07 June 2012

Seorang Pemandu Bas (2)

 
Hari ni kali kedua saya nak cerita pasal pemandu bas. Pagi tadi seperti biasa, naik bas nak pergi fakulti. Tapi disebabkan bas semua pintu tertutup tak boleh nak masuk, saya pun tunggu lah pak cik bas tu dekat food court. Sambil tunggu tu beli air teh ais sebungkus, lepas tu duduk dekat situ tunggu. Ramai dah orang tunggu pak cik tu datang, tapi deorang tunggu dekat bustop.
Tiba-tiba sampailah drebar bas tu. Abang lagi rupanya, bukan pak cik. Dia pun bawak bas ke depan sikit, lepas tu dia bukak pintu bas. Budak-budak ni berbondong-bondong naik. Memasing macam nak pergi fak je konon-konon nak study la time study week ni.
Saya pun pergilah dekat bas tu bawak teh ais yang tak habis lagi. Bila nak naik tangga bas, abang drebar tu nampak saya bawak air. Lepas tu dia tunjuk dekat air tu; saya pun faham la dia tak bagi bawak air tu masuk. Saya pun cakap “OK2!” dengan penuh pemahaman dan sopan dan dengan tangan yang diangkat begini:
 
image
Abang drebar itu sungguh badass…
 
Saya pun turun dari tangga cepat-cepat sebab nampak abang tu cabut earphone dia and macam nak cakap something.
Saya dah sampai dekat tanah je abang tu jerit “KAU NAK BAWAK AIR KAU HABISKAN SEBELUM NAIK BAS ATAU KAU NAIK BAS BELAKANG!”
Kuat gila tau tak. Kuat macam nak marah kucing berak dekat kasut dia.
To be fair, mungkin abang ni bervokal mantap. Ataupun abang ni ada masalah pendengaran dan dia tak tau suara dia tu boleh diklasifikasikan sebagai menjerit.
Tapi yang penting suara dia memang tahap buat announcement la, satu bas boleh dengar. Saya pun duduk dekat bustop sambil menghirup sisa-sisa terakhir teh ais bungkus, and satu bas pandang-pandang. Apedehal korang semua? Rileks udah.
OK, saya tau tujuan abang tu memang nak menjaga kebersihan bas dia. Dia taknak budak-budak buang sampah dalam bas dia. To be honest, saya pun pernah jugak tertinggal sampah dalam bas (tak ngaku buang sampah...). Tapi malula weh kalau nak maki-maki camtu kan. Semua orang ada air muka (selain air bungkus...).
Lagipun, lepas dia tunjuk air bungkus saya tu pun saya dah cepat-cepat turun, kenapa dia rasa perlu jugak nak maki? OK, kalau saya taknak turun jugak walaupun dia dah tunjuk air bungkus tu, boleh jugak dia nak marah. Tapi saya dah turun dah masa tu. Kenapa dia nak jugak malukan saya?
Obviously, dalam otak abang ni dah ada this type of idea: “Sesiapa naik bas aku lepas ni bawak air bungkus, aku maki terus!” Dengan mempunyai pemikiran begini, abang tu tak kisah siapa kita dan walaupun kita dah nak turun, selagi dia tak maki kita seperti dalam pemikiran dia, dia takkan lepaskan kita.
Mari kita buat simulasi arahan lain yang abang ni boleh buat:
Simulasi 1
Abang drebar: (Tunjuk air bungkus)
Saya: Oh, Ok2! (cepat-cepat turun)
Abang drebar: (Cabut earphone). Ha, kalau dah faham bagusla! Tak payah nak explain dah! (Gelak kecil)
 
Simulasi 2
Abang drebar: (Tunjuk air bungkus)
Saya: Oh, Ok2 (cepat-cepat turun)
Abang drebar: (Cabut earphone). Dik, kalau nak bawak air bungkus habiskan dulu ye sebelum naik bas. (Senyum)
 
Simulasi 3
Abang drebar: (Tunjuk air bungkus)
Saya: Oh, Ok2! (cepat-cepat turun)
Abang drebar: (Angguk in recognition)
 
See? Banyak lagi kaedah lebih sopan dia boleh gunakan instead of maki. Kenapa bila dengan maki orang baru dia dapat kepuasan?
Anyway, lepas habis habiskan air bungkus tu saya pun buat poker face naik bas dia. masa naik tu dia tengah sembang dengan abang drebar lain. Nampak masa tu mood dia happy pulak. Saya pergi dekat kerusi belakang sebab kerusi depan dah penuh, and semua orang macam pandang-pandang. Geram betul rasanya. Kalau ikutkan ego saya naik je bas belakang, tapi sebab malas nak layan sangat benda-benda remeh macam ni saya naik je bas ni.
Sekarang baru faham kenapa tegur orang kena berhemah. Kalau tegur orang macam nak marah akan merosakkan mood orang tu. Orang tu akan berdendam, akan hold resentment sebab dimalukan. Dan sekarang saya faham kenapa senyum tu sedekah. Bila kita senyum, mood orang yang senyum dengan kita jadi OK, lepas tu dia pun akan layan orang lain dengan baik bila mood dia baik. It’s really a chain reaction.
And saya jugak nampak satu lagi pengajaran penting. Bila abang drebar tu sembang dengan kawan dia, dia dah jadi loose balik. Maksudnya, bila kita tengah tension, walaupun kita tak luahkan dekat orang pun, tapi asalkan kita ada orang untuk bercakap dengan kita masa tu kita akan OK.
Masa dalam bas tu, saya ingat balik janji saya pada diri sendiri. Saya akan maafkan orang lain setiap kali ada orang menyakitkan hati saya. Ambik pengajaran je, tapi jangan berdendam. Lepas tu barulah saya cool down sikit.
Heck, yelah, cuba imagine. Saya dibesarkan dalam persekitaran yang tak menggunakan perkataan ‘aku kau’, apatah lagi nak bagi nasihat. Kalau cikgu-cikgu marah pun cakap ‘Kenapa kamu ni malas sangat?’ takdelah cikgu kata ‘Kenapa KAU malas sangat?’ Dekat rumah,kampung, sekolah, negeri,mana ada ‘aku kau’. ‘Koi (saya) aok (awak)’ adalah.
And imagine, adakah abang ni suka kalau orang nak tegur dia dengan maki-maki macam tu? Mesti dia pun hangen kalau orang maki dia kan? So kalau tak suka orang maki kita kenapa kita maki orang?
Bila abang tu tak address saya dengan gelaran yang sopan macam ‘adik,’ masa nak maki, kita rasa macam tersentak jugaklah. Kalau sesama kawan takpe marah ‘aku kau’.
Back to the story, masa sampai dekat fac, saya pun turun. Semua orang yang cakap ‘terima kasih’ dekat dia dia angguk. Bila saya cakap ‘terima kasih’ dia buat bodoh je. Saya tak kisah pun. Ikut suka dia la.
Then ada 3 orang perempuan nak naik bas tu masa saya turun. Pastu dengar abang tu cakap dekat budak tu
“Dik, kalau nak bawak air naik bas habiskan dulu atau naik bas belakang!”
Amboi, boleh pulak panggil ‘dik’ dekat budak perempuan? Kalau dengan perempuan boleh pulak cakap lembut? Apsal kalau student laki nak maki?
Takpelah abang drebar. Saya dah maafkan abang pun. Lagipun ramai lagi pak cik driver yang baik kalau nak compare dengan abang. Just remember, what you give you get back.




LiveJournal Tags: ,












































No comments:
Write curses

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter