuat bertangguh, hanya mencari pada saat-saat akhir hmm).

Seminggu sebelumnya, sewaktu pulang ke rumah, saya meminjam duit Abah RM200 untuk membeli barang keperluan ke YYBTN. Dalam kepala saya ketika itu, RM200 itu akan digunakan untuk membeli 3 barang yang paling utama – windbreaker, kasut hiking dan seluar tracksuit.

Kasut hiking saya rosak setelah menuruni Gunung Kenderung dua minggu sebelum mendaki YYBTN. Kali ini saya membeli sepasang kasut Power yang baru berwarna biru dengan harga RM80 di Bata, Alamanda – cari yang termampu. Saya meneruskan derapan langkah pantas ke Parkson – membeli seluar tracksuit yang paling murah juga jenama Cheetah – RM21.90. Seluar tracksuit yang lama telah koyak ketika menuruni gunung, tidak pasti yang mana. Koyaknya benar-benar di bahagian punggung, sungguh garisan koyaknya kecil, tetapi khuatir juga akan memanjang ke bawah.

Saya mencari-cari windbreaker di Parkson – tiada, yang ada hanya baju hujan yang tidak boleh menyimpan haba badan. Jika anda tertanya mengapa windbreaker sungguh penting untuk mendaki, izinkan saya untuk menghuraikan sebabnya. Sewaktu saya mula menyiapkan diri untuk mendaki, termasuklah menyediakan material-material yang perlu dibawa, setiap satu barang yang dibawa akan dijustifikasi setiap perinciannya – berapa berat, apakah materialnya kalis air, berapa pentingkah barang ini, apa akan terjadi jika barang ini tidak dibawa?

Windbreaker atau windcheater, ialah satu artikel pakaian penting yang dipakai untuk melindungi diri dari angin sejuk dan hujan sewaktu mendaki gunung. Berlainan dengan baju hujan, windbreaker bukan setakat perlu untuk menangkis serangan dari luar, windbreaker juga mestilah mampu menyimpan haba badan daripada terbebas, pendakian yang melibatkan ketinggian lebih 1000 meter dan bermalam di puncak lazimnya tidak dapat lari daripada suhu sejuk.

Untuk mencapai objektif tersebut, sesehelai windbreaker perlulah kalis air, dibuat daripada material yang kedap haba, dan ringan. Ketiga-tiga ciri yang dinyatakan bermaksud windbreaker selalunya diperbuat daripada bahan sintetik yang ringan dan lebih mahal berbanding pakaian lain yang dibuat daripada kapas atau bulu. Pemakaian sweater misalnya, untuk mendaki tidak sesuai kerana sweater selalunya dibuat daripada kapas yang akan menyerap air dan lambat kering yang akan menjadi azab ketika hujan, dan sweater juga akan memberi beban tambahan kepada pendaki, selain saiznya yang besar dan tebal menyebabkan sweater lebih sukar disimpan dan mengambil banyak ruang simpanan di dalam beg.

Setelah selesai membeli kasut dan tracksuit di Alamanda, saya bergegas ke Outdoor World Adventures di depan MINES sebelum solat Jumaat pada hari kami bertolak untuk mencari windbreaker. Pengalaman kesejukan di puncak Kenderung menjadi igauan ngeri apabila baju yang dibasahi peluh ditiup angin sejuk gunung tanpa sebarang perlindungan sewaktu mendaki selepas subuh, sehingga saya menggigil terasa kulit digigit-gigit angin dan lembapan di baju menjadi musuh kepada diri sendiri. Itu saja sudah cukup meyakinkan saya untuk memiliki sehelai windbreaker untuk ekspedisi YYBTN.

Windbreaker The North Face, berharga RM99, sudah kehabisan saiz. Akhirnya saya membeli windbreaker jenama lain yang berharga RM85 setelah diskaun. Dihitung tolak tambah, hampir kehabisan RM200 duit pinjaman daripada Abah. Windbreaker tersebut nipis tetapi boleh menyimpan haba dengan cemerlang, ringan dan apabila dilipat dengan betul boleh muat disimpan ke dalam poket seluar, satu faedah yang menyenangkan saya.

Petang setelah solat Jumaat, saya singgah ke farmasi. Hajat di hati untuk membeli plaster atau kain yang boleh digunakan untuk melindungi luka daripada terus menjadi teruk. Pendakian berturut-turut gunung selama beberapa minggu menyebabkan kaki saya melecet di ibu jari dan jari kelingking, sehingga kulitnya bergelembung air. Setelah gelembungnya pecah, kulitnya terbuka, belum mahu bertaut.

Pada mulanya, atas saranan kak Nina, saya meminta kain gauze daripada pekerja farmasi. Tetapi pekerja tersebut mencadangkan kepada saya untuk menggunakan self adhesive bandage untuk melindungi luka di jari. Lebih mudah tanpa perlu menggunakan pita pelekat, hanya lilitkan bandage tersebut di jari beberapa kali dan bandage tersebut akan melekat sendiri. Meneliti kembali senarai barang-barang yang perlu dibawa, satu demi satu saya pangkah tanda sudah selesai – kasut hiking, seluar track, windbreaker, dan plaster – tupperware, toiletries. So far so good.

Pada malamnya sewaktu dalam perjalanan ke Cameron Highlands kami berhenti di R&R Sungai Buloh, saya dan Edi membeli barang-barang keperluan terakhir kami untuk mendaki – gula-gula gummy candy, air mineral dan bar coklat. Satu lagi item dipangkah dari senarai.

Item terakhir yang saya pangkah dari senarai, menariknya pada hari pertama kami mendaki, ialah satu perkara yang membuatkan saya berasa sangat terharu kerana akhirnya saya menemui penawar kepada sebuah persoalan rumit dan menekan yang selalu bermain di minda ketika mendaki – apakah ubat untuk peha melecet?

Iwan yang terdengar perbualan saya dengan Edi memberikan jawapannya – Vaseline. Secara automatik, satu lagi item dipangkah dari senarai. Vaseline juga dipanggil sebagai jeli petroleum, dan walaupun dibuat daripada petroleum, lazimnya digunakan untuk tujuan kosmetik. Kata Iwan, Vaseline tidak sama dengan losyen. Losyen akan rasa melekit di kulit, tetapi Vaseline tidak.

Semua item tersebut saya gunakan sewaktu mendaki; kasut hiking tersebut yang masih keras kerana baru dibeli malangnya melukakan kaki saya, sehingga pada hari keempat kedua-dua tumit saya berdarah dek geseran keras dari kasut. Windbreaker, setiap kali malam melabuhkan tirai dan kesejukan menyelubungi. Tracksuit – sudah tentu, setiap masa mendaki. Vaseline – walaupun saya belum memilikinya ketika di YYBTN dan terpaksa meminta dari Iwan setiap pagi, sekurang-kurangnya saya sudah menemui penawar kepada peha melecet – pengetahuan yang akan dibawa sampai bila-bila setiap kali mendaki atau bersukan lasak.

Nah, untuk semua ini berlaku di YYBTN, saya berasa bertuah. Senarai itu yang saya tidak pernah jangka untuk saya penuhkan, satu demi satu saya pangkahkan sehingga semuanya selesai.

“Aku mental hari pertama waktu dekat YYBTN!” teriak Amirul kepada kami. Saya dibawa kembali ke meja makan kami, di foodcourt Rasa Alamanda.
“Kenapa Amirul?” Saya bertanya.

“Sebab kau potong aku!” Amirul mengaku jujur, mengundang tawa saya dan Aizuddin. Shafiq masih belum menghabiskan makan malamnya.
“Tengah-tengah jalan je, tiba-tiba ‘Tumpang lalu!’ Itulah. Macam mana kau boleh jadi laju ah?” tanya Aizuddin kepada saya.

Saya juga tidak menyangka, apa yang berlaku sewaktu di YYBTN adalah bertentangan dengan jangkaan saya. Saya menjangka akan menjadi orang terakhir sampai bersama sweeper, bernafas mencungap-cungap, kepenatan. Sewaktu latihan, saya beberapa kali menjadi orang terakhir sampai. Saya tahu tahap kecergasan saya terlalu rendah. Mendaki YYBTN merisaukan saya kerana sewaktu latihan saya tidak membawa sebarang beban. YYBTN lebih mencabar kerana pendakian lebih 2000meter dengan muatan barang di belakang yang perlu dikendong sepanjang masa. Saya juga hanya mula berlatih mendaki benar-benar sebulan sebelum YYBTN, iaitu pada 30 Julai bermula dengan Gunung Datuk, Kenderung Kerunai dan Bukit Kutu, dan pada 27 Ogos, saya sudah mula mendaki Gunung Yong Yap.

Berbanding dengan ahli lain ekspedisi kami yang semuanya pernah memanjat beberapa belas dan ada yang berpuluh gunung dan telah terjebak dengan aktiviti hiking bertahun-tahun lamanya, saya tahu latihan saya selama sebulan itu terlalu sedikit.

Tetapi syukur, perkara yang saya takutkan itu tidak berlaku, sekurang-kurangnya untuk hari pertama dan kedua di YYBTN. Walaupun saya beberapa kali berhenti kepenatan, saya meneruskan pendakian sehingga berjaya memotong beberapa orang yang lebih berpengalaman dari saya, Amirul salah seorang daripada mereka. Walau bagaimanapun, perjalanan hari pertama dan kedua meletihkan saya dan salah perkiraan dari segi makanan, minuman dan masa menyebabkan pada hari ketiga, saya benar-benar penat dan ketinggalan di belakang.

“Aku stress hari pertama sebab dia potong aku, lepas tu bila aku dah dapat masuk dalam mindset tu, baru aku tak mental.” Amirul menerangkan. Mungkin bagi sesetengah mereka, melihat saya berjalan laju merasa tercabar, kerana saya peserta yang paling mentah, dan juga montel.

Tetapi saya tidak merasa saya hebat atau laju, kerana pada pendapat saya, hari pertama pendakiannya tidak mencanak, banyak jalan yang mendatar. Pada hari kedua, sewaktu jalannya sudah mencanak ke puncak Yong Yap, ketika itu saya sudah perlahan, cuma kerana saya sudah laju ke hadapan ketika jalannya masih mendatar, saya mempunyai kelebihan masa sewaktu mendaki. Sekiranya saya mendaki di cerun mencanak itu pada waktu yang sama dengan ahli ekspedisi yang lain, saya tahu saya akan ketinggalan di belakang.

Dan yang terakhir, saya merasakan bahawa beg saya lebih ringan berbanding orang-orang lain. Sewaktu mengemas barang, semua benda yang rasa tidak diperlukan saya tinggalkan di rumah. Cecair mandian disalin ke dalam bekas-bekas kecil, dan dompet pun saya tinggalkan. Saya hanya membawa kad pengenalan, lesen, kad ATM dan kad Hijau CIDB untuk insurans sekiranya apa-apa berlaku. Sewaktu pembahagian ration juga saya merasakan saya mendapat ration yang lebih ringan berbanding orang lain, selain hari kedua saya membawa sampah yang lebih ringan daripada ration lain.

Saya pernah membaca, hiker mat salleh ada yang sangat komited dan obses dengan berat barang yang mereka bawa, sehingga mereka mematahkan berus gigi mereka untuk mengurangkan beberapa gram berat daripada dibawa mendaki. Sedikit daripada semangat itu tertempias sewaktu saya mengemas, benda yang tidak diperlukan jangan sesekali dibawa, walaupun beratnya hanya beberapa gram.

Pendakian pada hari ketiga menyebabkan saya sebenarnya masih trauma sehingga hari ini. Perjalanan bersendirian di tengah belantara tanpa mengetahui simpang yang perlu dituju, kehabisan bekalan air sehingga terpaksa menjilat dedaunan dan menghisap lumut, selain cerun yang seperti ingin membunuh. Sewaktu itu benar-benar saya merasakan kebencian gunung kepada manusia, seperti setiap kali kami melepasi satu cabaran, gunung akan cuba membunuh kami dengan cabaran dan cara yang lain – sehingga samaada kami berjaya dibunuh atau kami meninggalkannya. Batu licin 90 darjah, agas, cerun tanah runtuh, hujan dan panas silih berganti bagai ingin mengelirukan badan sekejap sejuk dan sekejap hangat.

Sehingga apabila kembali, beberapa kali imbasan ngeri dalam hutan muncul ke dalam mimpi. Saya teringat ketika berhenti di bawah pokok besar, saya mendengar bunyi daun-daun bergesel. Ketika menoleh, saya melihat seolah-olah ada orang berjalan di lorong yang baru saya lalui. Saya tidak berhenti berzikir dan berdoa supaya tiada perkara buruk akan berlaku. Eira juga menceritakan kepada saya, sewaktu saya berjalan bersendirian dua orang pendaki mendengar bunyi ngauman harimau. Kerana khuatirkan keselamatan saya, mereka menyalakan mercun.

Eira juga khuatirkan saya, setelah membaca penulisan saya di blog selepas kami kembali, Eira bercerita tentang kisah Hassan Ayat yang sudah hilang selama 7 tahun di hutan Yong Yap, sehingga kini masih belum ditemui. Pencarian lanjut kisah Hassan Ayat menemukan saya kepada mangsa-mangsa Gunung Yong Yap yang lain. 5 tahun sebelum kehilangan Hassan Ayat, seorang jurutera Petronas, Mohd Ehsan juga telah hilang di hutan Yong Yap, sehingga kini belum ditemui. Isterinya ketika itu sedang hamil.

Secara retrospek, setiap cebisan cerita ini membuatkan pengalaman saya ketika di dalam hutan menjadi lebih tegang, membuatkan memori ngeri itu diperkuatkan sebagai trauma.

Sewaktu di Lata Jerangkang 3 minggu selepas kembali dari YYBTN, walaupun pendakian kami ke air terjun tingkat 40 tidaklah lama, saya berasa takut ketika ketinggalan bersendiri, tanpa ada orang di belakang dan depan. Saya segera berlari mendapatkan Aizuddin di depan, walau apapun yang berlaku, bersendirian di dalam hutan sudah menjadi satu pantang buat saya selepas YYBTN.

Sewaktu kami bermandi manda di Lata Jerangkang juga, saya merasa takut untuk melompat ke dalam air, sedangkan sebelum ini saya tidak pernah takut kepada air yang dalam. Tidak seperti sebelum-sebelum ini, untuk terjun ke dalam air di Lata Jerangkang ini saya perlu memujuk diri sendiri untuk menjadi berani. YYBTN telah mengubah persepsi saya terhadap alam, bahawa sebabnya manusia perlu membina tamadun adalah kerana manusia tidak mungkin mampu hidup di tengah alam tanpa mengubahnya, kerana alam terlalu kejam kepada manusia. Alam tidak pernah mahu bersahabat dengan kita.

Sepanjang masa berada di tengah belantara, di dalam sungai, pemahaman itu mendalamkan rasa hormat saya kepada alam sebagai makhluk ciptaan Allah. Dan juga merasa gentar kepada amarah alam – lubuk yang tidak berdasar, gunung tinggi mencecah awan, hutan tiada bersempadan.

Tetapi alam juga yang mendekatkan kami semua. Jikalau bukan kerana gunung Yong Yap, Bubu dan Tok Nenek, pada malam ini saya tidak akan bertemu dengan Aizuddin, Amirul dan Shafiq, bahkan untuk mengenali mereka jauh lagi.

“Shafiq datang sini untuk berubah, Bad.” Luah Shafiq kepada saya sewaktu kami mandi bersama di Kem Berlumut, malam kami turun dari Gunung Tok Nenek.
“Nak ubah apa?” tanya saya.
“Shafiq tak boleh cerita.” Saya membiarkan kata-kata Shafiq tergantung di situ.

Semua orang miliki sejarah, termasuklah saya. Sejarah saya yang memaksa saya berkelana di sini, tanpa pula saya membenarkan sesiapa mengetahui, segalanya biar tersimpan sebagai rahsia. Saya memahami Shafiq, dalam frekuensi itu. Kami semua di sini, berada di sini kerana sebab-sebab sendiri.

Saya mula rapat dengan Shafiq seingat saya hari kedua, ketika di atas puncak Gunung Yong Yap. Di dalam kumpulan WhatsApp, saya teringat Shafiq pernah merujuk Tokie dan Ita sebagai ‘Maharani-maharani’ mengundang ketawa saya. Sebetulnya, saya dan Shafiq bertemu kali pertama di kedai Outdoor World Adventure pada hari kami bertolak ke YYBTN, ketika saya membeli windbreaker. Sungguhpun kami belum mengenali satu sama lain, saya sempat mengerling kepadanya sebelum dia keluar.

Pekerja kedai tersebut yang melayan saya selepas Shafiq selesai urusan pembelian bertanya kepada saya ketika saya sedang mencuba windbreaker “Abang nak pergi mana?”
“Yong Yap.”
“Bila?”
“Malam ni.”
“Oh, customer yang sebelum ni pun nak pergi Yong Yap. Malam ni jugak.”
“Oh yeke? Kecilnya dunia!”

Aizuddin saya kenali dari Gunung Datuk, bermula pendiam sebelum menonjolkan sifatnya yang kuat mengenakan orang, dan Amirul saya kenali dari Batu Maloi, yang dari saat pertama sudah meriah dengan celoteh. Kami menjalin ukhuwah mesra, ironinya dari gunung yang berlaku kejam kepada kami. Malah baru minggu sebelumnya, kami beramai-ramai; Yunuss, Hakim, Irsyad, Ostad Fairus, Amirul dan saya tidur beramai-ramai di rumah Aizuddin selepas berpesta durian. Pada malam bekerja pula. Ini, sesuatu yang sudah lama tidak berlaku dalam hidup saya selepas tamat pengajian di universiti – tidur beramai-ramai pada malam hari bekerja, membuatkan saya teruja bersama mereka. Impulsif, dengan mentaliti ‘kasi jadi’, sama seperti saya. Bagi mereka, norma boleh dilentur kepada keinginan sendiri, asalkan tidak melampaui batas-batas Sang Paduka.

“Kita nak jadikan aktiviti outdoor ni syariah compliant” teringat saya kepada kata-kata abang Fauwaz ketika memperkenalkan kumpulan GEMA Selangor Backpackerz sewaktu kali pertama kami bertemu. Solat jemaah, ikhtilat wanita dan lelaki yang dijaga sewaktu berkhemah menjadikan pengalaman di GEMA sesuatu yang menenangkan, terasa bagai kami bertemu dan berpisah dengan redha Allah. Kata-kata itu terus membawa saya kepada doa saya di depan Kaabah 2 tahun yang lalu.

“Ya Allah, saya telah redha dengan takdirMu ya Allah. Janganlah benarkan saya berasa sunyi lagi ya Allah. Berikanlah saya sahabat yang akan menemani saya hingga ke syurga.”

Doa itu saya ungkapkan di depan Kaabah tatkala saya merasa hidup saya buntu, keseorangan, kesepian. Saya tidak pasti apakah doa saya sudah terjawab, tapi buat masa kini, apabila bersama mereka, saya tidak lagi merasa sepi.

Tapi dalam gembira bersama sahabat-sahabat baru, sebaik pulang dari YYBTN, mendengar pengakuan Keon dan Naja menyebabkan hati saya pilu. Keon dan Naja menceritakan kepada saya ketakutan mereka sewaktu saya berada di sana.

“I thought I’ll never see you again. Or after you got back you become distant. Alhamdulillah you don’t. I’m afraid that you injure yourself and nobody else would help you.”
Tulis Keon kepada saya sebaik saya kembali. “When you got back, I was relieved. I was worried sick.” Tambah Keon sewaktu kali pertama kami bertemu selepas tamat YYBTN.

“Malam ini, aku akan hilang seorang kawan yang hidupnya dulu seputar buku, lagu, dan secawan teh.”
Tulis Naja dalam blognya tentang saya, yang ditulis sebelum saya mendaki. Saya terkesima pada baris pertama ayatnya.

“Wahai kawan, pergi kau bukanlah selamanya, beberapa hari dan malam cuma. Benarkah? Aku tak begitu pasti lagi. Mungkin engkau akan pulang, ya, tapi adakah yang pulang itu engkau?”

“I know you guys were worried about me, but I don’t know to what extent.” Saya membalas mesej mereka, terharu.

Kata-kata mereka memilukan saya. Betapa juga YYBTN menyerlahkan perasaan persahabatan dalam diri mereka kepada saya yang menyayangi saya dan merisaukan saya sebagai sahabat mereka.

Tentulah saya pulang, tetapi yang pulang itu bukan lagi saya yang sebelum mendaki. Saya pulang kembali dengan pengalaman yang diraih dari tiga puncak gunung, dengan suatu pemahaman baru yang saya pelajari tentang alam, persahabatan dan diri sendiri. Tetapi bagaimana pula saya ingin bercerita dan berkongsi dengan mereka tentang segalanya yang telah berubah di samping segalanya yang masih sama tentang saya? Adakah mereka sudi untuk menerima?

Tanpa mereka menyedari, sungguh di luar kerelaan saya, YYBTN telah mengubah kami semua. Saya yang pergi ke sana, mereka yang saya tinggalkan, dan mereka yang saya temu di YYBTN. Betapa aneh.

Malam ketika kami mula melihat Shafiq di eskalator menuju ke medan selera Rasa, kami tertawa melihat beg jenama Karrimor yang digalas Shafiq di belakangnya untuk ke kelas.
Shafiq baru pulang dari kelas, terus memecut motornya ke sini sementara saya, Aizuddin dan Amirul menunggu.

“Pertama kali Shafiq datang sini.” Katanya.

Beg Karrimor, beg mahal dipakai untuk aktiviti outdoor. Untuk seseorang memakainya ke kelas, menunjukkan obsesi dan kecintaan yang mendalam kepada bidang outdoor yang melimpah ke kehidupan seharian. Begitupun, kami menerimanya dengan lelucon dan gurauan, no hard feelings, no judgment.

“Orang panggil Shapit bapak orang dekat kolej.” Shafiq membuka cerita tentang usianya yang lebih tua berbanding rakan sekuliahnya yang lebih muda beberapa tahun berbandingnya. Selepas tamat diploma Shafiq bekerja beberapa tahun sebelum menyambung ijazah. Shafiq katanya malam ini ada latihan hoki di universiti, tetapi seperti Amirul juga, dia mengambil keputusan untuk bertemu kami.

“Kita nak buat apa malam ni?” tanya Shafiq.
Kami bertiga tertawa.
“Malam ni kita teman Amirul pergi training.”

Perbualan kami terus disambung tentang kisah-kisah di YYBTN. Sungguh aneh, apabila bersama, segala kenangan pahit boleh bertukar menjadi manis, dengan senyuman dan gelak tawa, air laut pun boleh terasa bagai madu. Setelah puas bercerita tentang masa silam, kami sempat singgah ke wilayah masa depan – tentang pertemuan yang seterusnya, rancangan-rancangan kami untuk bersua semula, dan dengan gurauan dan senda, apa-apa yang kami fikirkan kelakar untuk dicerita.

Teringat saya 3 tahun lalu, ketika Abang membaca resume yang saya tulis.

“Hobbies: reading, hiking?”
Abang gelakkan saya. “Engkau, suka pergi hiking?”

“Eleh, kau apa tahu. Aku sukalah pergi hiking!”
Abang masih tersenyum mencemik, mengejek tidak percaya.

Dia tahu, dan saya tahu, saya tidak pernah memanjat mana-mana gunung kecuali Bukit Broga dan Gunung Datuk.
“Aku tak percaya langsung. Macam mana kau tahu kau suka hiking kalau kau tak pernah pergi hiking?”

“Aku tahulah, cuma aku tak pernah pergi je lagi! Tengoklah kau, satu hari nanti aku akan tunjuk dekat kau aku boleh pergi hiking!”
“Ek, ek?” Abang masih mengejek. Saya mencapai buku, malas melayan.

“Kalau boleh, aku nak pergi hiking dengan kau.” Saya berkata kepadanya, acuh tak acuh.
“Jomlah, nanti kita buat plan hiking mana-mana gunung.” Dia menyahut.
“Serius?” saya bertanya
“Serius.” Jawabnya.

Saya memegang kata-katanya sebagai janji, sehinggalah beberapa bulan berlalu, sehingga kami berpisah selepas tamat pengajian pun, janji itu tidak pernah tertunai.

Beberapa hari sebelum hari pernikahannya, saya bermimpi bertemu dengannya di atas sebuah gunung, untuk mengucapkan selamat tinggal kepadanya. Mungkin, kerana kekecewaan dengan janjinya tidak pernah tertunai, saya bermimpi bertemu dengannya di atas gunung. Dengan berjuta bintang di angkasa, dihembus angin malam kami menghabiskan masa-masa terakhir zaman bujang kami.

Ketika di puncak Yong Yap, meninjau Banjaran Titiwangsa saujana mata memandang, sempat saya berkata dalam hati.

“Abang, kau tengok. Akhirnya betul aku buktikan aku boleh hiking.”
Saya tersenyum mengenang masa dulu.

Kini, di puncak gunung tempat Abang meninggalkan saya di dalam mimpi dahulu, saya bertemu sahabat-sahabat baru.

Kosa kata gunung:
1-      Gogo : Pengarah program

2-      Sweeper : Orang terakhir berjalan. Berfungsi untuk memastikan semua peserta sampai ke destinasi

3-      Shooter : orang yang berjalan di depan sekali. Berperanan dalam meninjau jalan dan menyiapkan kem

4-      Pewai : Penat. Menurut kata Yunuss, dalam askar, pewai atau piawai bermaksud standard. Setiap orang mempunyai standard kecergasan sendiri, dan apabila mereka telah mencapai standard atau piawai tersebut, bermaksud prestasi mereka sudah mencapai kemuncak dan tidak boleh pergi lebih jauh lagi